چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۱
کد مطلب: 63616
۱

معرفی کتاب مقدمه ای بر درمان هیجان مدار فردی (EFIT)

دکتر زهراسادات پورسیدآقایی
معرفی کتاب مقدمه ای بر درمان هیجان مدار فردی (EFIT)
یکی از رویکردهای درمانی جدید که امروزه در دنیا مطرح است ، رویکرد فراتشخیصی EFT  یا هیجان‌مدار است.
این کتاب با ترجمه دکتر زهراسادات پورسیدآقایی  وتوسط انتشارات ارجمند در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است در این کتاب سوزان جانسون و همکارش، تی. لین کمپبل، مداخلات کلیدی EFT را برای کار با افراد به ‌کار می‌گیرند و یک راهنمای بالینی برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی، اضطراب و استرس‌های ناشی از ضربۀ روانی ارائه می‌دهند.
 به گزارش میگنا رسانه سلامت روان ایران کتاب مقدمه ای بر درمان هیجان مدار فردی با خلاصه کردن نظریۀ دلبستگی، که مبنای نظری این مدل است، همراه با رویکردی تجربی به تغییر، آغاز می‌شود. فصل‌های این کتاب سه مرحلۀ EFIT، مداخلات کلان مانند تانگوی EFIT و خرده مداخلات مختلف را از طریق تمرین‌های بالینی و مطالعات موردی برای نشان دادن کاربست این مدل با افراد توصیف می‌کنند و مزایای منحصر به فرد EFT را به عنوان یک رویکرد چند‌وجهی برای درمان اختلالات هیجانی برجسته می‌سازند.

در سراسر کتاب مقدمه ای بر درمان هیجان مدار فردی  تمرینات موردی بسیاری وجود دارند که به‌منظور‌ آموزش حضوری و آنلاین طراحی شده‌اند و به متخصصین کمک می‌کنند تا مداخلاتی را ارائه دهند که نه تنها علائم پریشانی را کاهش می‌دهند، بلکه تنظیم هیجانی و برداشت فرد از خود را نیز، بهبود می‌بخشند. EFIT به عنوان گسترش رویکرد EFT ، برای درمانگرانی که در حال حاضر با زوج‌ها و خانواده‌ها کار می‌کنند و همچنین کسانی که تازه سفر حرفه‌ای خود را آغاز کرده‌اند، جذاب خواهد بود.

این رویکرد ابتدا در حوزه زوج درمانی مطرح شد و به دنبال  اثربخشی بسیار آن بر زوجین، تحقیقات بر روی  تاثیرگذاری آن در حوزه فردی نیز انجام گرفت که منجر به  این کتاب ارزشمند شد. این کتاب در سال 2021 به عنوان مقدمه ای برای ورود به یادگیری درمان هیجان مدار فردی نوشته شد. مترجم با هدف آگاهی جامعه درمانگران ایران از رویکردهای جدید دنیا، به ترجمه این کتاب همت گماشت.

در این اثر، تمام سعی مترجم بر آن بود که با توجه به متن نسبتا پیچیده کتاب، بتواند در عین امانت داری، ترجمه درست، روان و قابل فهمی را برای مخاطب فراهم کند.
در ترجمه  کتب EFT  صرف دانش ترجمه کافی نیست بلکه حتما لازم است مترجم زبان EFT  را نیز بلد باشد.
 اگر انسان‌ها بتوانند خویشتن آسیب‌دیده یا کودک درون خود را بشناسند، هیجانات و حال او را درک کنند و به جای سرزنش،  او را در آغوش بگیرند و نوازش کنند، آنگاه شاهد خواهیم بود که تعارضات درونی، جای خود را به صلح و یکپارچگی  می دهند به عبارتی خویشتن بالغ برای خویشتن آسیب دیده یک پایگاه امن می شود و این یعنی حال خوب.
دکتر زهراسادات پورسیدآقایی معتقد است در جامعه دانشگاهی و روان درمانگران ایرانی ، آگاهی از درمان های جدید و کارآمد دنیا یک ضرورت احساس می‌شد ایشان در خاتمه اضافه میکند نقطه قوت این کتاب استفاده  گسترده  از مثال های عملی برای افزایش درک مخاطب نسبت به مراحل و تکنیک های درمان هیجان مدار فردی است

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟
توصیه‌های سازمان ملل متحد به مناسبت هفته جهانی روانشناس
بهترین نوع جدایی از روان‌درمانگر چیست؟
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو