يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۰
کد مطلب: 64303
۷
۳

حمایت روانی چیست و چگونه توصیف میشود ؟

حمایت روانی چیست و چگونه توصیف میشود ؟
حمایت روانی فرآیندی است که در آن یک روان‌شناس حرفه‌ای به فرد کمک می‌کند تا مشکلات، اضطراب‌ها و عواطف خود را بیان کند و با آن‌ها برای شناسایی علل و یافتن راه‌حل‌هایی برای پریشانی و رنج خود همکاری کند
مواردی که در خصوص ابعاد مختلف حمایت روانی شایسته توجه هستند را به قرار زیر میتوان مورد اشاره قرار داد.

- این یک فرآیند مشارکتی بین روانشناس و فرد متقاضی حمایت است که بر اساس تمایل و تلاش خود شخص است شکل میگیرد
- روانشناس اتمسفر و فضایی بدون قضاوت و همدلی برای فرد فراهم می کند تا آشکارا افکار، احساسات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارد.
- هدف ارتقای خودمختاری، خودشناسی و  تقویت مهارت حل مسئله در فرد است تا بتواند تعادل و ثبات را دوباره به دست آورد.
- حمایت روانشناختی می تواند به طیف وسیعی از مسائل، از انتقال دشوار زندگی گرفته تا تعارضات شخصی، حرفه ای یا روابط بپردازد.
- معمولاً شامل تعداد جلسات از پیش تعیین شده متمرکز بر زمان حال و یافتن راه حل برای یک مشکل خاص است.
- روان درمانی فر آیندی طولانی مدت است ، در حالیکه حمایت روانی مداخله ای کوتاه مدت با هدف تسکین و درک بهتری از شرایط است، نه تغییر بلندمدت ، حمایت روانی درمان نیست اما میتواند یک ابزار کمکی برای درمان بشمار آید .

به طور کلی، حمایت روان‌شناختی یک فرآیند مشارکتی است که به فرد این امکان را می‌دهد تا با راهنمایی یک متخصص آموزش‌دیده، چالش‌های سلامت روان و زندگی خود را بهتر درک و مدیریت کند.

 حمایت روانی میتواند به انواع و اشکل مختلفی مورد استفاده واقع شود :

1. مشاوره - به عنوان شناخته شده ترین شکل از حمایت روانی ،به افراد این فرصت را می دهد تا در مورد مشکلات خود صحبت کنند و گوش دادن و راهنمایی همدلانه را از یک متخصص سلامت روان دریافت کنند

2. درمان شناختی رفتاری (CBT) - به افراد کمک می کند الگوها و رفتارهای افکار منفی را شناسایی و تغییر دهند

3. رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) - بر تنظیم عواطف، هوشیار بودن و پذیرش افکار و احساسات ناراحت کننده تمرکز دارد. رفتار درمانی دیالکتیکی نوعی از درمان در رفتار است که با شناسایی و شناخت رفتارها و عواطف به تغییر نقاط ضعف و الگوهای منفی می‌پردازد.

4. بازی درمانی - به کودکان اجازه می دهد تا افکار و احساسات خود را از طریق بازی در یک محیط امن بیان کنند البته از این تکنیک با رعایت شرایط خاصی میتوان برای بزرگسالان و سحتی سالمندان هم فضایی برای حمایت روانی ساخت .

5. مواجهه درمانی - به تدریج افراد را در معرض محرک های اضطراب خود در یک محیط کنترل شده قرار می دهد تا به آنها کمک کند بر ترس غلبه کنند.مواجه درمانی اغلب برای برای مداوای ترس های نا به هنجار کاربرد دارد و میتواند در موارد خاص روشی کارآمد در حمایت های روانی بحساب آید

6. درمان بین فردی - به افراد کمک می کند تا روی بهبود روابط و عملکرد اجتماعی خود کار کنند در واقع در این روش درمانگر تعاملات اجتماعی فرد را ارزیابی می کند و به آنها کمک می کند تا الگوهای منفی را متوجه شوند. سپس درمانگر می تواند به فرد کمک کند تا راه های درک و تعامل مثبت با دیگران را بیاموزد.

لیلا حضرتی روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خاتمه این مطلب آورده است که حمایت روانی میتواند بعنوان مکمل درمان و با تاکید بر جلب مشارکت مراجع به وی کمک کند که مشکل خودرا بهتر شناخته و در رفع  آن کمک کند حمایت روانی موجب تقویت تاب آوری است. جمع بندی کلام اینکه حمایت روان‌شناختی یک مداخله کوتاه‌مدت با هدف تسکین و درک است، نه تغییر طولانی‌مدت، و می‌تواند به طیف وسیعی از مسائل مانند بیماریهای سخت درمان ، مهاجرت ، تعارضات بین فردی، مسایل شغلی و حرفه‌ای رسیدگی کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

متین یوسفی
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و‌شیوا
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا و عالی
فریبا تالشی
Iran, Islamic Republic of
سپاس از مطالب خوب میگنا و قلم توانای خانم دکتر
به خاطر توهین‌های همسرم اعتماد به نفس ندارم
نظریه ویگوتسکی به زبان ساده
۷ شبهه غیرواقعی درباره تعطیلی پنجشنبه ها و پاسخ صحیح به آن
سوگ بعد از سقط و غمی‌ بی‌پایان
نقش تمایز یافتگی در رضایت زناشویی
مشکلات بلوغ در پسران
پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
تاثیر مخرب تجربه آزار در دوران کودکی بر سلامت روان
اینفلوئنسرهای نوجوان چگونه بر کودکان تاثیر روانی می گذارند؟
بعضی دفترخانه‌ها با دریافت پول بیشتر،صیغه عقد را برای پسر معتاد جاری می‌کنند!
چرا فنلاند «شادترین مردم جهان» را دارد؟
علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "