کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت الاسلام متقی فر در نشست با مدیران مراکز مشاوره ازدواج و خانواده:

به شدت نیازمند توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره در کشور هستیم

روی ارزیابی و اثرسنجی مراکز مشاوره تمرکز خواهیم کرد

1 دی 1400 ساعت 21:42

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان این که ظرفیت مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده یکی از مهمترین ظرفیت های ایران اسلامی است، اظهار داشت: از سویی دیگر کل مراکز مشاوره همه دستگاه ها و نهاد های مختلف به 4500 مرکز هم نمی رسد و این رقم در مقابل حدود ششصد هزار ازدواج و بیش از یکصد هزار طلاق در کشور بسیار پایین است و ما به شدت نیازمند توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره در کشور هستیم.


به گزارش میگنا به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، حجت الاسلام والمسلمین مهدی متقی فر در نشست با تعدادی از مدیران مراکز مشاوره ازدواج و خانواده که صبح دیروز در ساختمان شماره 2 وزارت ورزش و جوانان برگزار شد پس از استماع نظرات، مشکلات و پیشنهادات مدیران مراکز، گفت: نشست بسیار مفیدی بود و باید تلاش کنیم تا با برگزاری بیشتر این جلسات و نشست ها به پیش برد اهداف مشترک و افزایش ازدواج و کاهش طلاق در جامعه کمک کنیم.

وی با بیان این که ظرفیت مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده یکی از مهمترین ظرفیت های ایران اسلامی است، اظهار داشت: از سویی دیگر کل مراکز مشاوره همه دستگاه ها و نهاد های مختلف به 4500 مرکز هم نمی رسد و این رقم در مقابل حدود ششصد هزار ازدواج و بیش از یکصد هزار طلاق در کشور بسیار پایین است و ما به شدت نیازمند توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره در کشور هستیم.

دکتر متقی فر با تاکید بر تخصصی بودن مراکز مشاوره ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: یکی از محورهای برنامه های ما در این دفتر سنجیدن اثر مراکز مشاوره بر افزایش ازدواج و کاهش طلاق و آسیب های خانواده است.

وی تصریح کرد: یکی از ریشه های انس نگرفتن مردم و نهادینه نشدن فرهنگ مشاوره، معرفی نکردن آثار و فواید مراکز و اثرسنجی نکردن آنهاست به این معنی که مردم نمی دانند این مراکز مشاوره چه اثرات مثبتی در جامعه دارند و چقدر در استحکام خانواده و ترویج ازدواج و کاهش طلاق کمک کرده اند. وقتی که اثر سنجی انجام نمی شود در طولانی مدت هم نقاط قوت دیده نمی شود و هم ضعف ها هم مورد غفلت واقع می شوند و در نهایت مراکز ارتقا نمی یابند بنا بر این ما حتما روی ارزیابی و اثرسنجی مراکز تمرکز خواهیم کرد.


سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: کمیته ای برای ارزیابی و رتبه بندی مراکز مشاوره تشکیل دادیم و بر اساس ارزیابی و رتبه بندی این کمیته حمایت های ما از مراکز مشاوره ازدواج و خانواده چه معنوی و چه مادی متفاوت خواهد بود. وی اظهار داشت: این که وزارت ورزش و جوانان با مراکز مشاوره متخصص و مطمئن به جوانان و خانواده ها مشاوره می دهد بسیار اهمیت دارد.

چشم انداز ما در این حوزه برند کردن و عملکرد و اثرات مثبت مراکز مشاوره است که به ما کمک می کند به رشد برسیم. حجت الاسلام متقی فر همچنین عنوان کرد: برای توسعه مراکز مشاوره آمایشی در دست داریم که نسبت به جمعیت و نسبت به فراگیری ازدواج و طلاق در هر منطقه از کشور نیاز سنجی برای ایجاد مراکز مشاوره انجام خواهد شد و بر اساس این آمایش مراکز جدید را تاسیس خواهیم کرد.

وی با بیان اطلس جامع مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده را در دست راه اندازی داریم گفت: این اطلس سامانه جامعی از اطلاعات مراکز مشاوره است که کار را برای مخاطبین جهت مراجعه به نزدیکترین مرکز مشاوره با اعلام رتبه بندی و مشاهد نظرات مراجعین قبلی به آن مرکز، بسیار آسان می کند و همچنین این اطلس کمک های خوبی به ما در امر نظارت و ارزیابی مراکز خواهد کرد.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان ادامه داد: در حوزه بالا بردن آمار ازدواج و کاهش طلاق که دغدغه نظام است، انتظارات زیادی از مراکز مشاوره داریم و همچنین بنای خود را بر هم افزایی با سایر نهادهای مربوطه در این حوزه گذاشته ایم و حتما بر تخصصی بودن و مجوز قانونی همه مراکز مشاوره کشور تاکید داریم.

وی در خصوص بیمه خدمات مشاوره نیز گفت: در این خصوص اقداماتی انجام شده و در حال پیگیری هستیم و امیدوارم با تعامل با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به نتیجه خوبی برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین متقی فر در پایان گفت: ما روی هویت مراکز مشاوره وزارت ورزش و جوانان عرق داریم و این مراکز حتما برای ما یک سرمایه است و اجازه نمی دهیم کسی هویت مراکز مشاوره ازدواج و خانواده وزارت ورزش و جوانان را خدشه دار کند.
 


کد مطلب: 56587

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/56587/شدت-نیازمند-توسعه-کمی-کیفی-مراکز-مشاوره-کشور-هستیم

میگنا
  https://www.migna.ir