کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشریح حیطه های مرزهای تخصصی روانپزشک، روان شناس بالینی و مشاور

20 مهر 1392 ساعت 16:00

امروزه استقبال از خدمات سلامت روان در جامعه گسترش یافته و مردم اقشار مختلف جامعه بیشتر از قبل درصدد استفاده از متخصصین بالینی این حوزه هستند.


وب دا:  رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران با اشاره به موضوع فراگیر شدن استفاده از خدمات سلامت روان در جامعه، ضمن ابراز خرسندی از این رویداد اعلام کرد: به رغم این توسعه، متاسفانه هنوز میزان آگاهی جامعه از حوزه فعالیت متخصصین مربوطه محدود بوده، و این باعث می شود در برخی موارد خطاهایی در این زمینه صورت بگیرد و هم اینکه مردم از خدمات مطلوب استفاده ننمایند.

دکتر حمید یعقوبی اظهار کرد: روانشناسان و مشاوران بر اساس آموزه های تخصصی خود به حوزه درمان های دارویی وارد نشده و این امر بر خلاف الگوی اخلاقی این متخصصان است و در صورتیکه روانشناس یا مشاور اقدام به تجویز دارو بنماید این امر از دیدگاه صاحب نظران روانشناسی و مشاوره و انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مردود و غیر قابل قبول است.

دکتر یعقوبی در پاسخ به این که مرز های تخصصی در سلامت روان چگونه مشخص می شود، اعلام کرد: رعایت مرزهای تخصصی بر اساس الگوی اخلاق حرفه ای برای تمامی متخصصین حوزه ی سلامت الزامی است. روانپزشک، پزشکی است که طی یک دوره 4ساله با اختلالات روانپزشکی و درمانهای آن آشنا شده و عمدتا این متخصصان از درمان های دارویی و جسمی در مداخلات خود استفاده می کنند، گرچه برخی از این متخصصان در حوزه مداخلات غیر دارویی نیز فعالیت می کنند.
وی افزود: روانشناسان بالینی متخصصانی هستند که پس از طی دوره پایه 4 ساله، 8 سال در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی)، با اصول ارزیابی روانشناختی و تشخیص و مداخلات روانشناختی آشنا شده و با گذراندن دوره های بالینی به انجام مداخلات تشخیصی و مداخلات درمانی در اختلالات روانشناختی می پردازد.

رئیس انجمن روانشناسی بالینی ایران در ادامه گفت: امروزه روانشناسان بالینی در کشورهای توسعه یافته به فعالیت های ارزیابی، تشخیص و مداخلات روانشناختی(شامل انواع روان درمانی و اقدامات پیشگیرانه) می پردازند که انتظار می رود کشور ما نیز در این زمینه پیشرو باشد.

وی افزود: مشاوران نیز گروهی از متخصصان هستند که بر اساس آموزه های خود صرفا به مداخلات مشاوره ای در زمینه مشکلات مردم از قبیل مشکلات زوجین، خانواده، تحصیلی، شغلی و ازدواج پرداخته ولی در حوزه اختلالات روانپزشکی مداخله نمی کنند.

سایر گروه های روانشناسی نیز عمدتا در حوزه مشاوره فعال بوده و یا بطور اختصاصی در زمینه آموزش مسائل روانشناختی، آموزش و پرورش و کودکان استثنایی فعالیت می کنند.

دکتر یعقوبی ضمن اشاره به مطالعات بین المللی در خصوص اثر بخشی درمان های مختلف در اختلالات روانی گفت: بر اساس مطالعات انجام شده و کتب مرجع، درمان توام دارویی و روان درمانی برای اختلالات پیشنهاد می شود و البته در برخی از بیماری ها اولویت با درمان دارویی و جسمی است و در برخی اولویت با روان درمانی است. وی در پایان گفت: بر این اساس در صورتی که هر متخصص بیمار خود را از گرفتن این خدمات محروم کند، بر خلاف اخلاق حرفه ای عمل کرده است.


کد مطلب: 19871

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/19871/تشریح-حیطه-های-مرزهای-تخصصی-روانپزشک-روان-شناس-بالینی-مشاور

میگنا
  https://www.migna.ir