پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۲۲:۵۹
کد مطلب: 39350
۱
۴
علوم انساني اسلامي، قرباني سياسي‌كاري‌هاي وزارت علوم و بهداشت

روان شناساني كه روان خودشان دستمايه بی‌برنامگی وزراي علمي شده است!

روان شناساني كه روان خودشان دستمايه بی‌برنامگی وزراي علمي شده است!
میگنا: سير دنباله‌دار تغييرات سيستم آموزشي، از ابتدايي تا تحصيلات تكميلي، ظاهراً محدود به برهه خاصي نيست. اين بار و در ادامه تغييرات غيركارشناسي علمي، درخواست انتقال مديريت يكي از رشته‌هاي مهم علوم انساني از وزارت علوم به وزارت بهداشت مطرح شده است. همه اين اتفاق‌ها در حالي است كه امروزه همگان پذيرفته‌اند يكپارچگي و ثبات نظام آموزشي، اولين و بديهي‌ترين شرط موفقيت علمي هر جامعه‌اي است.

قصه از آنجا شروع مي‌شود كه خردادماه سال 95 وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي نامه‌اي به رئيس‌جمهور، با استناد به اينكه وزارت بهداشت متولي خدمات سلامت است، درخواست مي‌كند تا تمام رشته‌هايي كه به نحوي درگير فعاليت‌هاي باليني هستند، از جمله روانشناسي باليني  به اين وزارتخانه منتقل شود.

رئيس‌جمهور نيز ظاهراً بدون بررسي ابعاد مسئله دستور اين انتقال را صادر مي‌كند، اما وقتي با اعتراض شديد دانشگاه‌ها، متخصصان و صاحبنظران رو‌به‌رو مي‌شود، به منظور سرپوش گذاشتن بر اين اعتراض‌ها، كميته‌اي صوري به رياست محمدعلي نجفي مشاور اقتصادي فعلي رئيس‌جمهور و البته وزير اسبق آموزش و پرورش تشكيل مي‌دهد كه در نهايت نيز اين كميته بدون توجه به جنبه‌هاي علمي، فني، وضعيت جهاني و صرفاً در راستاي منويات رياست جمهوري و با برگزاري تعدادي جلسات نمايشي هفته گذشته در آخرين جلسه خود (6 آذرماه 95) حكم اين انتقال را تأييد مي‌كند.

اين كميته، پنج دستور‌العمل را مبناي بررسي خود قرار داده كه براي هر كدام از آنها 100 امتياز در نظر گرفته است؛ از جمله بررسي موارد درسي، تمركز آموزش علمي، جايگاه شغلي، مرجع صادر كننده كار و مداخلات حرفه‌اي پزشكي يا غير پزشكي بودن اين رشته كه در نهايت از مجموع 500 امتياز، 430 امتياز به وزارت بهداشت و 70 امتياز به وزارت علوم تعلق گرفته است.

اين نحو جمع‌بندي و نتيجه‌گيري از آن را برخي كارشناسان و مخالفان انتقال اين رشته به وزارت بهداشت، ضعيف و غير حرفه‌اي خواندند و عقيده داشتند كه اتفاقاً عكس اين امتيازدهي بايد در نتايج ديده مي‌شد و در توضيح دلايل خود، رشته روانشناسي باليني را بنا بر دلايل عديده كاملاً مرتبط با حوزه وزارت علوم دانستند.
 
كميته مشترك يا فرمايشي!
علي فتحي آشتياني، رئيس كارگروه روانشناسي شوراي تحول و ارتقاي علوم انساني كه از جمله دعوت‌شدگان ميهمان در يكي از جلسات اين كميته مشترك بوده است، در گفت‌وگو با «روزنامه جوان» پيامدهاي منفي اين انتقال را برشمرد و با بيان اين مطلب كه كميته مذكور فرمايشي و با هدف رسيدن به مطلوب نهايي وزارت بهداشت تشكيل شد، اظهار داشت: ‌رانت‌هاي مختلفي پشت اين قصه انتقال است كه بيان ادله به اصطلاح منطقي و بررسي‌هاي فني شكل ظاهري ماجراست، اما در باطن موضوعات غير آشكاري وجود دارد.

آشتياني يكي از دلايل پنهان اين ماجرا را ناشي از اقبال مردمي در كشور نسبت به مراجعه براي درمان‌هاي غير دارويي نزد روانشناسان توصيف كرد و گفت: مردم ما در حال حاضر تمايل دارند به روانشناسان مراجعه كنند و حتي‌الامكان درمان دارويي و حضور نزد روانپزشك را مورد استقبال قرار نمي‌دهند. از سوي ديگر هر چند كه ما قبول داريم وزارت علوم در زمينه تربيت روانشناسان بيش از اندازه، اقدام به پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي پيام نور و آزاد انجام داد، اما اين ضعف، ضرورتي را براي انتقال اين رشته به وزارت بهداشت تعيين نمي‌كند.
 
پيشنهاد عملي براي رفع معضلات پيش‌آمده
رئيس كارگروه روانشناسي شوراي تحول علوم انساني در صحبت‌هاي خود به بيان پيشنهادي عملي براي رفع معضل پيش آمده پرداخت و گفت: كميته‌اي تشكيل شود تا مسئوليت همسان‌سازي دروس، سرفصل‌ها، منابع و بهره‌گيري امكانات مشترك در رشته روانشناسي را بر عهده گيرد تا هماهنگي ميان متوليان رشته روانشناسي در وزارت علوم و بهداشت صورت گيرد و در نهايت دانشجويان بهتري تربيت شوند، اما انتقال اين رشته به وزارت بهداشت هيچ مبناي منطقي ندارد.


ابراز مخالفت‌ها براي جلوگيري از قطعي شدن انتقال اين رشته به وزارت بهداشت بعد از كارشناسان به دايره دانشجويان اين رشته هم رسيد تا جايي كه در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شهيد بهشتي نارضايتي و اعتراض خود را حين صحبت‌هاي دكتر محمدعلي نجفي معاون اقتصادي رياست جمهور نشان دادند و اين انتقال را موجب تضعيف و تخريب اين رشته دانستند.
 
بلاتكليفي رشته روانشناسي در شوراي تحول براي تطبيق با شاخصه‌هاي علوم انساني!
اكنون نظر مثبت كميته به اصطلاح مشترك رسيدگي درباره انتقال روان شناسي باليني از وزارت علوم به وزارت بهداشت در حالي صورت گرفته است كه پيشتر از اين نيز محمد فرهادي وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري اعتقاد داشت رشته روانشناسي باليني از گرايش‌هاي رشته روانشناسي و از جمله رشته‌هاي علوم انساني و غير پزشكي بوده است كه حتي برنامه‌هاي آن به منظور هماهنگي با شاخصه‌هاي علوم انساني، در شوراي تحول مورد بررسي قرار گرفته است.
اكنون بايد منتظر بمانيم تا ببينيم بازي منفعت‌طلبانه وزارتخانه‌اي اين‌بار با عمل واگذاري يك رشته به وزارت بهداشت صورت خواهد گرفت يا خير؟!
لینک ورود به کانال میگنا
نویسنده : نیره ساری
روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نرگس
Iran, Islamic Republic of
خدا آخر عاقبت این رشته رو ب خیر کنه... آخر و عاقبت ما رو هم
امیر
Romania
چقدر خوبه که بستر جامعه اونقدر مناسب هست که هر کسی بدون داشتن اندکی دانش درمورد موضوعی میتونه نظریات کوبنده بده. نویسنده محترم مقاله فوق هنوز نمیدونه روانشناسی بالینی Clinical Psychology جزو رشته های علوم انسانی Humanities نیست بلکه جزوه رشته های علوم بهداشت و سلامت Health Sciences هست. این رشته هم تو ایران ساخته نشده که هرکی بیاد برا خودش سازی بزنه. محصول مشترک جامعه بشری و صدها سال تحولات درمانی و تشخیصی در عصر نوین مداخله در بیماریهای روانی هست. بهتر بودن نویسنده محترم کمی بررسی ابتدایی در مورد خواستگاه و طبقه بندی استاندارد جهانی و درمانی رشته روانشناسی کلینیکی میداشتند و سپپس افاضه دانش میفرمودند.
علی
Iran, Islamic Republic of
چقدر دوستان غیر روان شناس بالینی از این انتقال آشفته شده اند و خودشان را قیم روان شناسان بالینی میپندارند!. سیلابس دروس روان شناسی بالینی دکتری را بررسی کنند آیا این دروس را میتوان بدون دسترسی به بیمارستان و درمانگاه ارایه کرد؟من نگرانم که در درمان مراجعین هم چنین تحریفاتی صورت گیرد
محمد
Iran, Islamic Republic of
روانپزشکان به هیچ عنوان نمیتوانند ویژگی های یک مشاور و یک رواندرمانگر را داشته باشند... واحد های درسی روانپزشکان به هیچ عنوان رویکردهای رواندرمانی مختلف (به جز دارو درمانی) را بصورت دقیق و علمی بررسی نمیکند... روانپزشکانی که با روحیه ای پزشکی و با نگاهی از بالا به پایین با مراجعین برخورد میکنند چگونه می توانند کار رواندرمانی را انجام دهند.... ؟؟!!!1
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.