جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۹
کد مطلب: 42157
۱

جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت به سلامت مردم آسیب جدی میزند

جدایی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت به سلامت مردم آسیب جدی میزند

به گزارش مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی در نشست مدیران مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: اخیرا مباحثی مطرح می شود که آموزش علوم پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شود و با وزارت علوم یکی شود. این موضوع اصلا به صلاح کشور نیست و صدمات جبران ناپذیری را به بدنه بهداشت و درمان کشور وارد می کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: این موضوع سال ها پیش در مراجع قانون گذار مختلف از جمله در صحن علنی مجلس مطرح شد و مخالفین و موافقین زیادی داشت. بعدها نیز در زمان بررسی سیاست های کلی نظام سلامت این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام  مطرح شد و مباحث خیلی جدی نیز در این زمینه مطرح شد و در نهایت جدایی آموزش علوم پزشکی از سایر رشته ها و باقی ماندن آن در وزارت بهداشت به عنوان مصوباتی  که مورد تایید رهبری قرار گرفت ابلاغ شد.

وی تاکید کرد: اکنون با تصویب این موضوع و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبری وقت اجرا و پیگیری است و دیگر زمان برگشتن به عقب نیست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه در حوزه آموزش و پزشکی برنامه ریزی دقیقی در تربیت نیروی انسانی داشته ایم تا بر مبنای نیاز کشور نیرو تربیت کنیم، به طوری که علیرغم برخی چالش ها فارغ التحصیلان حوزه علوم پزشکی کمتر برای ورود به بازار کار مشکل دارند.

وی خاطرنشان کرد:  فارغ التحصیلان علوم پزشکی چون در عرصه های بالینی تربیت می شوند از ابتدا برای ورود به محیط های بالینی آموزش می بینند و با چالش کمتری مواجه هستند و به سرعت می توانند وارد بازار کار شوند. بحث آموزش های حرفه ای مهارتی برای اینکه افراد بتوانند وارد عرصه کار بشوند و درحوزه پزشکی سالها است که اجرا می شود.

لاریجانی با بیان اینکه برخی از همکاران در سایر بخش ها محاسباتی انجام می دهند و با درنظر گرفتن تعداد دانشجویان حضوری، غیر حضوری، پیام نور و ... می گویند درصد کمی از  دانشجویان کشور در حوزه پزشکی مشغول به تحصیل یا فارغ التحصیل هستند، تفاوت های جدی با سایر گروه ها دارد، اضافه کرد: اگر همین استنباط  و محاسبات را هم که در نظر بگیریم  و بگوییم حوزه علوم پزشکی  تعداد محدودی  دانشجو دارد، ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در حوزه علوم  پزشکی تدوین می شود. 

وی یادآور شد: حوزه علوم پزشکی یکی از پیشروترین حوزه های تولید علم در کشور است و این در حالی است که وزارت بهداشت درگیر آموزش پزشکی، پژوهش پزشکی و ارائه خدمات به صورت همزمان است. اینها نشان دهنده اثربخشی فعالیت های آموزشی و پژوهشی وزارت بهداشت است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: نکته دیگر این است که افراد تصور می کنند در هیچ یک از کشورهای دنیا آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات مانند کشور ما با هم ادغام نشده است. این تصور درستی نیست.  کشورهای دیگر هم چنین سیستمی دارند و این ادغام در سطح دانشگاه های پزشکی به اشکال مختلف اجرا می شود. 

وی افزود: بسیاری از دانشگاه های  خوب دنیا این دیدگاه را دارند که اگر چه ما مسئولیت داریم که سلامت مردم را تامین کنیم و در کنار آن حرکت در مرزهای دانش علوم پزشکی هم یکی از ماموریت های ما است و در عین حال باید نیروی انسانی این حوزه را نیز به گونه ای تربیت کنیم که با عرصه های کار بالینی آشنا شوند. پس موضوع ادغام آموزش علوم پزشکی و نظام ارائه خدمات سلامت به اشکال متفاوتی در دنیا مطرح است.

لاریجانی تاکید کرد: دانشجویانی که در حوزه علوم پزشکی کشور تربیت می شوند و می خواهند به مردم ارائه خدمت بدهند باید از نزدیک با مشکلات بهداشتی و درمانی کشور آشنا شوند و این موضوع جز با آموزش این دانشجویان در عرصه های بهداشتی و بالینی و از طریق تلفیق آموزش در محیط های بالینی میسر نیست.

وی افزود: امروز با مقایسه ساده ای می بینیم دانش آموختگان برخی از حوزه های غیر پزشکی ممکن است سال ها طول بکشد که بتواند در شبکه بهداشت و درمان کشور جا بیافتند و کار کنند چرا که آموزش های  لازم را ندیده اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری و همچنین قوانین بالادستی بارها بر کسب مرجعیت علمی در حوزه های مختلف تاکید کرده اند گفت: در شرایط فعلی باید از تصمیماتی که کشور را از این هدف دور می کند پرهیز  کنیم.

وی بیان کرد: توسعه علوم سلامت کشور موضوعی است که مورد تاکید و حمایت مقام معظم رهبری است و باید به این هدف که در سیاست های کلی نظام سلامت آمده متعهد باشیم. در این شرایط جداسازی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت به هیچ وجه به صلاح کشور نیست و هزینه بسیار سنگینی برای کشور و سلامت مردم خواهد داشت.

لاریجانی گفت: تعداد زیادی بیمارستان آموزشی داریم که در عین حال به مردم نیز خدمات ارائه می دهند. اگر نظام ارائه خدمات و آموزش از هم جدا شود کشور را با مشکلات جدی روبرو می کند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در حال برنامه ریزی برای مشکلات جدی سلامت مردم با کمک آموزش و پژوهش است، اضافه کرد: به عنوان مثال بیماری های غیرواگیر یکی از مشکلات سلامت مردم است و پژوهش های زیادی در این زمینه در حال برنامه ریزی است و در آموزش علوم پزشکی نیز برای رفع این مشکلات برنامه ریزی جدی صورت گرفته و در حال اجرا است. لذا نمی توان آموزش را از وزارت بهداشت منفک کرد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه حوزه علوم پزشکی حوزه پیچیده ای است و با کمک اساتید و با بهره برداری از شبکه منسجم بهداشت و درمان کشور کارهای بسیار موثری در دست پیگیری است، گفت: اگر سطح دانش نیروهای علوم پزشکی کشورمان متناسب با نیازهای نظام سلامت ارتقا نیابد با چالش های چشمگیری مواجه خواهیم شد.

وی گفت: البته چالش هایی هم وجود دارد و هیچ روش بدون چالشی در اجرای امور وجود ندارد. ولی در برهه زمانی فعلی همه در کشور باید برای ارتقای نظام سلامت و توسعه سلامت مردم تلاش کنند و اشکالاتی که وجود دارد را برطرف کنند؛  نه اینکه چالش های بزرگتری را برای سلامت ایجاد کنند.

لاریجانی تاکید کرد: جدایی آموزش علوم پزشکی از وزارت بهداشت به هیچ وجه سبب ارتقای نظام سلامت نمی شود بلکه سلامت کشور را نیز با مشکلات جدی روبرو می کند.

وی گفت: مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی نقش کلیدی در توسعه آموزش علوم پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور دارند و باید برنامه ریزی صحیحی برای توسعه حوزه آموزش علوم پزشکی صورت گیرد.  

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در ۲.۵ سال گذشته که بحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی شروع شده نقشه راه روشنی را در حوزه آموزش پیش پای دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار داده است. هدف این نیست که دانشگاهها در تمام امور وارد شوند بلکه اگر یک دانشگاه در چند نقطه مهم در آموزش علوم پزشکی متمرکز شود زمینه ساز تحولات چشمگیری در دانشگاهها خواهد بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: سازمان های جهانی نیز در برنامه های خود در برخی نقاط کلیدی تمرکز می کنند. به عنوان مثال سازمان جهانی بهداشت در برنامه کنترل بیماری های غیرواگیر روی چند بیماری کلیدی کار می کند و تمام بیماری های غیرواگیر را مدنظر نگرفته است.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه آموزش در دولت دوازدهم بیش از پیش است گفت: در ابلاغ انتصاب روسای دانشگاههای علوم پزشکی اولین نکته ای که مورد تاکید قرار گرفته توجه به آموزش علوم پزشکی و تحول در این حوزه است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: بنابراین دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید با شناخت ظرفیت های خود روی نقاط خاصی برای توسعه آموزش علوم پزشکی متمرکز شوند و در عین حال که برنامه های تحولی را پیش می برند سایر مباحث حوزه آموزش را نیز پیگیری کنند.

وی به ایجاد گفتمان آموزش در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش موجب شده تا روسای دانشگاهها توجه بیشتری به حوزه آموزش داشته باشند و گرد آمدن روسا و معاونین آموزشی دانشگاهها در دبیرخانه های کلان مناطق آمایشی نقطه آغاز خوبی برای ارتقای آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی است.

لاریجانی اظهار داشت: البته می دانیم که مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی کشور با چالش هایی روبرو هستند و حوزه آموزش نیز یکی از حوزه های پرکار در دانشگاهها است. ولی بسته های تحول آموزش این بستر را فراهم کرده تا گفتمان تحول در دانشگاهها مطرح شود و با یک نگاه جامع به آموزش افق ها و چشم اندازهای این حوزه در دانشگاهها ترسیم شود.

وی با بیان اینکه مراکز توسعه کانون فکر در آموزش علوم پزشکی دانشگاهها هستند اظهار داشت: در دولت یازدهم به بحث تحول آموزش علوم پزشکی در سطح کلان و ملی پرداخته شد و در این دوره در نظر داریم تا تحول را در سطح مناطق آمایشی، دانشگاهها و حتی گروههای آموزشی در دانشکده ها نیز گسترش دهیم. هدف این است که گروه های آموزشی افق ها و ماموریت های روشنی را برای خود ترسیم کنند و در جهت این افق ها حرکت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: کارهایی هم برای نهادینه تر شدن مباحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام شده است. در برنامه ششم توسعه مباحث مرتبط با تحول در آموزش علوم پزشکی مطرح شده و وزارت بهداشت باید در این راستا ارائه گزارش کند. در مباحث بودجه ای نیز در حال برنامه ریزی با نهادهای مرتبط برای برقراری ارتباط بین بودجه و بسته های تحول هستیم.

وی تاکید کرد: کاری که می تواند تحول را به صورت پایه ای نهادینه کند درگیر کردن اساتید و اعضای هیات علمی در مباحث تحولی است که بسیاری از دانشگاهها اساتید خود را در کارگروه های بسته های تحول مشارکت داده اند. اقدام خوب دیگری که در این زمینه انجام شد مشارکت دادن دانشجویان و استعدادهای درخشان در همایش ها و نشست های آموزش علوم پزشکی بود که موجب شد با مباحث مرتبط با تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آشنا شوند.

لاریجانی با بیان اینکه بازنگری بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی آغاز شده گفت: تا آبان ماه امیدواریم این فرایند نهایی شود و نتایج آن در اولین نشست معاونین آموزشی دانشگاهها به بحث گذاشته شود.

وی افزود: در نظر است تا مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی چه در سطح  وزارت بهداشت و چه در سطح دانشگاهها بیشتر در سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی کشور درگیر شوند اظهار داشت: باید برای محصولات این سیاست ها در دانشگاهها فکر جدی شود و بستری برای نگاه مبتنی بر شواهد در آموزش علوم پزشکی فراهم آید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت های زیادی که در دانشگاهها برای توسعه آموزش علوم پزشکی وجود دارد گفت: اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نیز عمدتا ماحصل زحماتی است که در دانشگاهها کشیده شده و امیدواریم با برنامه ریزی صحیح این مسیر توسعه یابد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.