پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ / ۲۰:۴۵
کد مطلب: 32220
۲
وحيد اسپان منش -کارشناسي ارشد عمران دانشگاه تهران

معرفي رشته عمران از نگاه یک کارشناس ارشد

معرفي رشته عمران از نگاه یک کارشناس ارشد

قبل از هر گونه تصميم در مورد انتخاب رشته­ تحصيلي، بايد جايگاه رشته هاي تحصيلي مورد نظر را در ذهن خود مشخص کنيد. يعني در درجه­ي اول با توانايي ­ها ، استعدادها و روحيه­ ي خود آشنايي پيدا کرده و با توجه به اين موارد انتظارات خود از يک رشته­ي تحصيلي را مد نظر قرار دهيد. و در نهايت با بررسي دقيق ويژگي هاي هر رشته و نيز مشاوره با افراد با تجربه، رشته تحصيلي متناسب با شخصيت خود را انتخاب کنيد.

-
-
-

-

-

محبوبيت رشته:
بدون شک در 10 سال اخير رشته­ي مهندسي عمران همواره جزء 4 رشته­ي اول مورد علاقه­ي داوطلبين کنکور رياضي بوده و حتي در چند سال اخير پس از رشته­ي تحصيلي برق، جزء پرطرفدارترين رشته­هاي دانشگاهي مد نظرداوطلبين محسوب مي­شود. بدون شک اين محبوبيت از ويژگي هاي منحصر به فرد اين رشته­ي تحصيلي حکايت مي­کند. از جمله مهم ترين اين ويژگي­ها مي­توان به موارد زير اشاره نمود:

o       وجود بازار کار مناسب در شرايط فعلي و نياز به عمران و آباداني در بخش­هاي مختلف کشور

o       جذب مناسب و سريع به بازار کار (حتي با مدرک کارشناسي)

o       تنوع بسيار زياد کارهاي مرتبط به رشته تحصيلي عمران و در نتيجه جذب افراد با سلايق متفاوت

o       تجربي بودن بسياري از مشاغل مرتبط با اين رشته تحصيلي

o       عيني بودن بسياري از مطالب درسي و وجود واحدهاي عملي متنوع

o       سطح دشواري متوسط درس هاي ارايه شده در هر مقطع

o       فراهم بودن امکان تحصيل در مقاطع بالاتر به صورت تخصصي در داخل و خارج از کشور در صورت علاقه

o       تنوع رشته­هاي تحصيلي موجود در مقطع کارشناسي ارشد

در بالا تنها برخي از ويژگي­هاي عمومي رشته­ي تحصيلي مهندسي عمران را برشمارديم. مجددا ياد آور مي­شوم تمامي موارد فوق تنها در صورتي تحقق خواهند يافت که ورود به اين رشته از روي علاقه­ مندي با پشتوانه­ ي وجود توانايي­ هاي لازم صورت گيرد. 

-

تنوع دروس دانشگاهي:
کليات واحد­هاي درسي در مقطع کارشناسي به اين صورت است که در طور معمول بايد در هشت الي نه ترم تحصيلي تعداد 142 واحد درسي را گذراند. تنوع درسي اين واحد ها به شرح زير است:

ü   22 واحد دروس عمومي (از جمله ادبيات فارسي، زبان عمومي، زبان تخصصي، انديشه­ي اسلامي، انقلاب اسلامي و ....) که اين دروس تقريبا بين تمام رشته­هاي تحصيلي مشترک بوده و از اين نظر تفاوت خاصي ميان رشته­ها وجود ندارد.

ü   27 واحد دروس پايه (از جمله رياضي 1 ، رياضي 2، آمار و احتمالات، معادلات ديفرانسيل، فيزيک1 و آزمايشگاه و ...) اين دروس نيز بين بسياري از رشته هاي مهندسي مشترک مي­باشند ولي به طور مثال رياضيات مهندسي که جزء واحد­هاي درسي ساير رشته­ها مي­باشد در واحدهاي تحصيلي رشته عمران قرار ندارد.

ü   86 واحد دروس اصلي و تخصصي الزامي که انتخاب اين واحدها در طي دوره­ي تحصيلي اجباري مي­باشد و اين دروس هستند که تمايز اصلي را ميان رشته­ي تحصيلي عمران و ساير گرايش ها ايجاد مي­کنند. اين واحدها از تنوع بسيار زيادي برخوردارد بوده به طوري که برخي آزاميشگاهي و برخي نيز تئوري مي­باشند. اين دروس از طيف هاي زير برخوردارند.

o    واحدهايي که مربوط سازه و ساختمان مي­ باشند: اين طيف بسياري از دروس تخصصي را در بر مي­گيرد و عموم مردم با توجه به همين مورد رشته­ي تحصيلي عمران را تنها محدود به ساختمان سازي و سازه تصور مي­کنند. از جمله­ي اين دروس مي­توان به استاتيک، مقاومت مصالح،تحليل سازه ها، فولاد1و2، بتن1و2، مصالح ساختماني، تکنولوژي بتن، متره و برآورد، پي و زلزله و ... برخي از مهمترين اين موارد مي­باشند که مبناي اصلي گرايش سازه و زلزله در مقطع کارشناسي ارشد را شکل مي­دهند.

  • واحدهايي که مربوط به مهندسي خاک مي­ شوند: واحدهاي درسي از جمله زمين شناسي، مکانيک خاک، مهندسي پي و فنداسيون، آزمايشگاه مکانيک خاک و ... که مبناي اصلي گرايش خاک در مقطع کارشناسي ارشد را شکل مي­دهند.
  • واحدهاي درسي مربوط به مهندسي آب: واحدهاي درسي از جمله مکانيک سيالات، هيدروليک، هيدرولوژي، بناهاي آبي و سد، مهندسي آب و فاضلاب و ... که مبناي اصلي گرايش مهندسي آب و محيط زيست و هيدروليک در مقطع کارشناسي ارشد را شکل مي­دهند.
  • واحدهاي درسي مربوط به مهندسي راه: واحدهاي درسي از جمله نقشه برداري، راه سازي، روسازي، مهندسي ترافيک و ... که مبناي اصلي گرايش مهندسي ترافيک و حمل و نقل در مقطع کارشناسي ارشد را شکل مي­دهند.
  • واحدهاي درسي مربوط به معماري: در ميان واحدهاي درسي عمران واحدهايي از جمله نقشه کشي ساختمان و ترسيم فني و اصول و مباني معماري قرار داده شده اند تا مهندسين عمران ديد کلي در ارتباط با اصول طراحي ساختمان و نحوه­ي معماري فضاها پيدا کنند.

ü   7 واحد مربوط به دروس تخصصي ولي به صورت اختياري: منظور از اختياري بودن دروس اين است که دانشجو آزاد است از ميان دروس اختياري مختلف ارايه شده با توجه به علاقه مندي خود دروس تخصصي منطبق با علايق خود را انتخاب نمايد. به طوري مثال اگر دانشجويي به دروس مهندسي خاک علاقه مند است مي­تواند درس پي پيشرفته را انتخاب کند و دانشجويي که به مسايل سازه علاقه مند است مي­تواند درس پل سازي، مصالح بنايي و ... را انتخاب نمايد.

بازار کار و چشم انداز تحصيل در مقاطع تحصيلي بالاتر:  يکي از جذاب ترين موارد در ارتباط با رشته­ي تحصيلي عمران وجود بازار کار مناسب براي افراد با سليقه­هاي متفاوت مي­باشد. با توجه به تنوع بسيار بالاي دروس ارايه شده در دوره­ي کارشناسي که برخي از مهم­ترين آنها را برشمارديم، مشاغل بسيار متفاوتي در زمينه­ي هاي مختلف وجود دارد.

يکي از نکات قابل توجه در ارتباط با اين مشاغل اين است که در کنار داشتن اطلاعات علمي مناسب، وجود تجربه­هاي کاري يکي از کليدهاي اصلي موفقيت ورود به بازار کارهاي مربوط به اين رشته مي­باشد. به طوري که استخدام در بسياري از اين مشاغل، با داشتن تجربه و مهارت لازم به سهولت صورت مي­گيرد. بنابراين پيشنهاد مي­شود در کنار آموزش مطالب علمي، با حضور در پروژه­هاي عمراني به صورت کارآموز و کسب مهارت­هاي لازم قبل از اتمام دوره­ي تحصيلي، تجربيات عملي خود را افزايش دهيد.

کار در شرکت­ هاي مشاوره، شرکت­ هاي پيمان کاري، پروژه­ هاي تحقيقاتي به عنوان  مهندس اجراي، نقشه ­بردار، سرپرست کارگاه، مهندس ناظر، طراح سازه از جمله کارهاي عمده­ ي مربوط به بخش ساختماني مي­باشد که با داشتن مدرک کارشناسي مي­توان به آنها دست يافت. کار در برخي از سازمان ها نياز اطلاعات تخصص دارد که با تحصيل در مقاطع بالاتر (کارشناسي ارشد و دکتري) مي­توان به آنها دست يافت. کار در شرکت­ هاي مديريت منابع آب، شرکت آب و فاضلاب ، تصفيه خانه، سواحل، راه­سازي و ترافيک شهري، ساخت پل و سد و ...  از جمله اين موارد مي­باشد.

با توجه به وجود دانشگاه­ هاي متعدد در سرتاسر کشور، امکان ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر در رشته ­ي مهندسي عمران وجود داشته به طوري که امکان ادامه ­ي تحصيل در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري هم اکنون در اکثر دانشگاه­ هاي تراز اول کشور فراهم شده است. با توجه به وجود سطح علمي بسيار مناسب در رشته­ ي تحصيلي عمران در دانشگاه­هاي کشور و به روز بودن مطالب علمي، هر ساله تعدادي زيادي از دانشجوهاي ايران در مقطع کارشناسي و کارشناسي ارشد به تيم­هاي علمي محقيق در سرتاسر دنيا مي­ پيوندند و در نتيجه امکان ادامه تحصيل در خارج از کشور نيز براي دانشجويان اين رشته فراهم است.

گرايش­ هاي مختلف عمران در مقطع کارشناسي ارشد: با توجه به مطالب عنوان شده، رشته­ي مهندسي عمران از گرايش­هاي مختلفي در مقطع کارشناسي ارشد برخوردار است که مهم­ترين آنها عبارتند از:

از گرايش ­هاي مختلفي در مقطع کارشناسي ارشد برخوردار است که مهم­ترين آنها عبارتند از:


    - مهندسي سازه

  • مهنسد زلزله
  • مهندسي خاک و پي
  • مهندسي حمل و نقل و ترافيک
  • سازه­هاي دريايي
  • مهندسي هيدروليک
  • مهندسي آب (مديريت منابع آب، آب و فاضلاب و مهندسي رودخانه)
  • مهندسي محيط زيست
  • مديريت ساخت

 -

وحيد اسپان منش -کارشناسي ارشد عمران دانشگاه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.