جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۶:۲۲
کد مطلب: 10279
۱
۱

تکاليف والدين در انجام تکاليف مدرسه

    بچه ها در طول تعطيلات دور کتاب و دفتر و تکليف مدرسه را خط مي کشند و از کلاس و درس فاصله مي گيرند. به همين دليل پس از حضور در مدرسه اشتياق چنداني به انجام تکاليف از خود نشان نمي دهند. واقعيت اين است که براي بعضي از دبستاني ها هيچ کاري سخت تر از انجام تکاليف درسي نيست و والدين کلافه و خسته از تعيين انواع تنبيه و تشويق و تهديد و سرزنش درمي مانند که چگونه بايد يک بار براي هميشه ضرورت انجام تکاليف درسي را به کودک بفهمانند، در اين باره با دکتر پيمان هاشميان نژاد فوق تخصص روان پزشکي اطفال و استاديار دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت وگو کرده ايم که در ادامه مي آيد. فرزند پروري و تکاليف مدرسه شکي نيست که شيوه درس خواندن بچه ها در منزل ارتباط مستقيمي با سبک فرزند پروري والدين دارد و هر قدر والدين والدگري آگاهانه را اجرا کنند، در شيوه درس خواندن بچه ها کمتر با مشکل مواجه مي شوند. دکتر هاشميان نژاد با بيان اين مطلب به خراسان مي گويد: ابتدا بهتر است هدف از انجام تکاليف درسي مشخص شود. هدف از اين تکاليف تکرار و تمرين دروس براي يادگيري بهتر دانش آموزان است. دانش آموز با انجام تکاليف به کنجکاوي، جست وجو و برخورداري هر چه بهتر از آن چه فرا گرفته است مي پردازد و سعي مي کند به فراگيري خارج از چارچوب درس و مدرسه بپردازد. بنابراين تکاليف بايد هدفمند و اصولي باشد نه کاري براي تلف کردن وقت کودک. اين در حالي است که در بيشتر موارد بچه ها و والدين از حجم تکاليف درسي شکايت مي کنند، آن را ملال آور و کسل کننده مي دانند و انجام آن را در يادگيري بهتر دروس رد مي کنند. بديهي است که نقش سيستم آموزشي را در اين مسئله نمي توان ناديده گرفت اما در اين بحث ما به نقش والدين و تأثير شيوه فرزند پروري بر انجام تکاليف درسي بچه ها مي پردازيم.
قاطعيت و جديت والدين در انجام کارها نقش تعيين کننده اي در حرف شنوي بچه ها در انجام کارهايشان از جمله تکاليف درسي دارد. والديني که قاطع و مصمم هستند، کارهايشان را به موقع انجام مي دهند، در واقع الگوي عملي در اختيار کودک قرار مي دهند. کودک بايد بداند که اگر قرار است کاري را انجام بدهد، دليلي ندارد بهانه تراشي کند يا به دنبال راه فرار بگردد زيرا هر کس در منزل وظيفه اي دارد که بايد انجام بدهد. واقعيت اين است که اگر والدين بتوانند اصول فرزند پروري را به درستي اجرا کنند، مي توانند اميدوار باشند که نه فقط در انجام تکاليف بلکه در ساير امور، کودک وظيفه اش را انجام مي دهد. بنابراين اولين اصل قاطعيت است که در همه امور بايد رعايت شود. علاوه بر قاطعيت والدين بايد مهربان باشند و با مهر و محبت از کودک بخواهند وظيفه خود را انجام دهد. از طرفي برنامه درسي تنظيم شده در عين منظم بودن بايد قابل انعطاف باشد و با مشورت و مشارکت بچه ها تنظيم شود. والدين بايد دقيقا توقع خود را از کودک عنوان و مشخص کنند که پس از انجام تکاليف چه کار تفريحي مي تواند انجام دهد. اين استاد دانشگاه تصريح مي کند: والدين بايد توانايي کودک را در انجام تکاليف ارزيابي کنند و طبق آن از کودک توقع داشته باشند. گاهي علاقه، تمرکز و توجه کودک به يک درس کمتر است، بنابراين توجه به علايق و توانايي کودک اهميت اساسي دارد در غير اين صورت و با تهديد و يا اجبار کودک واکنش تند نشان مي دهد يا از درس خسته و دلزده مي شود. براي جلوگيري از خستگي و دلزدگي کودک بهتر است تکاليف را هر قدر هم کم است، تقسيم بندي کنيم به عنوان مثال ۲ صفحه مشق را به ۴ قسمت تقسيم کنيم و در فواصل مشخص از او بخواهيم آن را انجام دهد. گاهي از او بپرسيم که تصميم مي گيرد تکاليفش را چگونه انجام دهد. اين کار براي جلوگيري از بهانه تراشي کودکان بهترين شيوه است. از او بپرسيم با توجه به اين که تکليف زيادي داري، ترجيح مي دهي چگونه آن را انجام بدهي اگر تکاليفت تمام شد، دوست داري چه کار کني. اگر کودک به رفتن به پارک ابراز تمايل کرد به او بگوييد اگر تا ساعت ۷ تکاليفت را انجام دهي مي توانيم به پارک برويم. تکرار چندين باره «تکليفت را بنويس»، «چقدر طولش مي دهي»، «چرا اذيت مي کني»، «تو شاگرد تنبلي» و... نه فقط به ترغيب کودک به انجام تکاليفش منجر نمي شود بلکه باعث مي شود او مقابله به مثل کند. توجه به پيش نيازها دکتر هاشميان نژاد با اشاره به اين که لازم است برخي مهارت ها قبل از مدرسه در کودک پرورانده شود، تاکيد مي کند: متاسفانه بسياري از خانواده ها به اين نکته کمتر توجه مي کنند. به عنوان مثال در درس رياضي بايد مهارت هاي فضايي و ديداري کودک تقويت شود. يعني بتواند تصوير ذهني از درس داشته باشد. گاهي اصرار والدين بر يادگيري درس از روي کتاب بي فايده است و بايد مهارت هاي ديگري در وي تقويت شود. در چنين شرايطي مشورت با معلم براي يادگيري و استفاده از وسايل کمک آموزشي مي تواند بسيار کمک کننده باشد. گاه مي توان فعاليت هاي درسي را با کارهاي مورد علاقه کودک تلفيق کرد تا انگيزه وي براي انجام تکاليف درسي بيشتر شود. به عنوان مثال براي تقويت املاي کودک از او بخواهيم نوشته هاي بازي مورد علاقه اش را بخواند و حروف را اسم ببرد، اسم خودش و اسم کساني را که دوست دارد، بنويسد. ترکيب بازي با درس يکي از بهترين روش هاي آموزشي است که مورد تاييد همه کارشناسان و اهل فن است. سختگيري ممنوع توجه به تفاوت کودکان از سوي والدين امر بسيار مهمي است و نبايد براي کودکان ضعيف تر سختگيري بي جا کرد. بعضي کودکان کندتر هستند و نياز به زمان بيشتري براي نوشتن دارند، برخي ديرتر درس را متوجه مي شوند و برخي علاقه کمتري نسبت به يک درس نشان مي دهند. همين ويژگي باعث مي شود کودک مرتب از انجام تکاليف طفره برود و والدين که ريشه مشکل را پيدا نکرده اند، روز به روز سختگيرتر مي شوند و مشکل کودک را تشديد مي کنند. بنابراين مقايسه درس کودکان با يکديگر کار اشتباهي است. وقتي کودک ضعيف تر است والدين بايد ابتدا با او همدلي و سپس تلاش کنند از ميان صحبت هاي کودک علت اين امر را جويا شوند. بچه ها گاهي اوقات مشکل را مي گويند اما نه به زبان بزرگ ترها بلکه به زبان خودشان؛ بنابراين بهتر است والدين به دقت به حرف کودک گوش کنند و راه حل را از حرف هاي او بيابند. در واقع نبايد کودک را وادار کرد که دليل ننوشتن تکاليفش را بگويد بلکه بايد از او خواست احساسش را بگويد، دوست دارد چه کارهايي انجام دهد، از چه کارهايي بدش مي آيد و... سپس از حرف هاي خودش استفاده کرد و دليل مشق نوشتن و انجام تکاليف را براي او توضيح داد. نکته اين جاست که قاطعيت والدين حتي در اين شرايط هم حياتي است و کودک بايد بداند انجام تکاليف وظيفه اوست، وظيفه اي که بايد انجام دهد. لجبازي کودکان به گفته دکتر هاشميان نژاد اگر مي خواهيد مانع از لجبازي کودک شويد به احساسات او توجه کنيد. وقتي خسته، بي حوصله يا کسل است، او را درک کنيد با وي همدلي و تاکيد کنيد که مي دانيد چقدر مشق نوشتن در اين شرايط سخت است اما او بايد اين کار را انجام دهد. اگر اشتياق کودک به تماشاي تلويزيون را نديده بگيريد، او هم اشتياق شما به نوشتن مشق را ناديده مي گيرد و به اين طريق جبران مي کند. در واقع با ننوشتن تکاليف از والدين انتقام مي گيرد. بنابراين والدين بايد کاري کنند که کودک با انجام تکاليف به کارهاي مورد علاقه خود برسد و در ضمن راه هاي فرار را هم ببندند. مثلا اگر قرار است مهمان از راه برسد، کودک همه تکاليف را کنار مي گذارد تا مهمان ها بيايند. اين کار باعث مي شود که کودک به دنبال راه فرار باشد. در صورتي که والدين بايد به کودک بفهمانند که برنامه درسي کودک تحت هيچ شرايطي تغيير نمي کند والا امتيازاتي را از دست مي دهد. نوجواني دکتر هاشميان نژاد با اشاره به ويژگي اصلي اين دوران که دوران هويت و استقلال است، تصريح مي کند: در اين دوران انجام تکاليف درسي اصل نيست و ايجاد انگيزه و تمايل به تحصيل حرف اول را مي زند. در اين دوران نوجوان پسر به پدر و نوجوان دختر به مادر نياز بيشتري دارد تا الگوسازي جنسيتي انجام دهد. گذاشتن وقت براي نوجوان از سوي والدين اهميت اساسي دارد زيرا در همين اوقات است که نوجوان تلاش مي کند با والد هم جنس خود همذات پنداري کند و يا از او الگو بگيرد. آموزش غيرمستقيم هم در همين مرحله آغاز مي شود و مي توان از تفکرات نوجوان و آينده اي که در ذهن دارد کمک گرفت و به وي يادآور شد که چه گام هايي بايد بردارد تا به بهترين شکل به اهدافش برسد. نوجوان بايد دريابد يکي از راه هاي رسيدن به موفقيت ادامه تحصيل است زيرا علاوه بر رشد علمي بايد رشد اجتماعي داشته باشد و بتواند طعم استقلال را بچشد و هويت خود را شناسايي کند. خراسان - مورخ یکشنبه 1391/01/27 شماره انتشار 18094
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
همه این موارد رو رعایت می کنم ولی هیچ فایده ای نداره.
بچه من باهوشه. ریاضی. روخوانی. علوم عالی اما هیچ علاقه ای به نوشتن نداره و هیچ روشی هم تا کنون تاثیر گذار نبوده
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...