پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ / ۱۲:۳۸
کد مطلب: 36929
۰

ضرورت کاهش وابستگی دانشگاه های علوم پزشکی به بودجه دولتی

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم کلانتر، با تاکید براینکه عمر دانشگاههای نسل اول و دوم به پایان رسیده است و مراکز آموزش عالی باید به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم حرکت کنند افزود: دانشگاه های نسل اول همان دانشگاه‌های آموزشی یا آموزش‌محورهستند که برای توسعه کشور فقط به تربیت نیروهای مجرب آموزش‌دیده می پردازند. اما دانشگاههای نسل دوم ضمن توجه به فعالیت‌های آموزشی مختص دانشگاه نسل اول، اهمیت بیشتری به مباحث پژوهشی و کاربردی می دهند که خروجی آن افزایش تعداد مقالات ایران در میان کشور‌های پیشرفته است.

او در ادامه به تشریح هدف و کارکرد دانشگاه نسل سوم پرداخت و گفت: دانشگاه نسل سوم دیگر صرفاً مکانی برای یادگیری یک سری آموزه‌های صرف و انجام مقاله های مکتوب نیست؛ این دانشگاهها باید به عبارتی علم محور باشند و بتوانند علم خود را به ثروت و نوآوری تبدیل کنند. در واقع دانشگاههای کارآفرین باید بتوانند علاوه بر تولید علم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز توسعه، در راستای تجاری سازی علم و تأسیس شرکت های دانش بنیان قدم بردارند.

دکتر کلانتر با تاکید بر اینکه باید وابستگی دانشگاهها به بودجه های دولتی از بین برود گفت: متاسفانه در حال حاضر تمامی دانشگاههای ما وابسته به بودجه های دولتی هستند در حالی که امروزه این شیوه مدیریت کاملا منسوخ شده است و اگر ادامه پیدا کند آموزش عالی به سرنوشت مدارس آموزش پرورش دچار خواهند شد. اما اگر دانشگاهها به سمت هزاره سوم حرکت کنند می توانند این وابستگی را از بین ببرند یا به حداقل برسانند.

معاون راهبردی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت گفت: حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم به هیچ زیرساخت خاصی نیاز ندارد تنها کاری که باید صورت بگیرد تغییر نگرش اعضای هیات علمی و مسوولان دانشگاهها است. در واقع دانشگاههای آموزش عالی تمامی زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به دانشگاههای نسل سوم را دارند.

دکتر کلانتری گفت: متاسفانه در ایران دانشگاه نسل سوم به معنای واقعی آن وجود ندارد. البته معاونت آموزشی وزارت بهداشت تلاش دارد با بسته های تحول آموزش پزشکی این نگرش را در قالب مباحث آینده نگاری و آینده پژوهشی به طور جدی دنبال کند.

او در خصوص دانشگاههای نسل چهارم نیز گفت: دانشگاههای نسل چهارم نیز مراکز هستند که به سمت نگرش حکمت بنیان یا فلسفه علم حرکت می کنند که باید حرکت به سمت این دانشگاهها نیز در کنار دانشگاههای نسل سوم آغاز شود.

مشاور معاونت آموزش وزارت بهداشت در پایان افزود: باید وابستگی دانشگاهها و آموزش عالی ما به منابع بخش عمومی و دولتی کاهش و ثروت آفرینی در عرصه ملی و بین المللی افزایش یابد این هدف محقق نخواهد شد مگر اینکه نگرش فعلی مسوولان دانشگاهی به کلی تغییر کند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن