شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۰
کد مطلب: 39259
۱
۸
یادداشتی از دکتر یاسر مدنی

انتقال روان شناسی به وزارت پزشکی! به نفع آنان نخواهد بود

انتقال روان شناسی به وزارت پزشکی! به نفع آنان نخواهد بود
میگنا: پس از آخرین اقدام نسبت به رشته مشاوره، که حذف آن در مقطع کارشناسی را در پی داشت، روز شنبه "کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه" با انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت موافقت کرد.
فعالیت های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در کشور ما تقریبا بطور کامل متمرکز بر بیماری های جسمانی بوده و هست. متاسفانه حتی علوم یاری رسان دیگر نیز که ماموریت فراگیری و ارایه خدماتی خارج از رویکر مرضی را داشته اند، نظیر مشاوره و بیشتر روان شناسی درگیر تربیت هایی با مکتب فکری پزشکی شده اند.

با این که کتاب ها و تئوری های مطرح شده در کلاس ها ممکن است تا حدودی با اهداف صحیح این رشته ها همخوانی داشته باشد، ولی وقتی دانشجو به کار عملی و کاربردی میرسد متاسفانه چارچوب پزشکی حاکم است. این بخاطر ضعف سیستم آموزشی و تربیتی وزارت علوم برای علوم مهم روان شناسی و مشاوره است؟
بله، پزشکان دوره های کارورزی پربار تری را تحت حمایت سیستم وزارتخانه خود طی میکنند، و از نظارت حرفه ای مناسب تری برخوردار هستند. ولی چون اصل فلسفی متفاوتی در رشته های پزشکی با علوم رفتاری مثل روان شناسی و مشاوره حاکم است، این انتقال به هیچ وجه به نفع جامعه روان شناس نخواهد بود. البته زَجرها و اذیت های فلسفی را که برخی از روان شناسان شایسته در سیستم پزشکی متحمل خواهند شد ممکن است به نحوی منجر به ورود ریشه هایی از علوم روان شناسی و منفعت رسانی این چنینی به جامعه پزشکی باشد!

مشکل دیگری که در این راستا وجود دارد ناآگاهی عموم مردم نسبت به تفاوت میان رشته ها و رجوع نسبتا کورکورانه یا تصادفی به هر یک از همکاران است. بطور مثال یک فرد که مشکل خانوادگی دارد ممکن است به متخصص مغز و اعصاب رجوع کند. در همین حال او ممکن است به یک روان شناس بالینی رجوع کند!
متاسفانه، عوامل مختلف، از جمله عدم نظام یکپارچه آموزشی منجر به تربیت و آموزش های نامتجانس و ناهمخوان با مسایل و مشکلات جمعیت هدف گردیده است. لذا، شخص خواهان کمک در همان اولین مرحله، روی رسید قبض خود که با آرم بیمارستان، کلینیک، یا مطب ممهور است، با ذکر اسم خود در کنار واژه "نام بیمار" مواجه میشود و همین برچسب شروع فرایند بیمار ساز را رقم میزند.

اصلا وجود کمیته ای تحت عنوان "رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه" چه لزومی داشته، که احیاناً بخاطر بی کار نماندن خود را مجبور به چنین تصمیم های غیر اصولی و مطالعه نشده ای کند؟!

به قول برخی منتقدان، چرا در این آشفته بازار دیگر وزارتخانه ها را درگیر نکنیم؟ بهتر است این کمیته به بررسی تفاهم نامه های همکاری با وزارت علوم در راستای ارتقاء کیفیت بُعد بالینی این روانشناسان بپردازد، تا اینکه کل رشته را مثل توپ فوتبال به یکی از این دو وزارتخانه پاس بدهد، و از عواقب و پیامدهای پیچیده آن بی خبر باشد.

از نظر من، تصادف و سانحه دلخراش اخیر دو قطار تهران و تبریز که به دلیل عدم جدّی گرفتن هماهنگی دو طرف رُخ داد، خیلی با چنین تصمیماتی تفاوت ندارد! به یاد داشته باشیم که روانشناسی، از هر نوعِ آن بیشتر روان شناسی و روانشناختی است تا مثلا بالینی یا تربیتی یا استثنایی باشد، و تقریبا به هیچ وجه روان پزشکی نیست.

یاسر مدنی
دکترای تربیت مشاور دانشگاه تهران
لینک ورود به کانال میگنا
نظر شما چیست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نرگس
Iran, Islamic Republic of
کاملا درست میگن....اصلا انتقالش ب اون وزارت خونه باعث میشه مسیرش عوض بشه... چ بسا هویتشم عوض می کنه...اون موقع روانشناس هایی تربیت میشن با فلسفه ی غالب پزشکی...تورو خدا این کارونکنید
سجاد
Iran, Islamic Republic of
اگه به وزارت بهداشت منتقل بشه به نفع همه میشه پسر جان برو تحقیق کن بعد نظر بده .
Romania
شما مثل اینکه خبر ندارید در دانشگاه های وزارت بهداشت چه خبر است
هانیه
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه. تا نفع در چه زمینه ای؟ نسبت به دیگر روان شناسان ممکن است کلاس داشته باشد تا چند سال. کیفیت آموزشی بهتر وزارت بهداشت مناسب رشته های پزشکی است. بجای فروش روانشناسی به پزشکان ماهر، بهتر است وزارت علوم به خود بیاید برای قدردانی از این رشته های مهم و مغفول مانده. چون وزارت بهداشت از بیخ و بُن چیز دیگری است.
صادق آتش کار
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
همه روانشناسان می دانند که کار درمان مبتلایان به اختلالات اعصاب و روان یک کار تیمی بین رشته ای است که در این زمینه روانپزشکان ,روانشناسان بالینی . روانپرستاران می بایست دوشادوش هم کار کنند تا درمانی موفق را به مراجعه کنندگان ارایه دهند .
حال که بعد از این همه سال سر در گمی بیماران قرار است رویکردی در کشور پیگیری شود تا مردم از این سردرگمی در آیند و در این آشفته بازار روانشناسی برای درمان اختلالات خود به افرادی مراجعه کنند که برای این کا. آموزش دیده اند نه برای سنجش شخصیت یا هوش و نه روانشناسان تربیتی که می باست در مدارس کار کنند این همه هیاهیو برای چیست .
آیا جز این است که آقایان بدنبال هویت کاذب خود ساخته اند که دیوارهایش در حال فرو ریزی است نه برداشتن باری از دوش مردم
هادی
Romania
خیر بالینی ها حتی در امریکای جنوبی دارو هم میدهند . و متفاوت هستن از بقیه گرایشها
علی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کسانی که آموزش روانشناسی بالینی ندیده اند در خصوص جایگاه روانشناسی بالینی موضع گیری میکنند و بین رشته های روانشناسی تفاوتی قائل نیستند. متاسفانه تا چند سال اخیر به دلیل ضعف جدی وزارت علوم در صدور مجوز و نظارت بر رشته های روانشناسی بالینی ، فاجعه به بار آورده حال که برخی دلسوزان در راه چاره جویی هستند منفعت طلبانی که حتی یک واحد رواندرمانی عملی نداشته اند ولی پیچیده ترین مراجعین را می بینند از شکل گیری فضای منطقی هراسان هستند و جالب است که نام وزارتخانه را هم گاها اشتباه بیان می کنند. آیا از ساختار وزارت بهداشت خبر دارند. در حوزه های مختلف وزارت بهداشت جنبه های مختلف سلامت شامل جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی مورد توجه قرار میگیرد حتی رشته تخصصی پزشکی اجتماعی یا پزشکی جامعه نگر در همین راستا است.بگذارید خود متخصصین روانشناسی بالینی تصمیم بگیرند.
حداقل شاغلین روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت شامل مراکز آموزشی، درمانی بیش از ده برابر وزارت علوم است.تنها در سال جاری بیش از ۱۰۰۰نفر کارشناس ارشدجهت مراکز بهداشتی درمانی در وزارت بهداشت به کار گرفته شده اند.
آیا میتوان دروس دکتری روانشناسی بالینی را بدون دسترسی به درمانگاه و بیمارستان گذراند. دوستانی که الان به این شدت برانگیخته اند چرا آموزش نابسامان چند سال اخیر موجب نگرانی آنها نشد. ؟من معتقد با حفظ جایگاه سازمان نظام روانشناسی بعنوان یک نهاد صنفی محل صدور مجوز راه اندازی رشته و نظارت بر آموزش به وزارت بهداشت برگردد و چنانچه داشگاه های وزارت علوم یا آزاد هم معیارها و شرایط لازم را داشتند دانشجو پذیرش نمایند و یا در چارچوب همکاری وزارتی و تفاهم نامه های واقعی و نه صوری اقدام مشترک صورت گیرد و بزرگان روانشناسی هیجانات خود و دانشجویان جوان و مشتاق را به سوی جهت گری های نامناسب سوق ندهند
محمد
Iran, Islamic Republic of
روانشناسی بالینی چه ارتباطی به همکار عزیز مان دارد. اجازه بدهند خود روانشناسان بالینی نظر بدهند. بعنوان عضوی از جامعه روانشناسی بالینی معتقد که دانشمندان خوبی در وزارت علوم داریم ولی ساختار وزارت علوم نه بعنوان یک متولی صدور مجوز و نه بعنوان یک ناظر بر کیفیت رشته ها ، برای آموزش روانشناسی بالینی مناسب نیست. مهتر اینکه فاقد فیلد بالینی آموزشی است.در حال حاضر وزارت بهداشت منتسب ترین متولی برای صدور مجوز تاسیس رشته روانشناسی بالینی، نظارت بر کیفیت آموزش و دارایی فیلد بالینی مناسب است که میتواند با کمک توانمندی های وزارت علوم اقدام نمایند.دوستان جوان نگران انتقال نباشند، مطمئنا وضعیت بهتر از وضعیت نابسامان فعلی خواهد شدلذا مراقب باشند در دام افکار سویمندانه و منفعت طلبی افرادی قرار نگیرند که خواهان ادامه این نابسامانی فعلی در نظام آموزش روانشناسی بالینی در راستای اهداف شخصی هستند.
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم