پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ / ۲۲:۳۶
کد مطلب: 33255
۰

برگزاری آزمون‌‌های بین‌المللی علوم پزشکی در ایران

 
اجرای سیاست‌های ۱۲ گانه تحول در نظام آموزش علوم پزشکی گام چهارم تحول در نظام سلامت محسوب می شود و یکی از این سیاست ها به ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون‌های علوم پزشکی اشاره دارد.
 
این بسته با سه سیاست اصلی اجرایی می شود که ناظر به سیاست های «گسترش عدالت در آموزش عالی سلامت»، «نهادینه‌سازی اخلاق حرفه‌ای» و «ارتقای منابع انسانی بخش آموزش عالی سلامت» است.
 
با اجرای این بسته انتظار می رود که فرایندهای مرکز سنجش آموزش علوم پزشکی کشور ارتقاء و به روز رسانی شود. زمینه مناسب به منظور برگزاری آزمون‌های بین‌المللی در داخل کشور ایجاد شود. تحولی در فرایند سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی ایجاد شود.

استقرار مراکز منطقه‌ای ارزیابی آموزشی و مهارت‌های بالینی در مناطق آمایشی
 
همچنین انتظار می رود ضمن طراحی الگوهای سنجش مهارت‌های حرفه‌ای در دانش‌آموختگان علوم پزشکی، مراکز منطقه‌ای ارزیابی آموزشی و مهارت‌های بالینی در مناطق آمایشی استقرار یابد.
 
ارتقاء آزمون‌های علوم پزشکی با بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی صورت می گیرد و هدف اصلی از این ارتقاء، استانداردسازی سوالات آزمون‌ها، استفاده از روش‌های جدید نمره‌سازی و ایجاد امکان سنجش خصوصیات غیرشناختی داوطلبان موثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده افراد است.
 
استفاده از بانک تست مؤسسات بین‌المللی سنجش
همچنین آماده سازی داوطلبان برای موفقیت در آزمون‌های استاندارد، استفاده از بانک تست مؤسسات بین‌المللی سنجش، استفاده از تجربه‌های موجود جهانی برای ارتقاء مرکز سنجش پزشکی و به کارگیری و بومی‌سازی تکنیک‌ها و شیوه‌های نوین سنجش و ارزیابی داوطلبان و فراگیران از دیگر اهداف این بسته است.
 
از دیگر محورهای مورد نظر در این بسته ارتقاء مرکز سنجش آموزش پزشکی به منظور بهبود فرآیند پذیرش، سنجش و ارزشیابی است.
 
از جمله اهداف این محور می توان به ایجاد واحد آزمون سازی در مرکز سنجش، ایجاد واحد آمار و انفورماتیک، آماده‌سازی فضای فیزیکی مناسب، ارتقاء تجهیزات مرکز سنجش و تقویت سرمایه انسانی اشاره کرد.
 
استانداردسازی سوالات آزمون‌ها (کتبی و شفاهی)
محور تحول در نظام پذیرش دانشجویان علوم پزشکی با تاکید بر مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز اهدافی دارد که می توان از آن جمله به ایجاد علاقه در داوطلبان برای فراگیری مهارت‌ها و هدایت داوطلبان به فراگیری عمیق و مبنایی علوم و کاهش استفاده از محفوظات در آزمون‌های پذیرش اشاره کرد.
 
استانداردسازی سوالات آزمون‌ها (کتبی و شفاهی)، ایجاد امکان استفاده از سوالات سنجش توانمندی تصمیم‌گیری، ایجاد امکان سنجش خصوصیات غیرشناختی داوطلبان که موثر بر کیفیت یادگیری و خدمات آینده آنها و ایجاد اهمیت برای فعالیت در عرصه و ارائه خدمات در نظام سلامت از دیگر اهداف این محور است.
 
تدوین دستورالعمل علمی و آیین‌نامه اجرایی آزمون صلاحیت پایان دوره
از دیگر محورهای مهم در این بسته می توان به طراحی و پیاده‌سازی نظام ارزیابی نهایی و تایید صلاحیت حرفه‌ای دانش‌آموختگان علوم پزشکی در راستای ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی اشاره کرد.
 
برای تحقق این محور اهدافی از جمله تدوین دستورالعمل علمی و آیین‌نامه اجرایی آزمون صلاحیت پایان دوره، تدوین استانداردهای لازم برای اعتباربخشی مراکز برگزار کننده این آزمون، کمک به برگزاری دوره‌های آموزش اساتید و کارشناسان برای طراحی سوالات ارزیابی مهارت حرفه‌ای و مدیریت آزمون و ارزشیابی یک دوره اجرای آزمون براساس این نظام در نظر گرفته شده است.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت