جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۳۰
کد مطلب: 34984
۱
پروفسور ثبوتی:

برخی با نادیده گرفتن سهم آموزش عالی در تولید علم، فقط دزدی مقالات و مدرک‌گرایی را می‌بینند

برخی با نادیده گرفتن سهم آموزش عالی در تولید علم، فقط دزدی مقالات و مدرک‌گرایی را می‌بینند

به گزارش ایسنا پروفسور یوسف ثبوتی، طی سخنانی در دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس، به مروری بر پژوهش و آموزش عالی در ایران پرداخت و با اشاره به افزایش تعداد مقالات پراستناد محققان کشور در مجامع علمی بر توانمندی پژوهشگران ایرانی تأکید کرد و گفت: وقتی صحبت از آموزش عالی به میان می‌آید برخی تنها به مطرح کردن مسائلی همچون بازار فروش پایان‌نامه، دزدی مقالات، کم سوادی دانشجویان و اساتید و مدرک گرایی بی‌محتوا بسنده می‌کنند؛ اما اگر این ضعف‌ها و کاستی‌ها را می‌بینیم باید به نقاط قوتی که وجود دارد مانند سهم رو به رشد ایران در تولید علم دنیا هم بپردازیم.

وی افزود: پژوهشگران کشور با بودجه نامناسب در تولید علم سهیم می‌شوند و این نشان دهنده توانایی جامعه علمی کشورمان است.

دکتر ثبوتی به سلامت دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: صادق‌ترین انسان‌ها که همانا جوانان این مرز و بوم هستند، در دانشگاه‌ها حضور دارند. دانشگاه به دلیل ماهیت خاص خود، مکانیزم گندزدایی دارد و اگر در مقاطعی دچار آلودگی شود این قابلیت را دارد که دوباره خودش را پاک و بری از ناخالصی‌ها کند.


رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم افزود: در طول سال بسیاری از پژوهشگران جوان خود را به دلیل ترک کشور از دست می‌دهیم . نیمی از نخبگان کشور که هم اکنون در آمریکا مشغول کار و تحصیل هستند، در ده سال گذشته ایران را ترک کرده‌اند.

 دکتر ثبوتی گفت: در وضعیت فعلی آموزش عالی کشور شامل اساتید و دانشجویان توانایی بالایی در یادگیری یافته‌های روز دنیا دارند؛ اما مشکل پس از این مرحله آغاز می‌شود. در این جامعه فارغ التحصیلان قادر نیستند یادگرفته‌های خود را به اثری که در جامعه خریدار داشته باشد تبدیل کنند. آنها کارآفرین نیستند. نه دانشگاهیان از فوت و فن لازم برخوردارند و نه صنایع توان لازم را برای بهر‌ه‌گیری از دانش و معلومات دانشگاهیان دارند.

 
وی در پایان بار دیگر به روند رو به رشد پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: در 20 سال نخست راه‌اندازی دانشگاه تهران هیچ پژوهشی از ایران در مجلات بین‌المللی دیده نمی‌شود. در دهه 40 چند مورد وجود دارد. با وقوع انقلاب و جنگ این روند متوقف شد . در دهه 70 تنها کارهای نظری صورت می‌گرفت چرا که کار عملی آزمایشگاه و زیرساخت‌های خاصی طلب می‌کرد؛ اما در دهه 80 درجه‌ای از بلوغ در نظام پژوهشی کشور دیده شد که تا به امروز نیز در حال گسترش است.

 

مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "