پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۶
کد مطلب: 37774
۰

نکات کلیدی تربیت از تولد تا ۵ سالگی/ کودک پدر انسان است

نکات کلیدی تربیت از تولد تا ۵ سالگی/ کودک پدر انسان است
محسن ایمانی در گفت‌وگو با تسنيم در خصوص در خصوص ضرورت توجه به تربیت کودک و تبیین مسائل اخلاقی برای او اظهار کرد:‌ تربیت از دوران قبل از تولد و از زمانی که کودک در شکم مادر است، شکل می‌گیرد با تولد کودک در دوران نوزادی مادر باید به پرستاری از او توجه کافی داشته باشد و از این نکته غافل نبود که در همان سنین ابتدایی باید نظم و ترتیب را به کودک آموخت.

 

وی افزود: کودک از هفت ماهگی مقصود ما را می‌فهمد ولی قادر به سخن گفت نیست بنابراین باید در بیان کلمات دقت کافی داشت و در سنین دو تا 4 سالگی نوازش و محبت و مهربانی با کودک بسیار اهمیت دارد.

این روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت:‌ در رابطه با سن طلایی تربیت دیدگاه‌های مختلفی از سوی روان‌شناسان مطرح است برخی معتقدند از تولد تا 5 سالگی بخش مهمی از شخصیت کودک شکل می‌گیرند و کودک را پدر انسان می‌دانند و همانند این دیدگاه را در اشعار سعدی نیز داریم،‌ سعدی می‌گوید« هر که در خردی‌اش ادب نکنند در بزرگی فلاح از او برخاست».

ایمانی ادامه داد:‌ برخی از روان‌شناسان نیز تئوری شخصیت پایه را مطرح می‌کنند و معتقدند تا 16 سالگی شخصیت شکل می‌گیرد و بعد از آن دیگر فرد تغییر نمی‌کند به هر حال نظرات متفاوت است ولی هر دو دیدگاه بر اهمیت دوره کودکی و نوجوانی تأکید دارند.

وی بیان کرد:‌ اما دیدگاه اسلامی در رابطه با تربیت کودک چه می‌گوید؟ پیامبر می‌فرماید فرزند در هفت سال اول آغاز و در هفت سال دوم مطیع و در هفت سال سوم حالت وزیر و مشاور را دارد. امام صادق (ع) می‌فرماید فرزند در هفت سال اول بازی می‌کند و بعد از آن در هفت سال دوم ادب می‌شود.

این روان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با طرح این پرسش که آیا در هفت سال نخست باید کودک را رها و آزاد کرد؟ گفت:‌ در این سنین کودک باید آزادی عمل داشته باشد اما باید دو موضوع را کنترل کرد نخست آنکه خود را دچار آسیب نکند و دوم اینکه برای دیگران ایجاد مزاحمت نکند اما این بدین معنا نیست که به او امر و نهی نکنیم به هر حال در این سنین از کودک مسئولیت جدی نخواهیم.

ایمانی افزود: این تفکر که کودک را در سنین قبل از هفت سال به حال خود رها کرد و به او اجازه حضور در هر محیطی را داد، صحیح نیست چرا که در این سنین او همانند یک ضبط صوت بوده و هر موضوعی را در ذهن خود ثبت می‌کند بنابراین باید تلاش کرد در این سن کودک در محیط‌های نامناسب حضور نیابد چون حافظه او بسیار قوی است و باید به فضای سلامت اخلاقی و تربیتی کودک توجه داشت.

وی گفت:‌ از همان کودکی باید عادات نیک را به فرزند آموخت و این موضوع سبب می‌شود در سنین بزرگسالی او مشاهده کند بین عادات و ارزش‌های جامعه هماهنگی وجود دارد. افلاطون می‌گوید تربیت عبارت است از ایجاد عادات نیک در کودکان یعنی وقتی یک بزرگتر به مجلس می‌آید به او بگوییم که باید مقابل بزرگتر بایستد و هر بار که این رفتار را انجام داد مورد تشویق قرار بگیرد پس از آن این موضوع در او نهادینه می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود