جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳ / ۰۸:۵۵
کد مطلب: 27748
۱
۱

دوره MBA چیست و چگونه می توانیم در آن شرکت کنیم؟

دوره MBA چیست و چگونه می توانیم در آن شرکت کنیم؟
بببب

دوره MBA
سال هاست که در جهان برگزار می شود و در ایران نیز بیش از یک دهه است که به طور جدی دنبال می شود.
البته سابقه برگزاری دوره MBA در ایران به قبل از انقلاب برمی گردد که مرکزی در محل کنونی دانشگاه امام صادق(ع) تأسیس شده بود و با همکاری دانشگاه هاروارد آمریکا، این دوره را برگزار می کرد. با این حال بعد از انقلاب، تدریس این رشته به محاق رفت ولی اینک با اقبال فزاینده فعالان حوزه کسب و کار، جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به آن ، دوره MBA جان تازه ای گرفته و برخی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بخش های دولتی و خصوصی این دوره را در دستور کار خود دارند.

اما به طور دقیق MBA چیست؟

MBA مخفف Master of Business Administration است که در آن مدیریت کسب و کار به طور راهبردی ، علمی و کاربردی به دانشجویان یاد داده می شود.
در دوره MBA ، دروسی مانند شناخت فضای تولید و کسب کار ، بازاریابی، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، ارتباط با مشتری، روش های نوین تبلیغات، مدیریت منابع مالی، سرمایه گذاری، مدیریت فروش و خدمات پس از فروش، نگرش سیستمی، مدیریت پروژه و ... تدریس می شود.

در واقع کسانی MBA می خوانند که قبلاً در رشته ای متخصص شده اند و حالا می خواهند در آن رشته، کار مدیریتی کنند. مثلاً کسی که رشته گردشگری خوانده است، اگر بخواهد یک کار مدیریتی در این رشته انجام دهد، مثلاً یک آژانس گردشگری راه اندازی کند، می تواند با شرکت در دوره MBA گردشگری، توانمندی های مدیریتی خود را تقویت کند و در کسب و کار جدیدش موفق باشد. یا کسی که پزشک است الزاماً نمی تواند مدیر یک مجموعه بیمارستانی باشد ولی می تواند با گذراندن دوره MBA ، مدیر موفقی در یک مجموعه پرشکی باشد. همین طور است در خصوص صنعت ، بازرگانی ،آموزش و سایر حوزه ها.

انتظار می رود فارغ التحصیل دوره MBA بتواند نسبت به بقیه افراد، بهتر ، علمی تر و سریع تر کسب کار ایجاد کند یا اگر کسب و کاری دارد ، آن را گسترش دهد و در تولید و تجارت موفق تر عمل کند و ثروت آفرینی بیشتری داشته باشد.

با توجه به تعدد کسب و کارها در جهان، تعداد گرایش های موجود در دوره های MBA ، بسیار متنوع است و در برخی کشورها تا 700 گرایش تدریس می شود. اما در ایران گرایش های محدودی در دوره های MBA ارائه می شود، مانند: مدیریت اجرایی، فناوری اطلاعات(IT)  ، بازاریابی ، تجارت ، مدیریت منابع انسانی ، گردشگری، کارآفرینی، مدیریت پروژه و ... .

اگر علاقه مند به تحصیل در رشته MBA باشید می توانید از دو طریق اقدام کنید: اول این که با داشتن مدرک تحصیلی لیسانس، در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنید و رشته MBA را انتخاب کنید.
در این صورت شما قادر خواهید بود در یکی از دانشگاه هایی که رشته MBA را تدریس می کنند، تحصیل کنید مانند دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامی و ... .

همچنین سازمان مدیریت صنعتی ایران هم برای مدیرانی که دستکم 3 سال سابقه مدیریتی داشته باشند دوره MBA برگزار می کند.
برخی مؤسسات بخش خصوصی مانند مؤسسه آموزش عالی بهار و مؤسسه آموزش عالی ماهان نیز کلاس MBA برگزار می کنند و گواهی مورد تأیید وزارت علوم ارائه می دهند.
 برخی دانشگاه ها هم مانند تهران و شریف دوره های آزاد آموزش MBA برگزار می کنند.

در این میان، برای کسانی که فرصت کمتری دارند، دوره MINI MBA نیز توسط برخی مؤسسات برگزار می شود. در دوره MINI MBA ، خلاصه و فشرده ای از آموزش های دوره MBA ، ارائه می شود که اگر با مشکل محدویت زمانی مواجه هستید، این دوره ها می توانند برایتان مفید باشند.

امروزه یکی از شاخص هایی که در سنجش توسعه جوامع مورد توجه قرار می گیرد تعداد فارغ التحصیلان رشته MBA است زیرا به تجربه ثابت شده است که صرف تحصیل در دانشگاه و کسب مدرک، الزاماً نمی تواند مترادف با موفقیت در کسب و کار، ارزش آفرینی، کارآفرینی و ثروت آفرینی باشد.

اهداف نهایی MBA
 
اهداف نهایی که انتظار می رود فارغ التحصیلان MBA ، بعد از پایان دوره MBA بتوانند بدان نائل شوند عبارتند از:

- شناخت علمی و کاربردی فضای کسب و کار

- توانایی حل مسأله و ارائه راهکار

- تقویت قدرت مدیریت و راهبری

- توانمند شدن در مذاکره

- توانمندی بهتر در ایجاد و توسعه کسب و کار

- توانمندی ایجاد حلقه کارآمد منابع انسانی در سازمان

دوره mba کارآفرینی چه درس هایی دارد؟

 

دوره mba در ایران در رشته های متنوعی تدریس می شود، مانند mbaگردشگری، mbaبیمه ،mba کارآفرینی و ... . در جدول زیر درس های mba کارآفرینی را می بینید. در آینده، درس های سایر رشته های mba را معرفی خواهیم کرد. mba از پیشرو ترین رشته های دانشگاهی در جهان است که بهبود کسب و کار در رشته های مختلف را هدفگذاری کرده است.

 

جدول خلاصه دروس دوره  MBA كارآفريني

ردیف

عناوین دروس

مدت

1

کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید

20

2

رفتار سازماني

20

3

پرورش خلاقیت و ایده پردازی

16

4

اقتصاد مديران

20

5

مدیریت مالی و حسابداری

30

6

مبانی سازمان و مديريت

16

7

اصول بازاریابی

28

8

مدیریت منابع انسانی

20

9

اصول فنون ومذاکرات تجاری

20

10

حقوق تجارت

16

11

مديريت پرو‍‍ژه

20

12

مدیریت فروش

20

13

مدیریت استراتژیک

24

14

تدوین کسب وکار و ارزیابی اقتصادی(BP)

20

15

تحقیقات بازاریابی

20

16

مدیریت تبلیغات و برند

20

17

مدیریت نوآوری و تغییر

20

مجموع کل دوره

350

 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

nasv
Iran, Islamic Republic of

آنلاین مارکتینگ یا اینترنت مارکتینگ به روشی اطلاق می شود که فقط به صورت آنلاین اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، تلاش های بازاریابانی که از طریق روش های مبتنی بر وب برای پخش پیام در مورد برند و خدمات شرکت، نمایش محصولات به مشتریان بالقوه خود استفاده می کنند. سرعت این روش تبلیغات در حال گسترش است. زیرا تعداد بیشتری از مردم به صورت آنلاین کالاها و خدمات را خریداری می کنند و این یعنی خرید آنلاین رونق دارد.
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند