خوابآلودگي و افت تحصيلي دانشآموزان راهنمايي در نوبت عصر مدارس
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت:با توجه به تغيير وضعيت جسماني دانشآموزان در دوره راهنمايي و تغيير «غدد درونريز» آنها، اين دانشآموزان در نوبتهاي بعدازظهر بيشتر حالت خوابآلودگي و كسلي پيدا ميكنند و امكان افت تحصيلي آنها وجود دارد.
فاطمه آجرلو در گفتوگو با فارس با اشاره به طرح تعطيلي دبستانها در روزهاي پنجشنبه اظهار داشت: پيش از اين كه اين طرح از سوي مسئولان آموزش و پرورش مطرح شود، اين بحث كارشناسي را داشتهايم كه براساس آن روزهايي از هفته به اين امر اختصاص يابد كه دانشآموزان دروس خود را در محيط طبيعي تجربه كنند اما موضوعي كه الان با عنوان تعطيلي روزهاي پنجشنبه مطرح شده است، مسائل مختلفي را در كنار خود دارد.
وي ادامه داد: اگر اين روز تعطيل با اردوهاي تربيتي، تحقيقاتي و آموزشي يا مسابقات ورزشي ساماندهي شود، به نظر ميرسد كه كار قابل توجيه و خوبي است اما در صورتي كه صرفاً به عنوان «تعطيلي» مطرح باشد قابل تجديدنظر جدي است، به ويژه اينكه پيش از آن با كميسيون آموزش و تحقيقات مشورت نشده است.
* ساز و كار ادامه تحصيل معلمان ابتدايي بايد فراهم باشد
نماينده مردم كرج در مجلس در ادامه با اشاره به بحث ادامه تحصيل معلمان ابتدايي با استفاده از اين فرصت گفت: اين هدف، هدف خوبي است اما سؤال اينجاست كه آيا ساز و كار ارتقاء سطح علمي معلمان با استفاده از اين فرصت تعطيلي فراهم شده است يا خير؟ و ديگر اينكه آيا كلاسهاي آموزش ضمن خدمت با همان كيفيت سابق دنبال ميشود يا مباحث جديدتري مورد توجه قرار ميگيرد.
وي اضافه كرد: در رابطه با موضوع تعميق ارتباط دانشآموزان با والدين نيز اين سؤال وجود دارد كه آيا والدين در روز پنجشنبه در خانه هستند كه فرزندانشان با آنها ارتباط عميقتري داشته باشند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تصريح كرد: علاوه بر اين موضوع، با توجه به عدم حضور برخي از والدين در خانه و حضور دانشآموزان در خانه در اين روز، اين طرح معضل جديدتري را به دنبال خواهد داشت كه بايد به نوعي نسبت به آن توجه شود.
* پيشنهاد انتقال دانشآموزان راهنمايي به نوبت صبح، به جاي دبستانيها
وي در ادامه با اشاره به موضوع ساماندهي فضاهاي آموزشي با تعطيلي روزهاي پنجشنبه دبستانها و افزايش فعاليت روزهاي پيش از آن، گفت: يكي از مباحث مطرح در اين طرح اين بوده است كه دانشآموزان ابتدايي بايد به نوبت صبح منتقل شوند و در نتيجه آن اگر لازم باشد برخي از مدارس راهنمايي در نوبت عصر داير ميشوند.
آجرلو ادامه داد: هرچند مطلوب اين است كه تمام دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصيلي در نوبت صبح درس بخوانند اما در حال حاضر كه فضاهاي آموزشي به قدر كافي نداريم، بهتر اين بوده است كه راهنماييها به نوبت صبح منتقل شوند.
وي در توضيح دليل اين مطلب خاطرنشان كرد: با توجه به تغيير وضعيت جسماني دانشآموزان در دوره راهنمايي و تغيير «غدد درونريز» آنها، اين دانشآموزان در نوبتهاي بعدازظهر بيشتر حالت خوابآلودگي و كسلي پيدا ميكنند و امكان افت تحصيلي آنها وجود دارد، در حالي كه دبستانيها ميتوانند صبحها را بيشتر استراحت كنند و در نوبت بعدازظهر در كلاس حاضر شوند.
* كمبود فضاهاي آموزشي دغدغه نمايندگان درباره تعطيلي پنجشنبههاي دبستانهاست
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس كمبود فضاهاي آموزشي را يكي از دغدغههاي نمايندگان مجلس در ارتباط با طرح تعطيلي دبستانها در روزهاي پنجشنبه خواند و اظهار داشت: براي اجراي اين طرح حتماً با كمبود فضاهاي آموزشي مواجه خواهيم بود كه رفع اين مشكل به شكل مديريت مديران بر ميگردد.
اين نماينده مجلس با تأكيد بر لزوم كارشناسي دقيق در اجراي اين طرح تصريح كرد: نظام آموزش و پرورش ما ديگر به هيچ عنوان ظرفيت آزمون و خطا را ندارد و بهتر است قبل از اجراي سراسري اين طرح، تمام ابعاد و زواياي آن سنجيده شود تا دوباره مجبور نشويم كه بعد از گذشت چند ماه از اجرا به روش قبلي بازگرديم.