جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ دی ۱۳۸۹ / ۲۱:۰۸
کد مطلب: 2121
۰

وضعیت پذیرش دانشجو در پیام نور و آزاد تا 5سال آینده

مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جمعیت دانشجویی کشور در برنامه پنجم توسعه باید به چهار میلیون و 600 هزار نفر برسد، گفت: برای دانشگاه آزاد اسلامی جمعیت 5/2 میلیون نفری و پیام نور یک میلیون و 400 هزار نفری پیش‌بینی‌ شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا عامری پنجشنبه در دومین نشست بررسی طرح آمایش آموزش عالی با حضور روسای 29 دانشگاه در دانشگاه شهیدبهشتی گفت: همچنین بر اساس افق 1404 باید 50 درصد از دانشجویان در مقطع کاردانی، 5/35 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی، 7/12 درصد در مقطع کارشناسی ارشد و 8/1 در مقطع دکترا به تحصیل مشغول باشند. وی افزود: با توجه به اسناد بالادستی نظام آموزش عالی کشور باید به مواردی از جمله سرآمدی در منطقه، هویت ایرانی اسلامی، دسترسی همگانی، همچنین حفظ کرامت و منزلت نیروی انسانی دست یافت. وی اظهار داشت: در این سند، نظام آموزش عالی باید به جایگاه نخست در آسیای جنوب غربی دست یابد. همچنین ماموریت گرایی بر مبنای آمایش سرزمین رویکرد وزارت علوم است ما در این زمینه تمام توانمندیهای خود را در ابعاد استانی، ملی و منطقه ای باید به کار بندیم و همه امکانات را برای رسیدن به اهداف سند بسیج کنیم. مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت آموزش عالی خطاب به روسای دانشگاهها در ارتباط با فاز نخست طرح آمایش آموزش عالی گفت: با جمع آوری اطلاعات، سیاست کلی قابلیت ها و امکانات را که اصلی ترین کاربری ها در هر استان هستند بر عهده کمیته آمایش استان گذاشته ایم. وی افزود: خروجی این کمیته ها یک شناخت کلی از وضعیت موجود استان و کشور می دهد که ویژگی ساختار آموزش عالی را تشکیل می دهد در این ساختار نقاط ضعف و قوت هر استان و راه حل برای آنها مشخص می شود. عامری خاطر نشان کرد: مهمترین بخش آمایش نشان داده است که 40 درصد از آموزش عالی در بخش علوم پایه و مهندسی است.
    تحصيل 46 درصد دانشجويان در دانشگاه‌هاي آزاد و غيردولتي
مدير كل دفتر گسترش وزارت علوم،‌ تحقيقات و فناوري‌ با اشاره به سهم دانشگاه‌ها در جمعيت دانشجويي كشور در سال تحصيلي 89 ــ 88 با بيان اينكه در اين سال سه ميليون و 678 هزار و 655 نفر در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي مشغول به تحصيل هستند، گفت: سهم وزارت علوم 49/14 درصد، سهم دانشگاه پيام نور 24/22 درصد، دانشگاه آزاد 40/39 درصد، سهم دانشگاه‌هاي غيردولتي و غيرانتقاعي ها 59/6 درصد و دانشگاه جامع ـ علمي كاربردي 10/11 درصد و سهم موسسات آموزش و پرورش نيز 26/5 درصد است. به گزارش خبرنگار «صنفي آموزشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حسني در دومين نشست بررسي طرح آمايش آموزش عالي كه با حضور وزير علوم و روساي 29 دانشگاه كشور در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، با بيان اينكه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي و موسسات آموزش عالي غيردولتي 48/46 درصد جمعيت دانشجويي كشور را تشكيل مي‌دهند، گفت: اين موضوع با اصل 44 قانون اساسي كه معتقد است، بايد 60 درصد فعاليت‌هاي آموزشي خصوصي شود، همخواني دارد و تنها كمتر از 15 درصد جهت اجراي كامل اين اصل باقي مانده است. وي با اشاره به وضعيت گروه‌هاي آموزشي در سال تحصيلي 89 ـ 88 ، گفت: بر اين اساس 35/45 درصد دانشجويان در علوم انساني، 69/33 درصد در فني ـ مهندسي ، 18/9 درصد در علوم پايه، 18/6 درصد در كشاورزي و دامپزشكي و 61/5 درصد در هنر مشغول به تحصيل مي باشند. حسني با اشاره به وضعيت كلان تعداد و درصد اعضاي هيات علمي در زير نظام‌هاي آموزش عالي كشور اظهار كرد: در اين زمينه سهم وزارت علوم 36 درصد (20343)، سهم دانشگاه آزاد اسلامي 47 درصد (26881)، سهم دانشگاه پيام نور پنج درصد (2574)، سهم وزارت آموزش و پرورش چهار درصد (2217) و سهم مراكز آموزش عالي مستقل پنج درصد (2567) و سهم ساير دستگاه‌ها سه درصد (1787) است . حسني درخصوص وضعيت كلان هرم هيات علمي كشور در زيرنظام‌هاي آموزش عالي اظهاركرد: بر اين اساس سه درصد (1766) در مرتبه مربي آموزشيار، 47 درصد (26337) در مرتبه مربي ، 34 درصد (19116) در مرتبه استاديار، هفت درصد (3570) در مرتبه دانشيار ، سه درصد (1766) در مرتبه استاد تمام و شش درصد (3570) جزو سايرين قرار گرفته‌اند . حسني با اشاره به وضعيت نسبت هيات علمي به دانشجو در زيرنظام‌هاي آموزش عالي كشور، گفت: در اين زمينه نسبت عضو هيات علمي به دانشجو وزارت علوم يك به 26 ، در دانشگاه پيام نور يك به 318 ، در دانشگاه آزاد اسلامي يك به 56 ، در دولتي و غير انتقاعي يك به 94 است. مدير كل گسترش وزارت علوم افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه نسبت عضو هيات علمي به يك به 17 ، در دانشگاه پيام نور يك به 250 در دانشگاه آزاد اسلامي يك به 40 و در دولتي و غير انتقاعي ها يك به 40 و در دانشگاه‌ جامع علمي ـ كاربردي نيز يك به 40 رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید