جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ / ۱۴:۳۴
کد مطلب: 21186
۰
مديريت پول توجيبي

فقط عابربانک فرزندتان نباشيد

فقط عابربانک فرزندتان نباشيد
از جمله مهارت هاي مورد نياز يک فرد براي ايفاي نقش هاي دوران بزرگ سالي، مديريت مالي است. همان گونه که يک فرد رفتارهاي مطلوب اجتماعي و عاطفي را در بستر خانواده مي آموزد توانايي تنظيم درآمد و هزينه ها نيز يکي از مهارت هايي است که تجربيات و تمرينات دوران کودکي نقش عمده اي در پرورش اين توانمندي دارد.

کسب مهارت لازم در اين حوزه نه تنها بر ساماندهي امور مالي تاثير دارد بلکه توانايي مسئوليت پذيري و انديشيدن به عواقب رفتارها را نيز در کودک تقويت مي کند. تمرين براي «مديريت کردن پول تو جيبي» حتي مي تواند بر مهارت مديريت زمان و برنامه ريزي نيز تاثير داشته باشد.

نکاتي براي مديريت بهتر پول توجيبي
معمولاً از سنين 5 يا 6 سالگي کودک نسبت به پول يا معاوضه آن با کالا تمايل پيدا مي کند، بنابراين آموزش مهارت مديريت امور اقتصادي را مي بايست از همين سنين شروع کرد در ادامه به چند نمونه از راهکارهايي که به منظور تقويت اين مهارت در کودکان مفيد خواهد بود اشاره مي شود:
۱ - از همان دوران خردسالي در قالب بازي به او آموزش دهيد که با ارائه پول کالايي را دريافت کند. يا در قبال برخي رفتارهاي مطلوب پول اندکي را در اختيارش بگذاريد.
۲ - تمکن مالي والدين دليل خوبي براي در اختيار قرار دادن پول زياد به کودک نيست زيرا او هرگز از اين طريق مديريت منابع مالي را نمي آموزد و با هر ميزان ثروت نهايتاً ورشکسته خواهد شد. همچنين به اين بهانه که هنوز کوچک است و در بزرگ سالي اين توانمندي را کسب خواهد کرد با مسائل خيلي سهل گيرانه رفتار نکنيد زيرا يادگيري صحيح هر رفتاري در کودکي آغاز مي شود.
۳ - سعي کنيد از همان سنين خردسالي ميزاني معين از پول را در قالب يک زمان بندي مشخص در اختيار کودک قرار دهيد اين ميزان بايد ثابت باشد و در ابتداي کار در زمان هايي با فاصله کوتاه به کودک داده شود به عنوان مثال هر سه روز يا در انتهاي هر هفته.
۴ - به صورت واضح مشخص کنيد که کودک اين پول را در چه راهي مي تواند هزينه کند تا او از محدوديت ها و آزادي هايش مطلع باشد و بتواند اين ابعاد را در نحوه خرج کردن خود در نظر بگيرد.
۵ - به قوانين مالي تعيين شده پايبند باشيد تا او در صورت ولخرجي و رعايت نکردن محدوديت هايش با شرايط نامطلوب مالي مواجه شده و از عواقب رفتارش نکات جديدي را بياموزد. البته اگر مشکلات مالي کودک تبديل به بحران شد بهتر است تسهيلاتي را براي او در نظر بگيريد تا آسيب نبيند.
۶ - انصاف را رعايت کنيد! ميزان اندکي پول براي رفع مجموعه نيازهاي گسترده، تنها اضطراب کودک را افزايش مي دهد و حس ناتواني و عدم موفقيت را براي او به همراه خواهد داشت. بنابراين تحت فشار قرار دادن ما از نظر مالي نه تنها در پيشرفت او مؤثر نخواهد بود بلکه او را از پذيرش مسئوليت ها دور مي سازد. همچنين باعث مي شود تا شرايط بيروني را بيش تر از توانايي خود در مديريت منابع مالي اش تاثيرگذار بداند در نتيجه احساس کند وقتي بر شرايط کنترلي ندارد فايده دقت داشتن در امور مالي بي فايده است.
۷ - در صورت رعايت قوانين او را مورد تشويق قرار دهيد مثلاً چنانچه پس اندازي را جمع آوري کرد مي توانيد پول تو جيبي او را افزايش داده يا کمک هزينه اي را برايش در نظر بگيريد.
۸ - وقتي فرزندتان به عنوان عيدي يا هديه پولي به دست مي آورد، براي هزينه کردن آن پول برنامه بريزيد. مثلاً اينکه بخشي از آن را در قلکش بيندازد و يا همراه شما به بانک آمده و خودش آن را در حسابش پس انداز کند.
۹ - در ابتداي کار تاکيد زيادي بر پس انداز نداشته باشيد بلکه تاکيد بر رساندن پول به سررسيد بعدي پرداخت پول توجيبي از اهميت بيش تري برخوردار است.
۱۰ - پس انداز کردن او را هدفمند کنيد مثلاً در صورتي که تمايل به خريد وسيله اي دارد به او پيشنهاد دهيد که اگر بخشي از هزينه هاي آن کالا را خودش پس انداز کند بقيه قيمت آن را شما پرداخت خواهيد کرد.
۱۱ - درباره توانايي و محدوديت هاي مالي خانواده با او صحبت کنيد تا ارزش پول را دريابد اما نيازي نيست که دليل تهيه نشدن تمامي کالاها يا خواسته هاي او را "بي پولي" عنوان کنيد زيرا از اين طريق توانايي و عزت نفس خودتان به عنوان والدين را در چشم او حقير ساخته و اهميت پول را بيش از آنچه واقعاً هست جلوه مي دهيد.
۱۲ - فراموش نکنيد که آموزش مديريت مالي در بستر روابط گرم و صميمي خانواده بسيار موثرتر از قوانين خشک و سخت گيرانه اي است که منجر به تشويش در محيط خانواده مي شود.
۱۳ - گه گاه شرايطي را فراهم کنيد تا از پول خود در راه تفريح و لذت بردن نيز استفاده کند يا آن را براي اموري که براي سلامتش مفيد است، خرج کند، با اين کار به دو هدف دست خواهيد يافت اول آن که قدر شرايطي را که شما براي آسايش او فراهم مي کنيد را مي فهمد و همچنين درک مي کند که پول مي تواند در زمان مقتضي براي تفريح نيز مصرف شود.
۱۴ - او را تشويق کنيد تا گاهي براي ديگران هديه اي هرچند کوچک تهيه کرده و يا حتي مبلغي هر چند ناچيز را به نيازمندان کمک کند از اين طريق او مي آموزد که هدف هاي عالي تري از پس انداز کردن وجود دارد و ارزش هاي انساني از اهميت بالاتري نسبت به جمع آوري پول برخوردار است.
۱۵ - تمامي اينگونه رفتارها زماني تاثيرگذار خواهد بود و عميقاً در نهاد کودک فرهنگ سازي خواهد شد که به صورت پيوسته از سوي والدين پيگيري شود و در کردار خود والدين نمود داشته باشد. بنابراين مهم است که والدين نسبت به عملکرد خود در امور مالي دقت کنند.
زهرا حسين زاده ملکي - روان شناس/خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...