سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۰
کد مطلب: 35810
۱
۱

نسبت دانش‌آموز به معلم در کشور «یک به 21» است

نسبت دانش‌آموز به معلم در کشور «یک به 21» است

 

به گزارش ایسنا ، علی زرافشان در گردهمایی روسای ادارات امور شاهد و ایثارگران استان های سراسر کشور که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، درباره جایگاه مدارس شاهد در بین مدارس کشور، اظهارکرد : این مدارس به حدی از بلوغ رسیده اند که پس از سال‌های زیاد در تجربه تعلیم و تربیتی امروزه علاوه بر خدماتی که دریافت می کنند خدماتی به تعلیم و تربیت کشور دهند.

 

وی با اشاره به اینکه مدرسه دارای ظرفیت تصمیم‌سازی برای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی است، افزود: مدارس شاهد در مقایسه با سایر مدارس از جایگاه ممتازی برخوردار هستند .

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان این که تجربیات بومی نظام تعلیم و تربیت کم است، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از تجربیات بصری به ارتقای کیفیت در نظام آموزش و پرورش بپردازیم و برنامه تعالی مدیریت مدرسه یکی از اقدامات مهم در همین راستاست.

 

وی عنوان کرد: مدرسه کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیت و جلوه‌ای از تحقق مراتب حیات طیبه و زمینه‌ساز درک و اصلاح موفقیت توسط دانش‌آموز، تکوین و تعالی پیوسته تقویت آن بر اساس نظام معیار اسلامی و در چارچوب فلسفه تعلیم و تربیت است. به همین علت مدرسه باید برخوردار از قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در حوزه های عملیاتی در چارچوب سیاست های محلی ، منطقه ای و ملی باشد.

 

زرافشان مدرسه یادگیرنده را کمال‌جو و تسهیل کننده عنوان و تصریح کرد: مدرسه خود ارزیاب، مسئول و پاسخگو نسبت به نظارت بیرونی است که مدارس شاهد نیز از این نوع مدارس هستند چرا که برنامه ریزی بدون خودارزیابی امکان پذیر نیست.

 

وی اشاره کرد: کار در مدرسه باید مبتنی بر رویکرد مدیریتی نقدپذیر و مشارکت جو باشد یکی از سیاست های وزیر آموزش و پرورش نیز سیاست مشارکت جویی است .

 

زرافشان با اشاره به اینکه مدرسه با مدیریت فردی اداره نمی شود، تصریح کرد : مدرسه باید در جایگاهی باشد که برای تعلیم و تربیت تصمیم سازی کند در سند تحول چرخش های تحول آفرین آمده تا تعلیم و تربیت بتواند در حرکتی مطلوب در این چرخش ها باشد.

 

وی با اشاره به چرخش های تحول آفرین در حوزه مدیریت طبق سند تحول بنیادین افزود: از مدیریت اداری و کنترلی به راهبردی تربیتی مبتنی بر نظام معیار اسلامی، از تمرکززدایی به مشارکت جویی و مسئولیت پذیری مبنی بر خرد جمعی، از برنامه‌ریزی‌های موردی و پراکنده به برنامه ریزی راهبردی و آینده نگر ، از جمله این چرخش ها است .

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از حاکمیت نگاه جزیره‌ای در حوزه های اجرایی به تاکید بر فرایندها و پیامدها بر اساس نظام معیار اسلامی، از انتصاب سلیقه ای مدیران بر اساس ضوابط اداری به شایسته سالاری در مدیریت ، ادامه چرخش تحول آفرین در این حوزه است.

 

وی در خصوص نگاه اثربخشی در مدرسه تصریح کرد: مدرسه اثربخش یعنی فعالیت و برنامه های آن مدرسه به فعالیت اثربخشی منتهی شود که برای آن مولفه هایی در نظر گرفته می شود.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از مولفه ها این است که دانش آموز باید در مدرسه اثربخش وجود داشته باشد در این راستا پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی نزدیک به 100 درصد ، در دوره اول متوسطه 94 درصد و در دوره دوم متوسطه 82 درصد است.

 

زرافشان با بیان اینکه نسبت دانش آموز به معلم 21 نفر است اظهار کرد: یکی از عوامل اثر بخش و کیفیت بخش در مدرسه معلم است که این موضوع به نسبت معمول رسیده و دانش آموزان از کیفیت خوب آموزش برخوردار هستند.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بااشاره به کاهش رشد جمعیت دانش آموزان از 18 به 11 میلیون گفت: امسال با وجود دانش آموزان بزرگسال جمعیت دانش آموزی کشور به 13 میلیون و 800 دانش آموز رسیده است.

 

زرافشان یکی از مزیت های نظام آموزشی را دسترسی برابر به مواد آموزشی خواند و گفت: تمام دانش آموزان از بسته های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی استفاده می کنند.

 

وی یادآور شد: در کنار شاخص های داخلی مدرسه اثربخش رویکرد جهانی داریم که کیفیت را در گرو نسبت دانش آموز به معلم، دسترسی به منابع و تحصیلات آموزشی و میزان تحصیلات معلمان می داند.

 

زرافشان ادامه داد: در زمینه آموزش در راهبردهای یونسکو نیز تمرکز در بهبود آموزش بالا بوده و بازبینی چارچوب حقوقی نیز مطرح شده است همچنین حمایت از کشورهای عضو برای توسعه نظام آموزشی برای یادگیری مادام العمر و باکیفیت برای همگان مطرح شده است.

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقداماتی برای رفتن مدرسه به سمت کیفیت انجام شده است گفت: برخی مدارس در دهه 70 به سمت ISO رفتند همچینین تجربه دیگر برای رساندن مدارس به کیفیت بکارگیری مدل IWA2 است.

 

وی بیان کرد: مدل TQM مدیریت کیفیت جامع است که در حوزه آموزش ورود پیدا کرده است ما نیز این مدل را به سه دلیل انتخاب کرده ایم .

 

زرافشان به دلایل انتخاب مدل سوم اشاره کرد و افزود: برگزاری 10 سال کارگاه مدیریت فرایند مدار، تبدیل شدن این مدل به مدل بومی و اجرای آزمایشی آن در 600 مدرسه دوره اول متوسطه، به کار گیری مدل سوم در سایر کشورها از دلایل انتخاب این مدل به شمار می رود .

 

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اینکه این مدل در محیط آموزش و پرورش ، آموزش و پرورش ایران و به عنوان یک شاخص بومی شده است برای نظام آموزشی انتخاب شد و امروز به عنوان برنامه تعالی مدیریت مدرسه مطرح شده است.

براساس گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش، وی اظهار امیدواری کرد و افزود: این مدل را برای مدارس شاهد بومی کنیم تا به عنوان یک ابزار ارتقای کیفیت در مدارس مطرح شود چرا که کیفیت یک مسیر بی پایان است.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی
Romania
زمانی که 19 میلیون دانش آموز بود وضع معیشت معلم ها از امروز که کاهش 8 میلیونی دانش آموزان را داریم بهتر بود. با اینهمه کمکی که از والدین گرفته می شود و به هزارمنت از به اصطلاح خیرین مدرسه ساز داخل و خارج کشور، بازهم هنوز نمی تونند یک بیمه آبرومندانه و درشان معلم جمع و جور کنند. آخه اینا از چی حرف می زنند؟؟؟؟
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ