پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۹
کد مطلب: 10600
۰

افزايش افت تحصيلي در مقطع دبيرستان

   
با حذف مردودي سال اول دبيرستان و پنجم ابتدايي پيش‌بيني مي‌شود
افزايش افت تحصيلي در مقطع دبيرستان


شرق: آموزش‌وپرورش در جهت حذف شكلي مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي مدارس در حركت است. پس از تكذيب‌هاي متعدد مسوولان آموزش‌وپرورش در رابطه با وجود مصرف سيگار و اعتياد در مدارس، تنبيه بدني دانش‌آموزان، افت تحصيلي دانش‌آموزان و به‌رغم تاييد كارشناسان نسبت به وجود اين مشكلات، متوليان آموزش‌وپرورش اين‌بار قدمي بلند‌تر برداشته‌اند و فراتر از سياست تكذيب وجود مشكلات، اقدام به حذف كامل مردودي پايه اول دبيرستان كرده‌اند. اين اقدام از آنجايي نشات مي‌گيرد كه براساس آمار‌هاي دولتي بيش از 30‌درصد دانش‌آموزان پايه اول دبيرستان در امتحانات پاياني اين مقطع مردود مي‌شوند و آموزش‌وپرورش از اوايل دهه 70 كه نظام جديد سالي‌واحدي اجرا شده، هنوز نتوانسته است ميزان مردودي‌هاي اين مقطع را كاهش دهد. ميزان بالاي مردودي‌هاي پايه اول دبيرستان به گواه بسياري از كارشناسان تعليم و تربيت بنا به دلايل مختلفي همچون برقرار نكردن آمادگي دانش‌آموزان براي ورود به مقطع دبيرستان، افزايش يك‌باره سطح علمي دروس سال اول دبيرستان نسبت به دوره راهنمايي، ضعف در آموزش دروس و كتب درسي و مواجه دانش‌آموز با سن رشد و افزايش فعاليت‌هاي اجتماعي است و در اين ميان وزارت آموزش‌وپرورش با حركت به سمت تغيير نظام آموزشي كشور با چشم‌پوشي به دلايل اصلي اين مساله اقدام به حذف كامل مردودي در اول دبيرستان كرده است. با اين حال علاوه بر حذف مردودي اول دبيرستان مردوي‌هاي سال پنجم ابتدايي نيز به دليل استقرار نظام 6.3.3 نيز حذف شده‌اند و دانش‌آموزاني كه بدون اخذ نمره كافي همه ساله مردود مي‌شدند تا در صورت صلاحيت تحصيلي به مقطع بالاتر بروند، ديگر بدون اخذ نمره كافي وارد مقطع تحصيلي بعدي مي‌شوند. به موجب اين طرح قرار است اگر دانش‌آموزاني كه در حال حاضر در سال اول متوسطه تحصيل مي‌كنند، در دروسي نمره نياوردند، مي‌توانند به سال دوم بروند و تا زماني که تمام واحدهاي درسي را نگذرانند، ديپلم نخواهند گرفت. همچنين در رابطه با حذف مردودي در دوره راهنمايي نيز پيش از اين رييس سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران عنوان كرده بود كه دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل در پايه پنجم راهنمايي همچون دانش‌آموزان دوم يا سوم دبيرستان برخورد مي‌شود. در واقع سال آينده مردودي در اين پايه نداريم. به هرحال در زمان اجراي قوانين، مشكلات و مسايلي كه ايجاد مي‌شود در كارگروه، آيين‌نامه و قوانين آموزش‌وپرورش بررسي شده و موارد مورد نياز در شوراي‌عالي آموزش‌وپرورش مصوب مي‌شوند و تكليف اين موضوع هم پس از ابلاغ رييس‌جمهور اعلام مي‌شود. اين در حالي است كه پيش از اين در سابق اگر دانش‌آموز در همه دروس نمره مي‌آورد اما در دو يا سه درس نمره نمي‌آورد، ملزم به دريافت نمره كافي در هر درس بود تا با افت تحصيلي و انباشت درس‌هاي مردود شده وارد مقطع بعدي نشود. در اين رابطه علي عباسپورتهراني‌فرد، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با رد اين اقدام آموزش‌وپرورش حذف مردودي مقاطع تحصيلي را زمينه‌ساز استمرار افت تحصيلي دانش‌آموز مردودي حتي در مقاطع ديگر مي‌داند. او با اشاره به اينكه دلايل وزارت آموزش‌وپرورش براي حذف مردودي اول دبيرستان و راهنمايي منطقي و كارشناسي نيست، مي‌گويد: افت تحصيلي منجر به كاهش احتمال بازگشت به تحصيل اين دسته از دانش‌آموزان مي‌شود و ادامه اين روند موجب افزايش ميزان آسيب‌پذيري دانش‌آموزان در برابر ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌شود اما نگاه مسوولان آموزش به حذف اين دوره عملا به معناي حذف صورت مساله است. رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با تاكيد بر اينكه هزينه ناشي از افت تحصيلي در سا‌ل‌جاري، ۴۲۰‌ميليارد تومان تخمين زده مي‌شود، مي‌گويد: اين اقدام كاري ريشه‌اي در جهت حل مشكلات افت تحصيلي در پايه اول دبيرستان نيست بلكه به نظر من باعث افزايش مردودي در اين پايه مي‌شود چراكه دانش‌آموز مانعي در قبال مردودي‌هاي خود نمي‌بيند و مي‌بيند كه مي‌تواند به پايه بعدي برود كمتر تلاشي براي پاس كردن درس‌ها مي‌كند و احتمال اين مي‌رود انباشت درس‌هاي مردودي در سال‌هاي آينده براي او بيش از پيش مشكل ساز باشد. علي عباسپورتهراني‌فرد، مي‌افزايد: تعدد دروس، مشكلات بلوغ، ابهام در مورد مذهب و دين و... . باعث اين اتفاق مي‌شود. از سوي ديگر راه‌حل ديگر براي رفع اين مشكل به جاي حذف كامل آن رسيدگي به وضعيت روحي و پرورشي دانش‌آموزان در اين سنين است. او مي‌افزايد: متاسفانه با پيگيري‌ها قرار شد كه معاونت پرورشي احيا و برنامه‌اي در اين مورد ارايه شود اما به صراحت اعلام مي‌كنم هيچ گامي در احياي معاونت پرورشي صورت نگرفته و در ارتباط با مسايل پرورشي ما هيچ اقدامي نمي‌بينيم. عباسپور ادامه مي‌دهد: در حال حاضر كلاس‌هاي درس با تراكم بيش از حد دانش‌آموزان روبه‌رو است و موجب مي‌شود كه معلمان و مشاوران نتوانند به دانش‌آموزان توجه كنند و همين غفلت زمينه را براي ترك تحصيل و آسيب‌هاي متعدد بعد از آن فراهم مي‌آورد.



روزنامه شرق / شماره 1513 / پنجشنبه 7  اریدبهشت 1391




نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!