جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۹:۴۵
کد مطلب: 28151
۰

پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور بدون آزمون متوقف شد

 
 
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام لغو پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور بدون آزمون، علل این امر را تشریح کرد.

 

به گزارش ایسنا، پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور از حدود سه سال قبل در مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور به عنوان تجربه ای جدید به اجرا گذاشته شد که داوطلبان برای تحصیل در این دوره‌ها، درخواست خود را به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ارسال می‌کردند و پذیرش آنها بر اساس بررسی پرونده متقاضیان بود.

 

 

دکتر وحید احمدی با بیان این که دو نوع پذیرش دانشجو در دوره دکتری پژوهش‌محور وجود دارد، افزود: شیوه اصلی پذیرش که آیین‌نامه ابلاغ شده از سوی شورای گسترش آموزش عالی را نیز دارد، پذیرش از طریق آزمون نیمه متمرکز بوده که در این روش هم دانشجوی دکتری عادی و هم دکتری پژوهش محور پذیرش می‌شود.

 

 

وی با تاکید بر اینکه پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور در شیوه نیمه‌متمرکز لغو نشده است، اظهار کرد: در سال جاری و طبق روال گذشته با پذیرش دانشجو در این دوره موافقت شده است.

 

 

احمدی شیوه دوم پذیرش دانشجوی دکتری در این مقطع، را بدون آزمون دانست و ادامه داد: به دلیل بروز برخی مشکلات پذیرش در این دوره متوقف شده است.

 

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به این مشکلات، خاطرنشان کرد: از آنجایی که در این شیوه، پذیرش به صورت بدون آزمون بوده، برخی افراد پذیرش شده صلاحیت لازم را نداشته‌اند و مواردی بوده که بدون رعایت ضوابط ، فرد مستقیما به دانشگاه‌ها معرفی شده است.

 

عدم رعایت شرط سنی و معدل

 

احمدی شرط سنی را یکی ازاین ضوابط ذکر کرد و یادآور شد: در برخی موارد مشاهده شد که شرط سنی رعایت نشده؛ ضمن آنکه از لحاظ معدل نیز فرد مورد ارزیابی قرار نگرفته بود.

 

 

وی عدم توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی فرد را از دیگر چالش‌های پذیرش دانشجوی پژوهش‌محور بدون آزمون نام برد و ادامه داد: برخی از پذیرفته‌شدگان فاقد صلاحیت‌های علمی بودند.

 

نحوه جذب پروژه‌های تحقیقاتی، مهمترین چالش

 

 

احمدی، نحوه اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در این دوره را از مشکلات جدی دوره‌های دکتری پژوهش محور بدون آزمون نام برد و اظهار کرد: برخی دانشگاه‌ها دانشجویان را پذیرش و به آنها اعلام می‌کردند که باید خودشان از بخش صنعت، پروژه‌ای را بگیرند که این امر موجب سردرگمی دانشجو و بی‌برنامگی در دوره‌های دکتری پژوهش‌محور شده بود.

 

 

وی با تاکید بر این که این موضوع حتی در مورد نیمه‌متمرکزهای دوره دکتری پژوهش‌محور هم مشاهده شده است، به ایسنا گفت: بر این اساس در آیین‌نامه جدید دوره دکتری پژوهش محور تاکید کردیم به هیچ وجه دانشگاه و یا مراکز پژوهشی حق ندارند یافتن پروژه را به دانشجو واگذار کنند و از مراحل اولیه پذیرش دانشجو، دانشگاه باید طرح ارتباط با صنعت را داشته باشد.

 

تدابیر لازم برای اجرای پروژه‌های دکتری

 

دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیش بینی تضامین مورد نظر برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در آیین نامه جدید،‌خاطر نشان کرد: برای این منظور در آیین‌نامه جدید تاکید شده است که باید دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قبل از اینکه مجوز بگیرند طرح خود را پیشنهاد دهند و در وزارت علوم این طرح‌ها در کمیته‌ای کیفیت آنها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در صورت تایید نهایی مجوز داده می‌شود.

 

 

تنبیه مراکز متخلف

 

 

احمدی با تاکید بر این که این تخلفات در همه مراکز تحقیقاتی و آموزشی رخ نداده است به برخورد وزارت علوم با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی متخلف اشاره کرد، گفت: در حال حاضر مجوز تعدادی از مراکزی که قوانین و ضوابط در این زمینه را رعایت نکردند لغو شده است.

 

مقاومت در برابر اجرای قوانین

 

 

وی یکی از چالش?‌های موجود در این زمینه را مقاومت مراکز آزموشی ذکر و اضافه کرد: یکی از معضلات ما این است که در صورت بروز این تخلفات و لغو مجوزها این مراکز فشار می‌آورند و اعلام می‌کنند که مجوز می‌خواهند ولی وزارت علوم این مجوزهای را به آنها نمی‌دهد.

 

 

ابلاغ آیین‌نامه جدید پذیرش دانشجوی دکتری پژوهش‌محور به دانشگاه‌ها

 

 

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با اشاره به روند تدوین آیین‌نامه جدید دکتری پژوهش محور گفت: این آیین نامه تهیه شده است و مراحل ابلاغ هایی را طی می?کند.

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو