جایگاه مشاوره دینی و مقابله با آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش به تبیین جایگاه مشاوره دینی در مدارس پرداخت و از اجرای طرحهایی همچون «مشاوره همتایان»، «مدارس دوستدار زندگی» و «پیشگیری از خشونت» به منظور مقابله با آسیبهای اجتماعی خبر داد.
مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو ايكنا، به تبیین فعالیتهای مراکز مشاوره و راهنمایی در زمینه موضوعات دینی ویژه دانشآموزان پرداخت و گفت: نظام راهنمایی و مشاوره تربیتی مبتنی بر مبانی اسلامی و افزايش نقش معلمان در اين زمينه و بكارگيری مشاوران متخصص برای ايفای وظایف تخصصی در تمام پایههای تحصیلی یکی از راهکارهای موجود در آموزش و پرورش است که توسط نیروهای تخصصی دنبال میشود.
وی ادامه داد: اعضای تخصصی مراكز مشاوره و خدمات روانشناختی نيز در راستای كاربست عملی مشاوره با توجه به مسائل فرهنگی متمركز بر ديدگاه بوم شناختی و سيستمی، به ارائه خدمات تخصصی و ياورانه خود به دانشآموزان میپردازند.
شکوهی تصریح کرد: روانشناسان و مشاوران وزارت آموزش و پرورش در ارائه خدمات تخصصی علاوه بر توجه به فنون علمی حوزه مشاوره و روانشناسی، با تأسی از ارزشها و آموزههای دينی در جهت تقويت و گسترش عملی نظام ارزشی و تسری رويكرد بومی و دينی در حوزه مداخلات راهنمايی و مشاوره به دانشآموزان اقدام میکنند.
وی این ویژگی را مورد ممتاز و منحصر به فرد اين مراكز به لحاظ انطباق با هنجارها و ارزشهای ديني كشور از ساير مراكز روانشناختی خارج از آموزش و پرورش دانست.
شکوهی به آمار بالای آسيبهای اجتماعی ميان دانشآموزان و نقش مشاوره در زمینه مبارزه با این معضل اشاره و عنوان کرد: در این راستا اقدام زود هنگام به منظور شناسایی عوامل خطر و رفتارهای پرخطر و عوامل حمايتی در مدارس با استفاده از ابزارهای استاندارد جهت ترسيم نيم رخ روانی – اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه اول متوسطه را در دستور کار خود قرار دادهایم.
وی اجرای طرحهای توانمندسازی روانی – اجتماعی و تحصيلی دانشآموزان، آموزش آداب و مهارتهای زندگی و مهارتهای صحيح ارتباطی به منظور شخصيتسازی، سالم سازی فرآيند رشد فردی آنان، تقويت ساز و كارهای خود كنترلی، آموزش مهارتهای اجتماعی بر مبنای نتايج تحليل آزمونهاي غربالگری و نياز سنجیهای جامع را از دیگر اقدامات پیش روی این اداره کل برشمرد.
اجرای طرح مشاوره همتايان در مدارس متوسطه اول
وی از اجرای طرح مشاوره همتايان در مدارس متوسطه اول با بهرهگيری از رويكرد آموزش همسالان و مشاركت دانشآموزان نوجوان خبر داد و گفت: با توجه به کمبود نيروی مشاور در دوره ابتدايی، طرح رابطان هستههای مشاوره برای بهرهگيری از نيروهای باانگيزه و متخصص اين دوره جهت ارجاع دانشآموزان دارای مشكلات روانشناختی به هستههای مشاوره مناطق اجرایی میشود.
طرح «مدارس دوست دار زندگی»
وی به ارائه خدمات تخصصی روانشناختی و مشاورهای به دانشآموزان دارای اختلال روانشناختی و اقدام به توسعه و تقويت مراكز مشاوره و خدمات روانشناختی استانها اشاره و عنوان کرد: طرح مدارس دوست دار زندگی به طور نمونه در شهر تهران با مشاركت سازمان بهزيستی كل كشور اجرای میشود.
وی از دیگر طرحهای در دست اجرا را آمايش مشكلات و آسيب شناسی روانی – اجتماعی دانشآموزان دختر در دوره متوسطه جهت تعیین ميزان بروز و شیوع انواع آسیب شناسی روانی – اجتماعی به تفکیک مناطق جغرافیایی و بومی و جنسیت در دانش آموزان به منظور تهیه اطلس آسیبهای روانی- اجتماعی دانشآموزان گروه هدف کشور با مشاركت معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوری بیان کرد.
برنامه جامع پيشگيری از خشونت
شکوهی ارائه خدمات تخصصی روانشناختی و مشاورهای به دانش آموزان دارای اختلال روانشناختی و همچنين اقدام به توسعه و تقويت مراكز مشاوره و خدمات روان شناختی استانها و ارتقای هستههای مشاوره مناطق را از جمله برنامههای در دست پیگیری برشمرد و گفت: برنامه جامع پيشگيری از خشونت جهت اجرا در سال تحصيلي 95-1394 در مدارس كل كشور در حال تدوین است.
وی ادامه داد: اعضای تخصصی مراكز مشاوره و خدمات روانشناختی نيز در راستای كاربست عملی مشاوره با توجه به مسائل فرهنگی متمركز بر ديدگاه بوم شناختی و سيستمی، به ارائه خدمات تخصصی و ياورانه خود به دانشآموزان میپردازند.
شکوهی تصریح کرد: روانشناسان و مشاوران وزارت آموزش و پرورش در ارائه خدمات تخصصی علاوه بر توجه به فنون علمی حوزه مشاوره و روانشناسی، با تأسی از ارزشها و آموزههای دينی در جهت تقويت و گسترش عملی نظام ارزشی و تسری رويكرد بومی و دينی در حوزه مداخلات راهنمايی و مشاوره به دانشآموزان اقدام میکنند.
وی این ویژگی را مورد ممتاز و منحصر به فرد اين مراكز به لحاظ انطباق با هنجارها و ارزشهای ديني كشور از ساير مراكز روانشناختی خارج از آموزش و پرورش دانست.
شکوهی به آمار بالای آسيبهای اجتماعی ميان دانشآموزان و نقش مشاوره در زمینه مبارزه با این معضل اشاره و عنوان کرد: در این راستا اقدام زود هنگام به منظور شناسایی عوامل خطر و رفتارهای پرخطر و عوامل حمايتی در مدارس با استفاده از ابزارهای استاندارد جهت ترسيم نيم رخ روانی – اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه اول متوسطه را در دستور کار خود قرار دادهایم.
وی اجرای طرحهای توانمندسازی روانی – اجتماعی و تحصيلی دانشآموزان، آموزش آداب و مهارتهای زندگی و مهارتهای صحيح ارتباطی به منظور شخصيتسازی، سالم سازی فرآيند رشد فردی آنان، تقويت ساز و كارهای خود كنترلی، آموزش مهارتهای اجتماعی بر مبنای نتايج تحليل آزمونهاي غربالگری و نياز سنجیهای جامع را از دیگر اقدامات پیش روی این اداره کل برشمرد.
اجرای طرح مشاوره همتايان در مدارس متوسطه اول
وی از اجرای طرح مشاوره همتايان در مدارس متوسطه اول با بهرهگيری از رويكرد آموزش همسالان و مشاركت دانشآموزان نوجوان خبر داد و گفت: با توجه به کمبود نيروی مشاور در دوره ابتدايی، طرح رابطان هستههای مشاوره برای بهرهگيری از نيروهای باانگيزه و متخصص اين دوره جهت ارجاع دانشآموزان دارای مشكلات روانشناختی به هستههای مشاوره مناطق اجرایی میشود.
طرح «مدارس دوست دار زندگی»
وی به ارائه خدمات تخصصی روانشناختی و مشاورهای به دانشآموزان دارای اختلال روانشناختی و اقدام به توسعه و تقويت مراكز مشاوره و خدمات روانشناختی استانها اشاره و عنوان کرد: طرح مدارس دوست دار زندگی به طور نمونه در شهر تهران با مشاركت سازمان بهزيستی كل كشور اجرای میشود.
وی از دیگر طرحهای در دست اجرا را آمايش مشكلات و آسيب شناسی روانی – اجتماعی دانشآموزان دختر در دوره متوسطه جهت تعیین ميزان بروز و شیوع انواع آسیب شناسی روانی – اجتماعی به تفکیک مناطق جغرافیایی و بومی و جنسیت در دانش آموزان به منظور تهیه اطلس آسیبهای روانی- اجتماعی دانشآموزان گروه هدف کشور با مشاركت معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوری بیان کرد.
برنامه جامع پيشگيری از خشونت
شکوهی ارائه خدمات تخصصی روانشناختی و مشاورهای به دانش آموزان دارای اختلال روانشناختی و همچنين اقدام به توسعه و تقويت مراكز مشاوره و خدمات روان شناختی استانها و ارتقای هستههای مشاوره مناطق را از جمله برنامههای در دست پیگیری برشمرد و گفت: برنامه جامع پيشگيری از خشونت جهت اجرا در سال تحصيلي 95-1394 در مدارس كل كشور در حال تدوین است.
مرجع : ميگنا migna.ir
نرم افزار داینامیک اتاق فکر با محوریت نهج البلاغه
که یکی از کاربردهایش مشاوره دینی است
اطلاع رسانی میشود
http://ali121.com/f/4F