سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ / ۰۱:۵۳
کد مطلب: 24236
۰
یک روانشناس تأکید کرد

مسئولیت پذیری و انسانیت به جای نمره 20

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس، با انتقاد از برخی والدین که فرزندان خود را در تحصیل کمال‌گرا تربیت می‌کنند اظهار داشت: متأسفانه برخی والدین از فرزندان خود انتظار موفقیت تحصیلی افراطی دارند. این انتظار می‌تواند موجب شکل‌گیری تفکر مطلق در دانش‌آموزان شود. در تفکر مطلق، فرد از خود انتظاری بیش از توانایی‌ها و امکانات موجود را دارد. وی با بیان تسری کمال‌گرایی از تحصیل به سایر موقعیت‌های زندگی گفت: ایجاد طرز تفکر کمال‌گرایانه در تحصیل موجب می‌شود تا این موضوع به سایر امور و موقعیت‌های زندگی فرد تسری پیدا کند. گاهی این موقعیت‌ها مانند شغل خارج از انتظار فرد است و بر اساس استاندارهای فرد نیست.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: وقتی ذهن در حین تخصیل کمال‌گرا تربیت شود، در زندگی مادی نیز دنبال استانداردهای بالا است به همین دلیل است که این افراد دنبال تغییر در محیط هستند نه ذهن خود و بر این اساس سعی می‌کنند محیط شغلی خود را مدام تغییر دهند.

وی افزود: تغییر محیط همیشه امکانپذیر نیست و اگر قابل تغییر هم باشد، سبک زندگی و امکانات موجود قابل تغییر نیست. این موضوع بهداشت روانی فرد را تحت‌‌الشعاع قرار می‌دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان کشمکش را نتیجه کمال‌گرایی عنوان کرد و ادامه داد: افراد کمال‌گرا برای وفق دادن خود با محیط دچار کشمکش و کلنجار می‌شوند. این موضوع اوضاع را وخیم‌تر می‌کند در واقع وقتی فرد نمی‌تواند خود را سازگار کند، به دلیل عدم انعطاف‌پذیری تحت فشار قرار گرفته و این فشار هیجان منفی در او به وجود می‌آورد که در نهایت اجتناب و کناره‌گیری از موقعیت‌هایی که فرد نمی‌تواند خود را با آنها سازگار کند در پی خواهد داشت. فردی که از محیط کناره‌گیری می‌کند،‌ آگاهی‌اش محدود می‌شود و این چرخه معیوب ادامه پیدا میی‌یابد. وی از والدین خواست تا به جای تمرکز بر موفقیت تحصیلی فرزندان بر ویژگی‌های انسانی آنها تاکید کنند. و به فکر ساختن فرزندان سالم باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: برخی دانش‌آموزان در زمینه تحصیلی موفق هستند اما در زندگی با شکست مواجه می‌شوند. درسخوانی و موفقیت تحصیلی خوب است اما مطلق‌گرایی اصلاً خوب نیست. این موضوع موجب می شود تا فرد کمال‌گرا فقط به موفقیت فردی خود فکر کند. اجتماع از انسان‌ها تشکیل می‌شود و افراد باید به اهداف جمعی فکر کنند و اگر همه افراد به موفقیت‌های فردی فکر کنند جامعه شکل نمی‌گیرد.

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد:‌ تربیت فرزندان مسئولیت‌پذیر بهتر از فرزندان کمال‌گرا در زمینه تحصیل است چرا که علاوه بر تمرکز بر موفقیت‌های فردی به جای جمعی، ‌از آنها انسان‌هایی می‌سازد که مشکلات را حل نکرده بلکه از آن فرار می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی