رشته روانشناسی بالینی در وزارت علوم ماندگار شد
به گزارش میگنا دکتر غلامعلی افروز در گفتوگو با ایسنا با اعلام این مطلب اظهار کرد: نگاه به رشته روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت نگاهی درمانی است و سلامت بالینی در این نگاه خلاصه میشود. در حالی که نباید این علم را با این نگاه محدود کنیم و تلاشهای زیادی صورت گرفت که با نگاه دانشگاهی، علمی، منطقی و حقوقی مانع این انتقال ناعادلانه به وزارت بهداشت شویم.
مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به جای استفاده از دانش علم روانشناسی بالینی دنبال انتقال و تصاحب این رشته بود، گفت: وزارت بهداشت اگر میخواهد تیم طرح تحول سلامت خود را تکمیل کند نباید به جای استفاده از دانش فارغالتحصیلان رشتههای روانشناسی بالینی و سلامت خود، رشتهای مانند روانشناسی بالینی را در زیرمجموعه خود قرار دهد. چراکه جدا کردن شاخههای روانشناسی از یکدیگر امکانپذیر نبوده و گرایشهای مختلف این رشته باید در ارتباط متوازن با یکدیگر قرار بگیرند.
دکتر افروز با تاکید بر اینکه در حال حاضر انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت به طور کلی منتفی شد، گفت: اخیراً به همراه گروهی از اساتید و پیشکسوتان رشته روانشناسی با گرایشهای مختلف به شورای عالی انقلاب فرهنگی دعوت شدیم و در آنجا نظرات و دیدگاههای خود را درخصوص ضرورت ماندگاری روانشناسی بالینی در دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم اعلام کردیم که در نهایت این دلایل برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قانعکننده بود و مقرر شد این شورا کمیتهای را به این منظور تشکیل و گزارشات نهایی را به منظور نهایی کردن در صحن شورا ارائه بدهد اما آنچه که در حال حاضر مطرح است، این است که انتقال این رشته به طور کلی منتفی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی این خبر را در آینده نزدیک به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.
استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان درمانی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد ما در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت بهداشت این بود که این وزارتخانه با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین به کارگیری بهترین فارغالتحصیلان رشته روانشناسی بالینی از دانشگاههای وزارت علوم میتواند نیازهای خود را مرتفع سازد چراکه معتقد هستیم رشته روانشناسی همانند یک تنه درخت میماند که شاخههای آن باید در کنار هم قرار بگیرند. نمیشود با این توجیه که به یکی از شاخههای آن نیاز داریم آن را از تنه اصلی قطع کنیم.
مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به جای استفاده از دانش علم روانشناسی بالینی دنبال انتقال و تصاحب این رشته بود، گفت: وزارت بهداشت اگر میخواهد تیم طرح تحول سلامت خود را تکمیل کند نباید به جای استفاده از دانش فارغالتحصیلان رشتههای روانشناسی بالینی و سلامت خود، رشتهای مانند روانشناسی بالینی را در زیرمجموعه خود قرار دهد. چراکه جدا کردن شاخههای روانشناسی از یکدیگر امکانپذیر نبوده و گرایشهای مختلف این رشته باید در ارتباط متوازن با یکدیگر قرار بگیرند.
دکتر افروز با تاکید بر اینکه در حال حاضر انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت به طور کلی منتفی شد، گفت: اخیراً به همراه گروهی از اساتید و پیشکسوتان رشته روانشناسی با گرایشهای مختلف به شورای عالی انقلاب فرهنگی دعوت شدیم و در آنجا نظرات و دیدگاههای خود را درخصوص ضرورت ماندگاری روانشناسی بالینی در دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم اعلام کردیم که در نهایت این دلایل برای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قانعکننده بود و مقرر شد این شورا کمیتهای را به این منظور تشکیل و گزارشات نهایی را به منظور نهایی کردن در صحن شورا ارائه بدهد اما آنچه که در حال حاضر مطرح است، این است که انتقال این رشته به طور کلی منتفی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی این خبر را در آینده نزدیک به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.
استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان درمانی در پایان تاکید کرد: پیشنهاد ما در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت بهداشت این بود که این وزارتخانه با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین به کارگیری بهترین فارغالتحصیلان رشته روانشناسی بالینی از دانشگاههای وزارت علوم میتواند نیازهای خود را مرتفع سازد چراکه معتقد هستیم رشته روانشناسی همانند یک تنه درخت میماند که شاخههای آن باید در کنار هم قرار بگیرند. نمیشود با این توجیه که به یکی از شاخههای آن نیاز داریم آن را از تنه اصلی قطع کنیم.
این جلوگیری از انتقال به وزارت بهداشت خبر خوبی است چون دغدغه مسئولین وزارت بهداشت ارتقا سطح علمی و حرفه ای دانشجویان روان شناسی نبود به تعبیر دکتر افروز هدف شان تصاحب روان شناسی بود.
اما یک موضوع بسیار مهم:
این ماندگاری فقط و فقط زمانی ارزشمند است که نواقص زیادی که در وزارت علوم در آموزش روان شناسی وجود دارد رفع شود.
مثل: وجود واحدهای درسی عملی و اجرای آنها به صورت عملی واقعی برای ارتقا مهارت های بالینی دانشجویان
خروج روان شناسی از لیست رشته های شناور کارشناسی ارشد و پذیرش دانشجویان با لیسانس مرتبط.
پذیرش بی رویه و البته از رشته های غیر مرتبط در دانشگاه آزاد هم که مصیبت نامه ی
دیگری ست...