رییس انجمن علمی روانپزشکان:
مدارس برای مقابله با اختلالات روانی کاری انجام نمی دهند/ مشاور تربیتی کافی نیست
کد مطلب: 37196
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۰
 
طی بررسی‌های انجام شده، ۵۰ درصد اختلالات روانی زیر سن ۱۴ سال و ۷۵ درصد در سنین کمتر از ۲۴ سال شروع می‌شود.این درحالیست که کارشناسان امور تربیتی معتقدند علیرغم اینکه مدارس گلوگاه خوبی برای غربالگری و شناسایی اختلال روانی در افراد هستند و می توانند مدرسه‌های زندگی تلقی شوند ولی متاسفانه آنطور که باید به موضوع سلامت روان دانش آموزان و آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی به آنان در این مکان ها توجهی نشده است.
مدارس برای مقابله با اختلالات روانی کاری انجام نمی دهند/ مشاور تربیتی کافی نیست
به گزارش مبگنا، دکتر سید احمد جلیلی رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفتگو با جام جم آنلاين با اشاره به اینکه در تمام دنیا درصد قابل توجهی از اختلالات روانی در زیر سن 24 سال رخ می دهد گفت: قبل از ارائه هرگونه راهکاری برای مقابله با این اختلالات باید مشخص شود که منظور از اختلالات روانی چیست؟ از این رو مشکلاتی چون استرس ،اضطراب ،وسواس ،اختلال خواب و رفتار، رنجوری ،اعتیاد و عدم تمرکز، جزو اختلالات روانی بشمار می آیند .

وی بالابردن سواد پزشکی را در میان آحاد جامعه ضروری دانست و افزود:در حال حاضر سواد پزشکی نه تنها در عامه مردم بلکه میان خواص نیز وجود ندارد. برای این کار می توانیم از تجربه دیگر کشورها در این خصوص استفاده کنیم. نظیر اقدامی که در پاکستان صورت گرفته است که آموزش انواع اختلالات روانی و راههای مقابله با آن در کتب درسی سطوح مختلف گنجانده شده است.

جلیلی معتقد است: صرف اعلام آمار در خصوص آسیب های اجتماعی کارساز نیست بلکه باید برای آن چاره اندیشی نیز کرد که متاسفانه در این زمینه قصور و کوتاهی زیادی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که می توان گفت که منشا اصلی اختلالات روانی خانواده ها هستند گفت:هیچ گاه یک عامل سبب بروز یک بیماری نمی شود.در مورد بیماری روانی نیز عامل مشخصی وجود ندارد . در واقع عوامل ارثی و محیطی هردو در بروز آن موثرند.

                                            

این روانپزشک نقش آموزش وپرورش را در کاهش بروز این اختلالات موثر دانست و تصریح کرد:مدرسه تاثیر بسزایی در جلوگیری و حتی درمان مشکلات روانی دانش آموزان دارد اما به شرط اینکه پرسنل و مشاوران تربیتی آن آموزش های لازم را در این خصوص دیده باشند و با آگاهی کامل از دانش روانشناسی بالینی و سلامت روان به کمک دانش اموزان بپردازند.در غیر اینصورت صرف وجود یک مشاور تربیتی که دانش چندانی نیز در این زمینه ندارد کارساز نیست.

وی درباره افزایش آمار اختلالات روانی در کشور گفت: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و در تمام دنیا تقریبا آمارها به یک میزان است. منتها افزایش و کاهش آن بسته به شرایط محیطی است به عنوان مثال در زمان چنگ، بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل طبعا این آمار افزایش و هنگامیکه این شرایط رو به بهبود قرار می گیرد مسلما آمار آن کاهش می یابد.

کلمات کليدی: اختلالات روانی در مدارس،رییس انجمن علمی روانپزشکان
Share/Save/Bookmark
 


دکتر س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۰:۱۱:۳۳
شما بهتره بسمت بیمارستانهای روانی که ساختید برید
اگه دارو درمانی شما کارساز بود این همه بیمار روانی که هر روز شرایطشون بدتر میشه نداشتیم.
لازم نیست کودکان ما راجع به اختلالت روانی چیزی بدونند چون این مساله خود باعث مشکلات روانی میشه
دوران کودکی دوران نشاط و طراوت است نه اینکه مدرسه تبدیل به آکادمی علوم بشه
ما باید به فرزندانمان شادی کردن و کااوش در محیط را آموزش دهیم نه اختلالات روانی را!
بهتره روانپزشکا به کار خودشون برسن و وارد مسائل تربیتی که هیچ تخصصی در آن ندارند نشوند.
دوره تجویز داروهای درمانده کننده انسان بسر خواهد آمد. (61137)
 
ن.م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۳ ۰۶:۵۹:۴۲
من با این حرف مخالفم (61140)
 
نسرین رضایی خسروی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۴ ۱۴:۱۸:۴۵
با سلام.مشاورین مدرسه را ازرشته روانشناسی بالینی که البته کاملا در کاربالینی تجربه داشته باشد انتخاب کنند.بسیاری ا ز فارغ التحصبلان بالینی , نیز اختلالات ر عملا نمیشناسند چه برسد به مشاوران یا روانشناسان عمومی. (61161)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۰۳ ۱۲:۵۳:۳۵
واقعیت اینست که
نه روانشناس بالینی خوب درس خونده و چیزی یاد نگرفته .
چه مشاور .
ولی واقعا مشاور لازمه . اگر مشاور درست عمل کنه بسیار بهتر از روانشناس بالینیه
این چیزا به اقدامات بالینی نیازی نداره (61591)