جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۷:۵۶
کد مطلب: 23056
۰
فارس گزارش می‌دهد

‌‌روایتی تلخ از ‌خطای پزشکی یک دندانپزشک در همدان

به گزارش فارس از همدان، انگار دیگر برایمان عادی شده وقتی به مطب برخی پزشکان مراجعه می‌کنیم، منشی یا فرد دیگری غیر از پزشک، بیمار را برای معاینه آماده می‌کند، نمونه ‌می‌گیرد و یا تزریقات انجام می‌دهد.

 

اما آیا تا به حال به این نکته فکر کرده‌ایم که اگر این فرد به هر دلیل، خطایی مرتکب شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

معمولاً اگر خطا از طرف پزشک باشد، بیمار با مراجعه به نظام پزشکی و حضور در دادگاه، حقوق خود را مطالبه می‌کند؛ اما اگر پای نفر سومی در میان باشد موضوع از نظر کیفری و از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

خانمی که نخواست نامی از او برده شود، در مراجعه به دندانپزشکی هزینه‌ای گزاف‌تر از کشیدن دندان روی دستش گذاشته و فکش را دچار آسیب جدی کرده است در این باره می‌گوید: همه چیز از یک دندان‌درد ساده شروع شد و به تشخیص پزشک برای کشیدن دندان مراجعه کردم. روزی که به دندانپزشکی رفتم فرد دیگری غیر از پزشک دندانم را کشید و بعد از برطرف شدن بی‌حسی موضعی متوجه شدم قادر نیستم دهانم را باز کنم.

وی ادامه می‌دهد: بلافاصله دوباره به مطب مراجعه کرده و مشکلم را با دندانپزشک در میان گذاشتم، وی یک متخصص فک و صورت به بنده معرفی کرد و گفت اگر هم شکایتی از این موضوع دارم می‌توانم با مراجعه به نظام‌پزشکی پرونده تشکیل بدهم و چون بیمه است، خسارتم را پرداخت خواهد کرد.

وی اظهار می‌کند: ماجرا به اینجا ختم نشد، با شیوه درمانی متخصص فک و صورتی که دندانپزشکم معرفی کرده بود، وضعیت فکم بدتر شد و با مراجعه به چند متخصص دیگر متوجه شدم که تجویز ایشان هم اشتباه بوده و دلیل اینکه مشکل واقعی بنده را عنوان نکردند، نمی‌دانم!

وی که بعد از این جریان، مصمم به شکایت از فرد خاطی شد، ادامه می‌دهد: دندانپزشک ابتدا اصرار داشت که از او شکایت کنم تا بیمه خسارتم را پرداخت کند، اما وقتی متوجه شد که قصد شکایت از دستیارش را دارم؛ وجود چنین شخصی را کتمان کرد و حتی منشی وی نیز در روز دادگاه سوگند یاد کرد که این فرد را نمی‌شناسد!

این بیمار که از طریق نظام پزشکی به نتیجه‌ای نرسید، حالا پرونده خود را به مراجع قضایی ارائه کرده و تأکید می‌کند: دندانپزشکم که سعی داشت مرا از شکایت منصرف کند؛ حالا به اتهام اخاذی از بنده شکایت کرده است، در حالی که من اگر قصد داشتم از این طریق به پولی برسم همان اول از خود وی شکایت می‌کردم که خسارت بگیرم. شکایتم از دستیار وی به این خاطر است که این فرد دیگر قادر به تکرار خطایش نباشد و بیماران بعدی را به حال و روز من نیندازد.

این خانم ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای درمان به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنم و اطمینانی به خوب شدنم نیست. پزشکم می‌گوید باید از طریق جراحی شانس خود را امتحان کنم، اما عمل جراحی نیاز به بیهوشی کامل دارد و من به خاطر بیماری قلبی که دارم، قادر به این کار نیستم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره گفت: همه شکایت‌های پزشکی رسیدگی می‌شوند و قطعاً اگر فرد، ادعای خود را ثابت کند به حقش خواهد رسید.

حبیب‌الله موسوی‌بهار با تأکید بر این مظلوم باید به حق خود برسد، ادامه داد: در پرونده‌های پزشکی، اگر پزشک خطا کند، باید جریمه خطای خود را بپردازد؛ اما اگر فرد خطاکار تخصص و مجوز لازم را نداشته باشد، موضوع کیفری می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر این بیمار ادعای خود را به اثبات برساند، فرد متخلف باید جریمه و جزای اشتباه خود را بپردازد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی همدان نیز با بیان اینکه برای هر 15 روز یکبار برای شکایت بیماران دو دادگاه بدوی و یک دادگاه تجدید نظر تشکیل می‌شود، اظهار کرد: ما فقط قادر به پیگیری شکایت‌های مکتوب هستیم و امکان دارد برای یک پرونده به دلایل مختلف از جمله نقص مدرک، چندین نوبت دادگاه تشکیل شود.

سید ابوالفضل عظیم تأکید کرد: در هر جلسه دادگاه از کارشناس مربوطه که عمدتاً از اساتید دانشگاه نیز هستند، برای تشخیص علت حقیقی ماجرا دعوت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شاکی باید ادعای خود را ثابت کرده و مستندات مکتوب ارائه دهد و اگر مستندات کافی بود، فرد خاطی باید جوابگو باشد.

عظیم در پاسخ به این سئوال که افراد غیر متخصص با چه مجوزی در مطب پزشکان فعالیت می‌کنند، گفت: کسی نباید بدون مجوز کار کند، افرادی که مدرک ندارند، اصلاً قادر به طبابت نیستند؛ اما کارهایی هم هست که نیاز به تخصص چندانی ندارد و فرد دیگری نیز می‌تواند آن را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام‌پزشکی همدان در پاسخ به این سئوال که آیا بیماری که فقط پزشک را محرم خود می‌داند، حق اعتراض به این مسئله را دارد یا خیر، اظهار کرد: کادر پزشکی محرم است، برای مثال فردی که در مطب پزشک تزریقات انجام داده یا نمونه می‌گیرد؛ محرم اسرار محسوب می‌شود!

باید گفت انتظار بیمار از پزشک داشتن دقت و مهارت است. متأسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب بروز حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی به فوت بیمار منجر می‌شود.

از چنین اتفاقاتی به عنوان خطا و قصور پزشکی یاد می شود؛ زیرا معمولاً ماهیتی عمدی ندارند.

براساس مطالعات انجام شده، سالانه خطاهای پزشکی بخش قابل توجهی از علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص می‌دهد و با توجه به این نکته ضروری است پزشکان در انجام وظیفه خود نهایت دقت و مهارت را به کار گیرند و با استفاده از افراد غیر متخصص، جان بیماران را تهدید نکنند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .