پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۸
کد مطلب: 25496
۱

تنها خراشی که سم را از بدن دفع می‌کند + عکس

تنها خراشی که سم را از بدن دفع می‌کند + عکس
 

حجامت یا کوزه انداختن تر، به یک روش درمانی سنتی غربی و همچنین طب سنتی ایرانی و طب اسلامی گفته می شود که برگرفته از روش قدیم تر کاپینگ تر در طب سنتی چین است.

در طب سنتی کاپینگ به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن با وسیله ای همچون بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می شود.

در حجامت یا کاپینگ خیس قبل از ایجاد خلأ خراش هایی روی سطح پوست ایجاد می شود تا ایجاد خلا منجر به خروج خون از بدن شود.

حجامت با توجه به روش مورد انجام و محلی که انجام می گیرد، می تواند چون نیشترزدن، عوامل عفونی درد آور و مخرب را از بدن خارج نماید.

حجامت یک روش درمانی بدون عوارض جانبی است که برای کلیه سنین کاربرد دارد و با حداقل توان فنی و تجهیزات اجرایی می تواند بیماری های سخت و مزمن را درمان کند.

حجامت هیچ گونه وابستگی فنی، علمی و ابزاری به خارج از کشور ندارد، در حجامت فاکتورهای مداخله گر وجود ندارد، حجامت چون یک دستور دینی است، توان جلب تاثیرات روانی (سایکوتیک) در آن بالاست و از این طریق علاوه بر افزایش سطح درمان پذیری، موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان به خداوند می شود.

انواع حجامت و فواید آن

رسول خدا (ص) فرمودند: وقتی خون به هیجان آمد، حجامت کنید، چون خون وقتی به تردد و هیجان آمد، صاحبش را می کشد.

در کشورهای غربی حجامت تقریباً با 10 روش انجام می شود، ولی در طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دو دسته بندی شود، حجامت خشک (بادکشی) حجامت تر، حجامت عام، حجامت گرم و خشک، حجامت سر، حجامت کمر یا چمابند، حجامت ساق ها، حجامت خورشیدی، حجامت چانه، حجامت پشت گوش، حجامت موضعی، حجامت نقره از انواع حجامت است.

جامعه حجامت انگلستان معتقد است حجامت بیماری های مختلفی را می تواند درمان کند.

اختلالات خونی نظیر هموفیلی و کم خونی، بیماریهای روماتوئید مثل آرتریت و فیبروملاژیا، نازایی و بیماریهای زنان، بیماریهای پوستی مثل اگزما و آکنه، فشار خون زیاد، میگرن، افسردگی، بیماریهای ریوی مثل آسم و آلرژی و...

پزشک آلمانی آقای «یوهان آبل» در کتاب خود که در سال 1997 چاپ شده، در مورد حجامت می گوید: من اعتقاد راسخ دارم که نه تنها امروز بلکه برای همیشه، امر حجامت را در درمان بیماری ها نباید نادیده گرفت. حجامت پدیده ای است که در خود تنظیمی کردن عملکرد بدن انسان دخالت دارد. امری که هرگز با روش های دیگر نمی توان آن را جایگزین کرد... مطالعات ما نشان می دهد که در آلمان می توان 75 درصد بیماری ها را با شیوه های درمان طبیعی از جمله حجامت مداوا کرد. وی در کتاب خود از بیمارانی نام می برد که تنها با یک بار حجامت، بیماری چندین ساله شان بهبود یافته است.

طبق گفته جامعه حجامت بریتانیا، زنان حامله و افرادی که مشکل اسپاسم عضلانی و شکستگی استخوان دارند باید از حجامت کردن خودداری کنند.

همچنین طبق گزارش جامعه سرطان امریکا، افرادی که سرطان دارند باید از هرگونه انجام طب سنتی بپرهیزند.

حجامت تر در جایگاه شریان ها در جایگاه اعصاب و... نباید انجام شود.

آداب حجامت

حجامت باید رو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود.

حجامت کننده و حجامت شونده باید با وضو باشند و حجامت را با نام خداوند آغاز کنند، قبل از شروع حجامت حتماً آیه الکرسی تلاوت شود، ذکر صلوات به هنگام حجامت هم نباید فراموش شود.

امام حسن عسکری(ع) می‏ فرمایند: بعد از حجامت انار شیرین میل کنید، چون انار خون را آرام می‏کند و آن را در مسیر خود صاف می‏گرداند.

با شکم گرسنه نباید حجامت شود، یکساعت قبل از حجامت سیگار کشیده نشود، در حجامت عینک را از چشم بردارید، بعد از انجام حجامت به فرد حجامت شونده تبریک گفته شود، قبل و بعد از حجامت خوردن انار توصیه شده است، همچنین برای جبران ضعف احتمالی، نوشیدن شربتی از عسل در پس حجامت توصیه شده است، حداقل تا 12 ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگیری از عفونت زخم، استحمام ممنوع می باشد، تا حدود 12 ساعت پس از انجام حجامت باید از خوردن ترشی، نمک و لبنیات پرهیز کرد، نگاه کردن به خون اول حجامت بر طبق احادیث مستحب و باعث روشنی و جلای چشم می شود، حجامت خانم ها در دوران قاعدگی و به خصوص در اواخر این دوره ممنوع می باشد، عده ای نیز معتقدند حجامت در سنین بلوغ موجب کاهش پرخاشگری و سایر عوارض بلوغ می شود.

در گذشته حجامت نقش واکسیناسیون فعلی را برای کودکان داشته است و مقاومت آنها در برابر بیماری ها توسط حجامت زیاد می شده است. مثلاً رازی در کتاب «الجدری و الحصبه» از حجامت جهت واکسیناسیون افراد زیر 14 سال در برابر آبله نام برده است.

زمان حجامت

امام صادق(ع) می فرمایند: حجامت کردن در ثلث اول فروردین ماه (آذر ماه رومی) باعث صحت یک سال از بیماری هاست به اذن خداوند متعال در احادیث ائمه معصومین (ع) به خصوص امام رضا ( ع) از حجامت در ماه کانون اول رومی (دی ماه) نهی شده است.

در روایت دیگری هفتم ماه حزیران رومی (تیرماه) برای حجامت توصیه شده است. با توجه به روایات مختلف و متعدد، حجامت در روزهای هفتم، چهاردهم، هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم ماه قمری به عنوان بهترین روز برای حجامت کردن است.

بهترین ساعات روز برای حجامت ساعت دوم و سوم پس از طلوع خورشید و ساعات نزدیک به غروب می باشد.

تاریخچه حجامت قبل از اسلام

حجامت درسال ۳۳۰۰ قبل از میلاد مسیح در مقدونیه انجام می شده و بعدها به یونان رخنه کرده است. اوراق پاپیروس که از عصر باستان بدست آمده نیز نشان می دهد که حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح، حجامت امری رایج بوده است.

انجام حجامت در مصر باستان در 1500 سال قبل از میلاد مسیح در یکی از قدیمی ترین کتاب های پزشکی جهان توصیف شده است حتی بقراط که حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح می زیسته است با روش های مختلف حجامت آشنا بوده است.

تاریخچه حجامت در اسلام

رسول خدا (ص) چه خوب فرموده اند: بهترین عید، عید حجامت است.

با ظهور اسلام حجامت مورد تایید فراوان پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) قرار گرفت و خود آنها هم حجامت می کردند و بیش از 600 روایت در مورد حجامت جمع آوری شده است.

یکی از مهمترین روایاتی که در زمینه حجامت در منابع معتبر روایی ذکر شده حدیث حضرت رسول اکرم(ص) است.

ایشان می فرمایند: در شب معراج، وقتی که به آسمان هفتم صعود کردم، بر هیچ ملکی از ملائک گذر نکردم مگر اینکه گفتند یا محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن امر بفرما.

تاریخچه حجامت در ایران

حجامت در ایران به عنوان سنت پیامبر و از جایگاه ویژه ای در فرهنگ مردم بوده است و با اعتقادات مردم ایران گره خورده است.

تمامی بزرگان طب سنتی ایران از حجامت به عنوان یکی از ارکان مهم درمانی ذکر کرده اند. محمد زکریای رازی در کتاب «الحاوی» ، شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب «قانون در طب و... به شیوه گسترده ای پیرامون حجامت و کاربرد آن در درمان صحبت کرده اند.

حکیم جرجانی نیز در کتاب ذخیره خوارزمشاهی که اولین و مهم ترین کتاب طب سنتی به زبان فارسی است، فصل مشخصی را به حجامت اختصاص داده و پیرامون قواعد و زمان مناسب آن سخن گفته است.

مردم ایران جایگاه ویژه ای برای حجامت قائل بودند، طوری که دکتر پولاک، طبیب ناصرالدین شاه در کتاب خود با عنوان «ایران و ایرانیان» که در سال 1865 درآلمان منتشر شد، می گوید:بین دو استخوان کتف اکثر ایرانیان، شیارهایی به چشم می خورد. در بدو امر خیال می کردم این ها آثار ضربه های چوب باشد. تا این که دیدم ضربه چوب را فقط بر کف پا می زنند و از این لحظه متوجه اثر حجامت شدم. جریان حجامت کردن در سراسر مشرق زمین یکسان است و همان است که در مصر قدیم رایج بوده است، به خصوص اغلب حجامت را در مورد کودکان به کار می برند

غیر از بین دو کتف در سایر قسمت های بدن نیز حجامت می کنند، از جمله در پشت استخوان خاجی، حجامت کمر، مفاصل، روی طحال و...

در اینجا ناگزیر از اعتراف به این مطلبم که من در مدت 30 سال اقامتم در ایران جز دو مورد، هیچ نتیجه زیانباری از حجامت ندیدم و در این دو مورد هم دلاک را متهم می کردند که ابزار کثیف به کار برده است.

اما حادثه مهم در مورد حجامت در ایران ، مربوط به سال 1344 هجری شمسی است . در این سال و هم زمان با وضع قانون نظارت بر درمان ، به شکل گسترده ای با حجامت مبارزه شد و ژاندارم ها ، حجّام ها را در سراسر کشور دستگیر می کردند و بدین ترتیب این سنت درمانی پرسابقه بدون هیچ بررسی و تحقیق علمی، از روند رفتارهای سنتی جامعه خارج شد و تنها در مناطقی از کشور که تحت تسلط کامل دولت نبود، اجرا می شد و بالاخره به تناسب فراگیر شدن طب شیمیایی در سراسر جهان و نفوذ فرهنگ استعماری در جوامع مختلف که همراه با زدودن باورهای دینی و فرهنگی جوامع بود، حجامت منسوخ شد و روش های درمان دینی و سنتی از رفتارهای اجتماعی حذف گردید و نسل های جدید نیز به تدریج آن را فراموش کردند.

تا اینکه در سال 1364 در جمعی که به انگیزه کشف یک روش درمانی ساده، ارزان و فراگیر تشکیل شده بود تا از طریق آن بتوان بخش عمده ای از مشکلات درمانی مردم جهان را درمان کرد، سنت درمانی حجامت پیشنهاد و مورد توجه قرار گرفت و علیرغم جوّ فرهنگی و اجرایی نامناسب پیرامون حجامت، اطلاعات مربوط به آن سامان دهی و ابزارهای اجرایی آن متناسب با شرایط روز طراحی گردید و پس از طی مراحل مقدماتی پژوهشی در سال 1369 در قالب موسسه تحقیقات حجامت ایران به ثبت رسید.

موسسه تحقیقات حجامت ایران در سال ۱۳۶۵ توسط آقای دکتر رحیم نعمت (رئیس هیات مدیره) و آقای حسین خیراندیش (مدیرعامل) و چند تن از پزشکان تشکیل شد و پس از طی مراحل مقدماتی پژوهش و تحقیق در سال ۱۳۶۹ موسسه تحقیقات حجامت ایران به ثبت رسید.

الویت حجامت نسبت به خون دادن

محمد جواد سلمی زاده، پزشک عمومی، با اشاره به مضمون روایات حضرت رسول(ص)، گفت: سم از بدن بجز محل حجامت خارج نمی شود و در اسلام به این طب سنتی تاکید فراوان شده است.

وی با بیان اینکه سم ناشی از رفتار یا گفتار از طریق حجامت از بدن تخلیه می شود، افزود: حجامت گرمای اضافی در بدن را خارج و توازون در گردش خون ایجاد می کند.

سلمی زاده حجامت را نسبت به خون دادن در الویت و بهتر دانست و گفت: هر کدام خواصی دارند اما در حجامت 70 درصد حجم خون خارج شده ناسالم و تفاله است و مقدار کمی مایع است اما در خون دادن 70 درصد خون سالم از بدن دفع می شود و فواید حجامت (دفع گرما و سموم) را ندارد.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه خون دادن نمی تواند جای حجامت را در بدن بگیرد، افزود: خون دادن با حجامت تضادی ندارد و اهدای خون برای کمک به دیگران است اما در حجامت سلامت افراد تضمین می شود.

وی طبق روایت امام رضا (ع) یادآوری کرد: طبق روایت آن حضرت هفتم حزیران را دریابید و اگر فراموش شد 14 حزیران را دریابید زیرا به عنوان قضای حجامت در این روز محسوب می شود.

و چه خوب حضرت علی(ع) فرمودند: همانا حجامت بدن را سالم و عقل را استوار می نماید.(مهر)

 
مرجع : سايت خبری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد