جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۲
کد مطلب: 39239
۰
کلاس های درس در چندقدمی دانش آموزان

سایه آموزش های بدون مرز بر سر نظام تعلیم و تربیت

سایه آموزش های بدون مرز بر سر نظام تعلیم و تربیت
آموزش جز حقوق اصلی هر فردی در جامعه  به شمار می رود اما گاه این حق به دلایل بسیاری و بنا بر مقتضایات زمانی نادیده گرفته می شود و نتیجه ای جزبازماندن از تحصیل برای فرد به همراه ندارد آن هم امروزه و در جامعه ای که روز به روز سقف تحصیلات در آن بالاتر می‌رود.

طی سال های اخیر کمتر با پدیده بیسوادی مطلق مواجه هستیم اما هم چنان افراد کم سواد در گوشه و کنار این سرزمین پهناور به چشم می خورند، افرادی که  تحصیل برایشان کلاف سردرگمی  شده و اولویت های دیگر زندگی به اجبار راه تحصیل بیشتر را بر آن‌ها بسته است.
 
کوچ تدریجی بی سوادی از نظام آموزشی کشور

قریب به دوقرن پیش  در سال 1850برای نخستین بار آموزش از طریق مکاتبه برای بزرگسالان در کشورهای انگلیس مطرح و پیشنهاد تدریس دوره های کوتاه مدت از طریق مکاتبه ای را برای دانش آموزان در بریتانیای کبیر ارائه شد.

این اقدام چراغ راهی برای گسترش شیوه آموزش از راه در سراسر جهان شد و به دنبال آن این امر با تعییراتی در نظام آموزشی مستقر شد  و هرروزه بر روند گسترش آن افزوده می شود.

سابقه ورود این نوع آموزش در آموزش و پرورش کشور به 20سال  گذشته برمی گردد اما ورود مدارس آموزش از راه دور به چرخه آموزش و پرورش از6 آذر ماه سال 1383 بوده است که با توجه به آشنایی نداشتن با این روش استقبال چندانی از آن نشد چراکه مشکلات زیرساختی در ارائه طرح چنین مدارسی از نظر پذیرش دانش آموز، هزینه های تحصیلی و نوع مدارس برگزار کننده این آموزش ها وجود داشت و با توج به  تجدیدنظرهای صورت گرفته رود افزایش مخاطب این طرح در پیش گرفته شده است.
 
گسترده شدن چتر حمایتی مدارس آموزش از راه دور

گودرز شاهمرادی  مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: رد راهکار شماره ۴ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عدالت آموزشی در کشور اشاره شده است و ما معتقدیم که آموزش از راه دور می‌تواند منادی عدالت آموزشی باشد؛ ضمن اینکه در راهکار ۷ سند تحول بنیادین به بهره‌گیری هوشمندانه از فناوری نوین در نظام تعلیم و تربیت اشاره شده است که معتقدیم آموزش از راه دور باید در این زمینه پیش‌قراول باشد.
 
شاهمرادی درخصوص جمعیت هدف مدارس از آموزش از راه دور عنوان کرد:  اکنون افراد لازم التعلیم‌ ، دارای معلولیت، متأهل و همچنین افرادی که به مدرسه دسترسی ندارند، در گروه اول این نوع آموزش و در رده بعدی نیز افرادی که شرایط سنی حضور در مدرسه عادی را از دست داده‌اند، قرار می گیرند.

وی پیرامون شهريه این مدارس گفت: به دليل غير دولتی بودن ،هزينه ها بر عهده مؤسسه و فراگير است كه ميزان شهريه ثابت هر نيم سال ٥٦ هزار تومان و برای ترم های تابستان ٢٨ هزار تومان در نظر گرفته شده همچنين شهريه ثابت برای اخذ كمتر از هشت واحد درسی ٢٨ هزار تومان محاسبه می شود و ميزان اخذ شهريه هر واحد درسی در هر استان متفاوت است كه مبلغی بين ٥ تا ١٤ هزار تومان متغير است.
 
مدارس آموزش از راه دور در مسیر رشد

شاهمرادی با بیان اینکه  امکان تحقق عدالت آموزشی برای تحصیل تمام افراد وجود دارد،بیان کرد: با وجود پهناور بودن کشور و وجود مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در پوشش تحصیلی متوسطه اول و دوم مشکل داریم که این روش می تواند پاسخگوی بخشی از این امر باشد.  
 
مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش از اعلام آمادگی برای توسعه فعالیت ها با نهادهای دیگر خبر داد و عنوان کرد: سال گذشته نیز تفاهم نامه هایی با مراجع مرتبط که امکان توسعه فعالیت آموزشی دارند،انجام شده است.  
 
وی با اشاره به تفاهم نامه با سازمان زندان ها افزود: برای همکاری با نیروهای مسلح آمادگی داریم تا دوره‌ی سربازی به فرصت آموزشی مبدل شود هم چنین سایر نهاد ها و صنوف دیگر نیز که افرادی با سطح سواد کمتر از دیپلم دارند، امکان بهره‌مندی از این فرصت را دارند.  
 
وی گفت: تدوین فعالیت های پرورشی و ورزشی براساس ظرفیت های این مدارس ، ساماندهی امور مالی و شهریه مدارس از دیگر اقدامات این نهاد به شمار می آید.
 
شبکه های مشاوره ای تخصصی در مدارس 

گسترش مدارس آموزش از راه دور برای جذب مخاطب بیشتر نیازمند تغییراتی مثبت در طرح ها و برنامه های پیش رو است که در این زمینه اقداماتی در حال اجرا است.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش از آموزش به نیروهای انسانی این مدارس به شیوه حضوری و غیرحضوری خبر داد و اظهار داشت: این امر به دلیل تقویت عملکرد و کیفیت بخشی به فعالیت ها در دستور کار قرار می گیرد و پودمان هایی برای تمام نیروهای این مدارس به تناسب تخصص های آنان درنظر گرفته می شوند تا از لحاظ اطلاعات به روز باشند که آماری قریب به 22 هزار نیروی انسانی در مدارس آموزش از راه دور را شامل می شود.
 
شاهمرادی از تبدیل این مدارس به مجموعه ای با نام شبکه مشاوره ای خبر داد و اظهار داشت: این برنامه از امسال آماده ارائه خدمات به دانش آموزان می شود.
 
وی با بیان اینکه درتمامی مدارس آموزش از راه دور به سبب سیستم متفاوت آموزشی، مشاوران تحصیلی نقش کلیدی تر داشته یادآور شد: توسعه این شبکه در فضای مجازی را از دیگر اقدامات در دست بررسی بوده به این ترتیب یک هزار و 656 مدرسه آموزش از راه طریق این شبکه با هم در ارتباط قرار می گیرند. 

وی از تولید محتوای الکترونیک برای فراگیران خبر داد و گفت: سال گذشته برای مدارس خارج از کشور اجرا شد و امسال به صورت آزمایشی در استان البرز عملیاتی می‌شود و آموز‌ش‌ها به شکل آنلاین و آفلاین برای فراگیران ارائه شده تا افراد در هر شرایطی امکان بهره‌گیری از دروس را داشته باشند.
 
به ادعای مسئولان در حوزه آموزش از راه دور ، وجود چنین مدارسی فرصتی بسیار مناسب در جهت کاهش یا حتی ریشه کنی بی سوادی و کم سوادی در جامعه به شمار می رود و در میان این عرصه شلوغ تنوع مدارس وجود چنین نهادآموزشی ضروری باشد اما باید دید فاصله طرح ها و برنامه های مطرح شده تا اجرای آن چقدر است و آیا تمهیدات جدید در نظر گرفته شده در مسیر سازمانی محقق می شود یا خیر.

گزارش از آتوسا دولتیاری- باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی