شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ / ۱۸:۱۳
کد مطلب: 6198
۰

بلوتوث و پیام کوتاه مشق شب دانش‌آموزان/ردپای همکلاسی ناباب در مدارس

  رشد روز افزون تکنولوژی موجب افزایش امکانات شده است؛ امکاناتی که راحتی را برای مردم به ارمغان آورده است.

یکی از این امکانات، تلفن همراه است؛ وسیله‌ای که امکان دسترسی به افراد را در هر جا و هر زمان فراهم می‌آورد و علاوه بر این خدمت بزرگ، امکانات جانبی دیگر مانند دسترسی به اینترنت، انجام بازی‌های رایانه‌ای، پرداخت قبوض، پیام کوتاه، بلوتوث و mms بر مزیت‌های تلفن همراه می‌افزاید.

از سوی دیگر بهای خرید یک سیم‌کارت و گوشی همراه دیگر آنقدر بالا نیست که تنها از عهده افراد خاصی برآید؛ کاهش قیمت سیم‌کارت‌ها و ورود انواع گوشی‌های همراه موجب شده است که حتی برخی افراد بیش از یک گوشی تلفن همراه داشته باشند و مسلماً دامنه افراد استفاده کننده از این وسیله را افزایش داده است.

دیگر این روزها حتی در دست دانش‌آموزان دبستانی نیز گوشی تلفن همراه می‌بینید؛ وسیله‌ای که به مدارس نیز ورود پیدا کرده و حتی مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.

* شیطنت‌های دانش‌آموزی در صفحات وب 

شاید نخستین خسران حضور تلفن همراه در مدرسه را بتوان به فیلم‌هایی که در اینترنت و گوشی‌های تلفن همراه به سرعت گسترش یافت، نسبت داد.

شیطنت‌های دانش‌آموزان که در فضای مدرسه به وقوع پیوسته بود، ناگهان در گوشی‌های تلفن همراه هزاران نفر یافت شد و وسیله‌ای برای سوء استفاده‌کنندگان قرار گرفت.

دانش‌آموزان دختری که در خانه دوم خود به شیطنت‌ها و شوخی‌های خاص سن خود و آن هم در جمع دخترانه پرداخته بودند، اکنون در صفحات اینترنت، تصاویر خویش را می‌دیدند.

تمام این اتفاقات توسط تلفن‌های همراهی که دانش‌آموزان با خود به مدرسه آورده بودند، ضبط شده بود و در نهایت با سهل‌انگاری فرد یا عده‌ای، گسترش یافته بود.

* بلوتوث‌های غیراخلاقی در گوشی های تلفن همراه

مادر یک دانش‌آموز ابتدایی در شهر تهران به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: دخترم در پایه پنجم ابتدایی تحصیل می‌کند؛ سال پیش، یک روز به خانه آمد و گفت تمام دوستانش تلفن همراه دارند و او نیز می‌خواهد.

وی ادامه می‌دهد: من و پدرش در برابر او مقاومت کردیم اما در نهایت تصمیم گرفتیم تا تلفن همراه را در ازای معدل بالا به او هدیه دهیم چرا که فکر می‌کردیم با این کار، او نیز بعد از مدتی از تب و تاب استفاده از تلفن همراه می‌افتد.

این مادر اضافه می‌کند: چند وقت بعد یک روز به صورت تصادفی گوشی دخترم را چک کردم و متوجه فیلم‌های غیر اخلاقی در گوشی او شدم؛ این اتفاق به شدت مرا تکان داد چراکه از فرزندم غافل شده‌ بودم.

وی می‌افزاید: دخترم برایم توضیح داد که بچه‌ها در مدرسه اقدام به ارسال بلوتوث می‌کنند؛ این موضوع را از طریق مدرسه فرزندم که در مدرسه غیر انتفاعی تحصیل می‌کند، پیگیری کردم و با همکاری مدیر و معلم کلاس، استفاده از تلفن همراه در مدرسه ممنوع شد.

* پیام‌هایی که مشق شب دانش‌آموزان شده‌اند

مادر یک دانش‌آموز دبیرستانی اظهار می‌دارد: دخترم سال دوم دبیرستان است و باید از هم‌اکنون برای کنکور درس بخواند اما متأسفانه کار شب و روزش اس‌ام‌اس زدن شده است.

وی ادامه می‌دهد: فرزند پسرم نیز تلفن همراه دارد و او نیز مانند خواهرش به این تلفن آنچنان وابسته است که حتی در هنگام حمام رفتن، گوشی‌اش را پشت در می گذارد.

این مادر اضافه می‌کند: واقعا نمی‌دانم چه کاری باید انجام دهم؛ اگر برایشان تلفن نخریم از غافله زندگی عقب می‌مانند و خرید آن هم، باز هم عقب ماندن از تحصیل و زندگی است.

وی می‌گوید: به نظرم باید حداقل مدارس بسیار سخت‌گیرانه‌تر نسبت به این قضیه برخورد کنند و نگذارند که بچه‌ها تلفن همراه به مدرسه بیاورند ضمن اینکه در مدرسه از معایب آن صحبت کنند.

* به رغم ممنوعیت، باز هم دانش‌آموزان با تلفن همراه به مدرسه می‌آیند

یک معلم مدرسه راهنمایی در استان البرز می‌گوید: چند روز پیش از دانش‌آموزان 6 گوشی تلفن همراه جمع‌آوری شد.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از تلفن همراه در مدارس ممنوع است اما باز هم دانش‌آموزان با تلفن همراه به مدرسه می‌آیند و حتی از مدرسه، کلاس درس و معلم فیلمبرداری می‌کنند.

این معلم اضافه می‌کند: ما در مدرسه درباره آسیب‌های تلفن همراه به دانش‌آموزان گوشزد می‌کنیم اما در عصر حاضر دانش‌آموزان تنها در مدرسه آموزش نمی‌بینند؛ تلویزیون، ماهواره، اینترنت و فضای عمومی جامعه تأثیرگذار هستند.

* در انجمن اولیا و مربیان مدرسه درباره آسیب‌های تلفن همراه به والدین آگاهی دادیم

مدیر مدرسه راهنمایی در شهرستان‌های استان تهران بیان می‌کند: درباره آسیب‌های تلفن همراه در مدارس در جلسات انجمن اولیا و مرییان مدرسه به خانواده‌ها آگاهی می‌دهیم اما مسئله اینجاست که گاهی خانواده‌ها عمل نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: خانواده‌ها برای فرزندشان گوشی تلفن همراه خریداری می‌کنند ولی بر نحوه استفاده از آن نظارتی ندارند.

این مدیر مدرسه می‌گوید: باید خانواده‌ها نیز با مسئولان مدرسه همکاری کنند تا دانش‌آموزان راه درست را در زندگی انتخاب کنند.

* هدف و مأموریت اصلی یک دانش‌آموز، علم آموزی و تعلیم و تربیت است

علی کریمی فیروزجایی، نماینده مردم بابل و رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در گفت‌وگو با فارس ، در خصوص آسیب‌ها و مضرات ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به محیط‌های آموزشی اظهار می‌دارد: تمام تکنولوژی‌های جدید از جمله تلفن همراه برای رفع نیازهای افراد طراحی و تولید شده است، اما در حال حاضر باید شرایط را بررسی و سبک و سنگین کنیم که آیا ضرورتی وجود دارد که یک دانش‌آموز در زندگی شخصی و برای رفع نیازهایش از تلفن همراه استفاده کند یا خیر.

وی با بیان اینکه امروز هدف و مأموریت اصلی یک دانش‌آموز، علم آموزی و تعلیم و تربیت است، ادامه می‌دهد: سؤالی که وجود دارد این است که تلفن همراه چقدر برای دستیابی به این هدف دانش‌آموز مفید و ضروری است؟ از سوی دیگر این پرسش نیز وجود دارد که تهدیدها و آسیب‌های تلفن همراه برای یک دانش‌آموز چه میزان است؟

کریمی فیروزجایی می‌افزاید: بر این اساس، با سبک و سنگین کردن شرایط، به ضرورت وجود مقررات فعلی در رابطه با ممنوعیت ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به مدارس پی می‌بریم که یکی از مقررات مناسب در نظام تعلیم و تربیت است، هر چند ممکن است در اجرای آن مشکلات و چالش‌هایی مانند مقاومت دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

* آوردن تلفن همراه به مدرسه کدام نیاز دانش‌آموزان را برآورده می‌کند؟

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در ادامه با اشاره به برخی از مضرات استفاده مداوم دانش‌آموزان از تلفن همراه با ورود آن به محیط‌های آموزشی، می‌گوید: به همراه داشتن و استفاده از تلفن همراه در محیط مدارس موجب اختلال در تمرکز ذهنی دانش‌آموزان می‌شود، چرا که فرآیند یادگیری و یاددهی نیازمند وجود یک فضای آرام و ساکت و تمرکز ذهنی کافی است؛ علاوه بر آن، امروز برخی تهدیدها و تبعات اجتماعی و فرهنگی نیز بر تلفن همراه مترتب است، به گونه‌ای که اکثریت بالایی از افراد، با توجه به وجود امکاناتی مانند بلوتوث و پیام کوتاه از موبایل استفاده‌های غیرتربیتی می‌کنند، بنابراین با توجه به این تهدیدها، بردن تلفن همراه به محیط آموزشی و کلاس درس به صلاح دانش‌آموزان نیست.

این نماینده مجلس تصریح می‌کند: مدافعان این ایده باید پاسخ دهند که بردن تلفن همراه به محیط آموزشی چقدر برای دانش‌آموزان مفید است و کدام نیاز یا هدف آموزشی آنها را برطرف می‌کند؟ لذا مدیران مدارس برای اجرای بهتر این آئین‌نامه که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، اقدام جدی کنند.

* ضرورت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به دانش‌‌آموزان در کنار اقدامات سلبی و قهری

وی در عین حال تأکید می‌کند: اجرای این آئین‌نامه نیازمند بسترسازی فرهنگی و تربیتی است و باید به جای کارهای صرفاً سلبی و قهری، نوعی آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی نیز از جانب مربیان پرورشی و معلمان به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در خصوص آسیب‌ها و تبعات ورود تلفن همراه به مدارس صورت گیرد.

کریمی فیروزجایی با بیان اینکه هیچ‌کس مدافع تفتیش وسایل دانش‌آموزان در محیط مدرسه نیست، اظهار می‌دارد: در عین حال، اگر برای مدیر مدرسه محرز شود که تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به محیط مدرسه وارد شده است، باید به شیوه مناسبی از این کار جلوگیری شود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در پایان خاطرنشان می‌کند: پیش از هر اقدامی اگر فضای آموزشی به فضای مهرورزی و محبت تبدیل شود و رابطه صمیمانه‌ای میان مدیر، معلمان، مربی پرورشی و دانش‌آموزان ایجاد شود، توصیه‌های آنها به دانش‌آموزان نیز مفید واقع می‌شود و آنها همراهی بهتر و بیشتری با دستورالعمل‌ها و ضوابط آموزشی مدرسه خواهند داشت.

* آیا تلفن همراه از مدارس می‌رود؟

به نظر می‌آید ماجرای استفاده از تلفن همراه در مدارس باید توسط مسئولان آموزش و پرورش و با همکاری خانواده‌ها به سرانجام برسد.

برای حل یک مشکل، باید به خوبی اندیشه کرد و طرحی را ارائه داد تا بر اساس آن اقدام شود و در نهایت بر اقدام انجام شده مبادرت ورزید تا نتیجه بخش باشد؛ در غیر این صورت، مشکل رفع نخواهد شد و شاید گره‌ای کور شود که دیگر با دندان هم باز نشود.     رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت: اکثریت بالایی از افراد، با توجه به وجود امکاناتی مانند بلوتوث و پیام کوتاه ،از موبایل استفاده‌های غیرتربیتی می‌کنند بنابراین با توجه به این تهدیدها، بردن تلفن همراه به محیط آموزشی و کلاس درس به صلاح دانش‌آموزان نیست.   علی کریمی فیروزجایی، نماینده مردم بابل و رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در گفت‌وگو با فارس ، در خصوص آسیب‌ها و مضرات ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به محیط‌های آموزشی اظهار داشت: تمام تکنولوژی‌های جدید از جمله تلفن همراه برای رفع نیازهای افراد طراحی و تولید شده است، اما در حال حاضر باید شرایط را بررسی و سبک و سنگین کنیم که آیا ضرورتی وجود دارد که یک دانش‌آموز در زندگی شخصی و برای رفع نیازهایش از تلفن همراه استفاده کند یا خیر.

وی با بیان اینکه امروز هدف و مأموریت اصلی یک دانش‌آموز، علم آموزی و تعلیم و تربیت است، ادامه داد: سؤالی که وجود دارد این است که تلفن همراه چقدر برای دستیابی به این هدف دانش‌آموز مفید و ضروری است؟ از سوی دیگر این پرسش نیز وجود دارد که تهدیدها و آسیب‌های تلفن همراه برای یک دانش‌آموز چه میزان است؟

کریمی فیروزجایی افزود: بر این اساس، با سبک و سنگین کردن شرایط، به ضرورت وجود مقررات فعلی در رابطه با ممنوعیت ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به مدارس پی می‌بریم که یکی از مقررات مناسب در نظام تعلیم و تربیت است، هر چند ممکن است در اجرای آن مشکلات و چالش‌هایی مانند مقاومت دانش‌آموزان وجود داشته باشد.

* آوردن تلفن همراه به مدرسه کدام نیاز دانش‌آموزان را برآورده می‌کند؟

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در ادامه با اشاره به برخی از مضرات استفاده مداوم دانش‌آموزان از تلفن همراه با ورود آن به محیط‌های آموزشی، گفت: به همراه داشتن و استفاده از تلفن همراه در محیط مدارس موجب اختلال در تمرکز ذهنی دانش‌آموزان می‌شود، چرا که فرآیند یادگیری و یاددهی نیازمند وجود یک فضای آرام و ساکت و تمرکز ذهنی کافی است؛ علاوه بر آن، امروز برخی تهدیدها و تبعات اجتماعی و فرهنگی نیز بر تلفن همراه مترتب است، به گونه‌ای که اکثریت بالایی از افراد، با توجه به وجود امکاناتی مانند بلوتوث و پیام کوتاه از موبایل استفاده‌های غیرتربیتی می‌کنند، بنابراین با توجه به این تهدیدها، بردن تلفن همراه به محیط آموزشی و کلاس درس به صلاح دانش‌آموزان نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مدافعان این ایده باید پاسخ دهند که بردن تلفن همراه به محیط آموزشی چقدر برای دانش‌آموزان مفید است و کدام نیاز یا هدف آموزشی آنها را برطرف می‌کند؟ لذا مدیران مدارس برای اجرای بهتر این آئین‌نامه که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، اقدام جدی کنند.

* ضرورت آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به دانش‌‌آموزان در کنار اقدامات سلبی و قهری

وی در عین حال تأکید کرد: اجرای این آئین‌نامه نیازمند بسترسازی فرهنگی و تربیتی است و باید به جای کارهای صرفاً سلبی و قهری، نوعی آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی نیز از جانب مربیان پرورشی و معلمان به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان در خصوص آسیب‌ها و تبعات ورود تلفن همراه به مدارس صورت گیرد.

کریمی فیروزجایی با بیان اینکه هیچ‌کس مدافع تفتیش وسایل دانش‌آموزان در محیط مدرسه نیست، تأکید کرد: در عین حال، اگر برای مدیر مدرسه محرز شود که تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به محیط مدرسه وارد شده است، باید به شیوه مناسبی از این کار جلوگیری شود.

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پیش از هر اقدامی اگر فضای آموزشی به فضای مهرورزی و محبت تبدیل شود و رابطه صمیمانه‌ای میان مدیر، معلمان، مربی پرورشی و دانش‌آموزان ایجاد شود، توصیه‌های آنها به دانش‌آموزان نیز مفید واقع می‌شود و آنها همراهی بهتر و بیشتری با دستورالعمل‌ها و ضوابط آموزشی مدرسه خواهند داشت.    گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»  29/8/90
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...