تقدیر از ۲۱ دانشآموز در هفته پژوهش/ جاي خالي تهراني ها +عكس
در این مراسم از دانشآموزان منتخب در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تقدیر شد.
یاسان حاجیقلیزاده از استان گیلان با طرح جادوی حوضچه،
نگین ابوالاحراری از استان فارس با طرح کوله پشتی طبی،
سید آرمین دانش از استان اصفهان با طرح هشدار مصرف برق،
کیور احلال زهی از سیستان وبلوچستان با طرح سیستم خنک کننده هوای آزاد،
سید علیرضا بارانی از استان خوزستان با طرح درب ویژه،
امیر عباس رحمتی از استان چهارمحال و بختیاری با طرح گردو تکان
و زهرا نفس از استان گلستان با طرح خداحافظ آب سرد از جمله دانشآموزان برتر دوره تحصیلی ابتدایی هستند که از آنها به عنوان دانشآموزان پژوهشگر تقدیر به عمل آمد.
دانشآموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه اول شامل:
فائزه مقامی مقیم از استان خراسان شمالی با طرح بررسی مشکلات کشاورزی در روستای ایرج اسفراین،
شادی زواری از استان همدان با طرح بررسی میزان استقبال دانشآموزان دبیرستان دولتی فروغ از نماز جماعت ،
آینام نیرومند توماج از استان گلستان با طرح دستسازهها چه تاثیری در روند یادگیری دانشآموزان دارند،
سیدمژده عقیلی از استان گلستان با طرح چگونه توانستیم ضعف درسی همکلاسیمان را در درس علوم تجربی بهبود بخشیم، محمدجواد عسگری از همدان با طرح بررسی مهارت برنامهریزی و مدیریت زمان مطالعه در دانشآموزان دبیرستان علامه حلی (1) همدان،
کاویان گچکار از استان آذربایجان غربی با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرینتر شکلاتی و فاطمه علیآبادی از استان کرمان با طرح طراحی و ساخت دستگاه پرستار نابینایان بودند که تجلیل شدند.
حامد هادیزاده از خراسان رضوی با طرح سنتز نانوذرات آهن صفر ظرفیتی و استفاده از آن در تصفیه آبهای آلوده به فلز سرب،
زهرا نجارپور از استان مازندران با طرح کاشی سرامیکی بازتابشی،
پوریا عباپور از استان آذربایجان شرقی با طرح دستگاه اگزوز فیلتر،
امیرحسین اسماعیلبیگی از استان همدان با طرح ساخت وسیله آسانساز آموزش قانون بقای اندازهگیری حرکت زاویهای،
پویا دهقانی از یزد با طرح سامانه هوشمند پلیس همراه، محمدرضا امیدی سراوانی از گیلان با طرح طراحی و ساخت شلوارک طبی و ساناز خدابخشی دهناشی از استان خوزستان با طرح درمان بیماری نیم در رفتگی مادرزادی مفصل ران از جمله دانشآموزان پژوهشگر دوره تحصیلی متوسطه دوم بودند که تقدیر شدند.
-
جای خالی تهرانیها در جشنواره دانشآموزان پژوهشگر
دبیر ستاد اجرایی جشنواره تجلیل از دانشآموزان پژوهشگر گفت: در این دوره از جشنواره از کلان شهر تهران نمایندهای نداریم که شاید به دلیل دور ماندن این شهر از پژوهش است ولی پاسخ هر چه که باشد فرقی نمیکند و این زنگ خطری برای مسوولان خواهد بود.
به گزارش ايسنا دکتر علیرضا عصاره در جشنواره تجلیل از دانشآموزان پژوهشگر با تاکید بر این که راه فرهنگسازی پژوهش و برخورداری از جامعه پژوهش بنیان از معبر آموزش و پرورش میگذرد افزود: در صورتی که سیاستگذاران نظام تعلیم و تربیت در این معبر سرمایهگذاری کنند موجب توسعه فرهنگ پژوهش در کشور خواهد شد ضمن آن که رشد دانشگاهها را تضمین خواهند کرد.
وی، پژوهش را لازمه کنجکاوی دانست و اظهار داشت: پژوهش و کنجکاوی باید از دوره کودکی آموخته شود چرا که بر اساس اعتقاد روانشناسان کودکان تا پنج سالگی حدود 95 درصد توان خلاقیت خود و تا سن هشت سالگی 97.5 درصد خلاقیت را اخذ می کنند و بدین ترتیب از سن هشت سالگی تا سن 45 سالگی رشد خلاقیت افراد تنها 2.5 درصد است.
عصاره با تاکید بر این که جستجوگری در قالب سوالات متعدد بروز میکند، تصریح کرد: کشور باید برای تقویت پرسشگری اقدامات لازم را از دوره پیشدبستان و دبستان آغاز کند که این امر نیاز به عزم جدی دارد که لازمه آن این است که اسناد تحولی آموزش و پرورش به ویژه سند بنیادی تحول آموزش و پرورش ساماندهی شود.
به گفته وی اگر اندیشهورزی را به کودکان بیاموزیم آنها چگونه زیستن را خواهند آموخت. عصاره با اشاره به مهاجرت نخبگان از کشور بر لزوم توجه بیشتر به امر پژوهش در کلان شهر تهران تاکید کرد.
وی، تعداد طرحهای دانشآموزی منتخب در این جشنواره را 21 طرح ذکر کرد که 14 طرح از دوره دبیرستان و هفت طرح در مقطع ابتدایی بوده است.