سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۸:۵۶
کد مطلب: 30778
۰
سرپرست دفتر سلامت وزارت علوم اعلام کرد:

آمارهای مهم از وضعیت سلامت دانشجویان/ ۴۰ درصد خواب منظم ندارند

به گزارش مهر، دکتر حمید یعقوبی صبح امروز در سومین گردهمایی روسای مراکز بهداشت درمان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با اشاره به نتایج کارنامه سلامت در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ گفت: این کارنامه با ارزیابی بیش از ۸۷ هزار دانشجو از ۷۳ دانشگاه در سال ۹۳-۹۴ تشکیل شده که ارزیابی جسمی از دانشجویان به عمل آورده است و ابعاد مختلف سلامت دانشجویان را سنجیده است.

وی ادامه داد: براساس نتایج این ارزیابی که مربوط به تحرک دانشجویان است نشان داده است تحرک در بین دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر بسیار کمتر است. یک پنجم دختران اعلام کرده‌اند که اصلا ورزش نمی‌کنند و نیمی هم عنوان کرده‌اند که ممکن است یکی دو روز فعالیت بدنی داشته باشند.

وی با اشاره به بهداشت دهان و دندان گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۱۵ الی ۱۶ درصد پسران رعایت بهداشت دهان و دندانشان خوب نیست، ۱۷ الی ۱۸ درصد اصلا رعایت نمی‌کنند یا فقط چند روز یکبار به بهداشت دهان و دندان خود رسیدگی می‌کنند.

۴۰ درصد دانشجویان الگوی خواب منظمی ندارند

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به گزینه خواب منظم دانشجویان گفت: براساس این ارزیابی ۴۰ درصد دانشجویان الگوی خواب منظمی ندارند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی این زمینه را بیشتر رعایت می‌کنند.

وی در ادامه به شاخص میزان استفاده از ابزارهای کامپیوتری اشاره کرد و گفت: یک چهارم دانشجویان ما بیش از ۴ ساعت از ابزارهای کامپیوتری استفاده می‌کنند.

یعقوبی در ادامه به مساله صبحانه اشاره کرد و گفت: ما که در بخش بهداشتی فعال هستیم خوردن صبحانه را بسیار جدی می‌دانیم اما صندوق رفاه به این مساله اقتصادی نگاه می‌کند و اگر دانشجویان کمتری به صرف برای خوردن صبحانه مراجعه کنند این یعنی اینکه از نظر اقتصادی ذخیره صورت گرفته اما اگر دید سلامت‌نگر داشته باشیم متوجه می‌شویم در صورت عدم خوردن صبحانه چه آسیب‌هایی به جوانان وارد می‌شود. بر همین اساس برخی از معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها به این سمت حرکت می‌کنند که بتوانند به طریقی دانشجویان را به خوردن صبحانه کامل ترغیب کنند.

وی ادامه داد: برخی دانشجویان بومی و در خانواده هستند و صبحانه نمی‌خورند این دیگر یک مساله اقتصادی نیست بلکه یک مساله فرهنگی است.

آمار خستگی در میان دانشجویان

وی در ادامه به برخی از بیماری‌های خاص اشاره کرد و گفت: ۵ درصد پسرها و ۷ درصد دخترهای دانشجو از خستگی مضمن رنج می‌برند که باید برای آنها یک زندگی با تحرک را تبیین کنیم.

یعقوبی در ادامه به شاخص دیگری که مورد ارزیابی قرار گرفته اشاره کرد و گفت: براساس ارزیابی‌های صورت گرفته یک درصد دانشجویان دارای بیماری قلبی هستند که آن هم با توجه به جوان بودن دانشجویان زیاد است. همچنین ۲ تا ۴ درصد دانشجویان دختر از سردرد رنج می برند و ۳ تا ۴ درصد دانشجویان نیز به دیابت مبتلا هستند.

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: آزمایش دیابت از سال گذشته در دانشگاه‌های تهران شروع شد و ارزیابی‌های لازم صورت گرفت و در حال ارزیابی هستیم ببینیم در این زمینه در سال ۹۴ چه تغییراتی خواهیم داشت.

کم خونی دانشجویان دختر جدی است

وی به شاخص کم‌خونی اشاره کرد و گفت: کم‌خونی در دختران دانشجو جدی‌تر است و همچنین ۶۰ درصد دانشجویان از تناسب اندام برخور دارند و ۴۰ درصد آنان یا دچار کاهش وزن و یا افزایش وزن هستند.

یعقوبی در ادامه به شاخص فشار خون، مشکلات بینایی اشاره کرد و گفت: براساس شاخص‌های موجود نزدیک یک درصد دانشجویان به فشار خون مبتلا بوده و ۵/۲۱ درصد دارای مشکلات بینایی هستند.

وی در ادامه افزود: علاوه بر کارنامه سلامت جسم که تهیه می‌شود دانشجویان معاینه پزشکی نیز می‌شوند تا معلوم شود که چه تعداد دانشجو سالم است و براساس معاینات صورت گرفته ۸۰ درصد دانشجویان در زمان معاینه سالم بودند، ۶ تا ۷ درصد آنها به گفته خودشان تحت نظر پزشک معالج قرار دارند و ۱۴ درصد آنها نیاز جدی به معاینات تخصصی و پیگیری دارند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين