پیامدهای شغلی و روانی انتخاب نادرست رشته تحصیلی
کد مطلب: 41695
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۴
 
یک کارشناس آموزشی با اشاره به اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در آینده شغلی دانش‌آموزان گفت:‌خانواده‌ها از رشته تجربی یک دنیای آرمانی برای دانش‌آموزان طراحی کرده‌اند در حالیکه واقعیات را باید برای دانش‌آموز تبیین کرد.
پیامدهای شغلی و روانی انتخاب نادرست رشته تحصیلی
به گزارش ميگنا سید منصورموسوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم با اشاره به رغبت بیش از اندازه دانش‌آموزان به رشته تجربی و اهمیت انتخاب رشته تحصیلی آگاهانه اظهار کرد:‌ باید رغبت بسیار دانش‌آموزان به رشته تجربی را با فضای قبل از آغاز طرح جدید هدایت تحصیلی بررسی کرد. به دلیل جو فرهنگی حاکم بر جامعه شاهد رغبت بیشتر خانواده‌ها و پس از آن دانش‌آموزان به رشته تجربی هستیم که این موضوع قبل از هدایت تحصیلی به روش جدید نیز مشاهده می‌شد.

 

وی افزود: اگر روش صحیح را این بدانیم که به تمام دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته تجربی اجازه ثبت‌نام بدهیم باید بپذیریم که چنین مسیری در آینده دانش‌آموزان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد بنابراین ناگزیر هستیم تا حدودی با اجبار در هدایت تحصیلی کنار بیاییم.

این کارشناس آموزشی گفت: سال گذشته از تعداد یک میلیون و 400 هزار داوطلب کنکور حدود 750 هزار نفر در رشته تجربی داوطلب بودند اما از این تعداد صرفاً‌ 10 هزار نفر در رشته‌های پزشکی و زیر مجموعه آن پذیرفته و 740 هزار نفر پشت سد کنکور می‌مانند در نتیجه این افراد به تعداد داوطلبان کنکور سال بعد اضافه می‌شوند.

موسوی با اشاره به اینکه این شرایط مورد تأیید برنامه‌ریزان آموزشی نیست، ادامه داد: متاسفانه هم‌اکنون برخی خانواده‌ها اگر استعدادی در فرزند خود مشاهده کنند به اجبار او را به رشته تجربی هدایت می‌کنند و این شرایط منجر می‌شود در سایر رشته‌ها با کمبود نخبگان مواجه شویم.

این مشاور آموزش‌وپرورش عنوان کرد:‌ یکی از تئوری‌های مدنظر برنامه‌ریزان آموزشی موضوع تقاضای اجتماعی  است تا براساس آن دانش‌آموز در هر رشته‌ای که تمایل دارد، ادامه تحصیل دهد اما تئوری دیگر موضوع نیروی انسانی است که آموزش‌وپرورش وظیفه تأمین نیروی انسانی برای بازار کار کشور را بر عهده دارد و حال این سوال مطرح است که آیا بازار کار به این تعداد نیروی انسانی در رشته تجربی نیاز دارد؟ داوطلبان باید توجه داشته باشند که در رشته تجربی نیز بیکاری وجود دارد و اینگونه نیست که همه در مدارج بالا مشغول به کار شوند.

موسوی گفت: روند هدایت تحصیلی جدید که از سال گذشته آغاز شد رو به بهبود است و با همراهی مشاوران و آگاهی‌دهی به خانواده‌ها تب رشته تجربی کاهش می‌یابد اما در سال تحصیلی اخیر بهتر بود از همان ابتدای سال برای مشاوران تبیین می‌شد که قرار است چه اقداماتی را انجام بدهند اما شاهد بودیم که تا دی ماه سال گذشته مشاوران نمی‌دانستند آزمون رغبت و استعداد قرار است به صورت اینترنتی برگزار شود یا مداد و کاغذی و سهم 35 درصدی پیشرفت تحصیلی و 30 درصدی آزمون‌ها چگونه خواهد بود و در نهایت به یکباره تاثیر سوابق تحصیلی تعیین کننده شد و کارهایی که مشاوران انجام داده بودند حالت عبث گونه پیدا کرد و همین مسئله منجر به نارضایتی شد.

وی بیان کرد:‌ در بحث هدایت تحصیلی شاهد بودیم دانش‌آموزانی که حدنصاب نمره را کسب نکردند از طریق معاونت آموزش متوسطه به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش توصیه شدند و پشت برگه هدایت تحصیلی آنها پشت‌نویسی می‌کردند که ثبت‌نام در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای بلامانع است در حالیکه مشاوران می‌گفتند این دانش‌آموزان باید در امتحان تعیین رشته شهریور شرکت کنند تا تعیین تکلیف شوند.

این مشاور آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در آغاز روند هدایت تحصیلی شاهد اجبار بودیم، گفت:‌ وقتی سند تحول بنیادین به صورت گزینشی اجرا شد و یک‌باره ساختار آموزشی را به 6.3.3 تغییر دادند، دانش‌آموزانی که به پایه نهم رسیدند باید هدایت تحصیلی می‌شدند در حالیکه این مسائل پیش‌بینی نشد، در حقیقت این اجبار به سیستم تحمیل شده بود.

موسوی در پایان با توصیه به خانواده‌ها گفت: خانواده‌ها از رشته تجربی یک دنیای آرمانی برای دانش‌آموزان طراحی کرده‌اند به گونه‌ای که دانش‌آموز حس می‌کند با ورود به رشته تجربی پزشک می‌شود و با بالاترین سطح درآمد در جامعه زندگی خواهد کرد، تغییر این باور آسان نیست و مشاوران باید زمان زیادی را برای آن صرف کنند.

این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه کاستن از تب رشته تجربی در جامعه نیاز به همراهی خانواده‌ها و رسانه‌ها دارد، عنوان کرد:‌ داوطلبانی که از قبولی در کنکور تجربی باز می‌مانند و به جمعیت پشت کنکوری‌ها اضافه می‌شوند دچار سرخوردگی خواهند شد و این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

کلمات کليدی: هدايت تحصيلي،انتخاب نادرست رشته تحصیلی،سید منصورموسوی
Share/Save/Bookmark
 
 


دوست داشتن بهترين شکل مالکيت و مالکيت بدترين شکل دوست داشتن است