فواید روزه داری از دیدگاه روانشناسی مدرن
کد مطلب: 41037
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۷
 
یکی از را­ه­های موثر برای افزایش فضای ذهنی از طریق تجربه احساسات ناخوشایند، روزه داری است.
فواید روزه داری از دیدگاه روانشناسی مدرن
با پیچیده تر شدن زندگی انسان­ها و پیشرفت تکنولوژی، شاهد افزایش احساس نیاز افراد در کسب مهارت های شیوه زندگی صحیح تر هستیم که نتیجه آن افزایش تعداد افراد متقاضی دریافت خدمات روانشناختی می­باشد. بعضی از رویکردهای روانشناسی مدرن سعی دارند تا با استفاده از مفاهیم ساده و عامه پسند همچون تمثیل و داستان ها افراد را با فرایندهای ذهنی آشنا سازد.

هم اکنون با استفاده از یک تمثیل به بررسی نحوه تاثیر روزه برای سلامت روان خواهیم پرداخت:
تصور کنید شما و همسرتان به یک آپارتمان  100 متری که به تازگی خریده اید نقل مکان کرده­اید. شما تصمیم میگیرید که یکی از دوستان قدیمیتان را به همراه همسر و فرزند 3ساله­اش به صرف شام به خانه­تان دعوت کنید. شب موعود فرا میرسد اما با توجه به حضور پسر3ساله شب سختی را پشت سر می­گذارید چرا که به جای لذت بردن از مهمانی مدام حواستان به کودک است که در حال بازی با توپ و سرو صدا کردن است. چند روز بعد از مهمانی به طور اتفاقی یکی  دوستان  خود را که در یک خانه ویلایی 300 متری زندگی می­کند می­بینید و بعد از احوال­پرسی ماجرای مهمانی چند شب گذشته  را که همراه با سر وصدای زیاد و  شیطنت فرزندشان گذشت تعریف می­کنید اما وی در کمال تعجب به شما می­گوید که آنها چندین بار به خانه من آمده­اند ولی اینگونه نبوده و صحبت­های شما را انکار می­کند. شما باز به شیطنت زیاد کودک اشاره می­کنید و می­گویید که من دیگر آنها را به خانه­ام دعوت نمیکنم.او به شما پیشنهاد می­کند که به جای اینکه دیگران را دعوت نکنی به خانه بزرگتری نقل مکان کن، برای اینکه مشکل از آن­ها نبوده بلکه مشکل فضای کوچک خانه تو است که فعالیت­های عادی کودک مثل بازی کردن به چشم شما بزرگ می­آید و باعث ناراحتی شما شده است.

رویکردهای جدید روانشناسی بیان می­کند که یکی از دلایلی که امروزه انسان­ها در مقابل رفتارهای دیگران و وقایع بیرونی واکنش­های سریع و نادرستی (که بعدا هم پشیمان هم می­شوند) انجام می­دهند، به زبان ساده، کوچک بودن فضای ذهنی بعضی از افراد است. افراد با فضاهای ذهنی اندک، از نگهداری افکار و احساسات ناخوشایند(همچون بازی کودک 3ساله در آپارتمان 100 متری) بسیار آزرده خاطر می­شوند به همین دلیل در هنگام قرار گرفتن در موقعیت­های ناخوشایند می­خواهند مانع ازورود این احساسات شوند که نتیجه آن واکنش­های سریعی همچون پرخاشگری، داد زدن، قهرکردن و ... (همچون دعوت نکردن مهمان) است تا به صورت موقت دچار آرامش شوند در صورتی که پیامد بلند مدت برای هر دو شامل ناراحتی دیگران و مشکلات ارتباطی و شخصی می­شود.

چگونه فضای ذهنی خود را گسترش دهیم؟
روانشاسان مدرن معتقدند که میل به تجربه افکار و احساسات ناخوشایند بدون تلاش برای بیرون کردن یا عمل کردن به آنها به مرور زمان باعث افزایش فضای ذهنی می­شود یا به زبان ساده­تر یعنی در لحظه ای که خشم، ناراحتی، بی­ حوصلگی و ... به سراغ ما آمد با داد زدن یا فعالیت­های ناپسند صرفا برای کسب آرامش موقتی آنها را تخلیه نکنیم  بلکه اجازه دهیم این احساسات وجود داشته داشته باشد( داشتن آگاهی نسبت به آنها) و برای حل آن موقعیت راه حل مناسبی را پیدا کنیم چون به تصور ابن افراد واکنش­های ناگهانی که صرفا به دلیل فضای ذهنی کوچک ماست  برای حل مشکل موقعیتی است در صورتی که با کمی تامل به این نتیجه میرسیم که در این مواقع این عکس العمل ها نه تنها مشکلی را حل نکرده است چه بسا شرایط را هم وخیم ­تر کرده است، در صورتی که به مرور زمان با ایجاد فضای ذهنی بیشتر فرد می­تواند در حضور احساسات ناخوشایند تصمیم معقولی را جهت حل مشکل بیرونی اتخاذ کند.(رویکردهای مدرن روانشناسی به صورت گسترده بر چگونگی ایجاد نحوه رابطه درست با افکار و احساسات به عنوان عاملی موثر جهت حل مشکل موقعیتی و توجه بیشتر بر پیامدهای بلندمدت به جای پیامدهای کوتاه مدت رفتار تاکید دارند.)

تاثیر روزه­ داری بر سلامت روان

یکی از را­ه­های موثر برای افزایش فضای ذهنی از طریق تجربه احساسات ناخوشایند، روزه داری است. زمانی که فرد روزه است گرسنگی و تشنگی به وی فشار می­ آورد و احساس­های ناخوشایندی(بی حوصلگی، خستگی، ناراحتی و ...) در افراد روزه دار به وجود می ­آید که فرد در واقع با وجود این امیال و از طریق پاسخ ندادن به آنها(نخوردن و نیاشامیدن) به نحوی در حال گسترش فضای ذهنی خود است که نتیجه بلند مدت آن عدم واکنش سریع، تکانشی و نامناسب است که فرد در این حالت می­تواند عملکرد موثرتری را در برخورد با افراد و اطرافیان داشته باشد.
با توجه به مطالب ذکر شده می­توان با روزه داری که خداوند متعال قرن­ها پیش بر انسان ها واجب کرده  و فواید این فریضه الهی که در طول زمان و با پیشرفت علم آشکار شده است، جهت ارتقا بعد معنوی و روحی و همچنین بعد جسمانی که در پژوهش­های مختلف به اثبات رسیده است، استفاده نمود.
 
 
امیر علیرضایی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
کلمات کليدی: فواید روزه داری،از دیدگاه روانشناسی مدرن،امیر علیرضایی
Share/Save/Bookmark
 
 


هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.