سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۰ / ۰۶:۲۴
کد مطلب: 7394
۰

نگاهی به سند تحول آموزشی

علی عباسپورتهرانی: آنچه همواره در نظام آموزشی ما حرف اول را می‌زند تربیت دانشجویان و دانش‌آموزان بوده است. شاید نتوانیم بگوییم واژه «تربیت» این روزها به رکنی در حاشیه تبدیل و به انزوا گذاشته شده، لااقل می‌توانیم بگوییم به نظر می‌رسد در فشار سیستم نمره‌گیری و استرس‌های غول کنکور در درجات بعدی اولویت پس از فاکتورهای آموزشی قرار داده شده است. تئوریسین‌های نظام آموزشی کشور همواره به رکن تربیتی در نظام آموزشی کشور تاکید داشته‌اند و باید تلاش‌هایی صورت گیرد که تربیت اسلامی در نظام آموزشی کشور بدرخشد. اما اینکه این امر چگونه میسر خواهد شد باید گفت که تحول در سیستم و سند آموزش و پرورش کشور می‌تواند یکی از این راه‌ها باشد. شاید از این‌رو است که طرح تحول سند آموزش و پرورش مدت‌هاست در دست بررسی است. سند آموزش و پرورش که در حقیقت اصلی‌ترین رکن تحول شیوه‌های تربیتی به‌شمار می‌رود، سندی است توافقی بین تمام دستگاه‌های مربوطه اعم از مجلس، دولت، آموزش و پرورش و نه در یک دولت خاص بلکه برای ادامه این حرکت در دولت‌های بعدی لازم بود یک روند خاص را روبه جلو و برای پیشرفت در تربیت فرزندان‌مان داشته باشد و می‌تواند بستر و زمینه لازم را فراهم کند تا همه در یک فضای مشخص حرکت کنند. اگر سالیان بعد از انقلاب را در نظر بگیریم در آموزش و پرورش حرکت‌هایی وجود داشته که در راستای همدیگر نبوده و یکدیگر را خنثی کرده و نهایتا یک روش مدون و یک روند مشخص را در پی نداشته‌اند. در همین وضعیت بود که ایده سند تحول توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و سپس در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه پیدا کرد و جلسات فشرده‌ای هم در این شورا برگزار شد تا این سند تحول به تصویب برسد. امیدواریم این سند نقطه تحولی در آموزش و پرورش ایجاد کند. البته ایجاد تحول اصولی را می‌پذیرد که پایبندی جزو اصول آن به‌شمار می‌رود. پایبندی همه اعم از مجلس، دولت و به‌خصوص وزارت آموزش و پرورش به این سند می‌تواند ایجاد تحول را در مسیری درست قرار دهد. آنچه باید به آن توجه کرد این است که همه محورها با دقت و براساس این سند حرکت کنند و با یک زمان‌بندی مشخص و قابل‌قبول و با توجه به شرایط و امکانات کشور ما به‌کار گرفته شود. یعنی نه باید دچار کندروی شد و نه باید عجولانه رفتار کرد که هر دو برای این سند مضر است و باید از توان تخصصی کشور و تفکر متخصصان امر کمک گرفت تا این سند به خوبی اجرایی شود. شورای‌عالی آموزش و پرورش هم که به‌عنوان متولی و مرجع راهبردی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعیین شده باید طبق قوانین آنچه را که در سند آمده به اجرا در بیاورد.
* رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.