پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۹
کد مطلب: 26097
۰
گزارشي از یک ضیافت افطار

مهم‌ترین مطالبات اساتید دانشگاهی+عكس

به گزارش فارس، جمعی از اساتید دانشگاه‌های کشور عصر دیروز شنبه  28 تیرماه میهمان ضیافت افطار رئیس‌جمهور بودند.

«حرکت به سمت تکنولوژی‌های دانش‌بنیان، تلاش برای فراهم کردن فضای فعلی دانشگاه‌ها در فضایی آرام، امیدوار، با طراوت و شاداب، ضرورت ارتقای کمی و کیفی تولید علم هدفمند، اتخاذ سیاست‌های متناسب با دانشگاه کارآفرین و خلاق از جمله مواردی بود که اساتید دانشگاه‌های کشورمان بر آن تاکید کردند.»

این دیدار که با حضور اساتید و شخصیت‌های سیاسی و علمی کشور مانند محمدباقر نوبخت، حسین فریدون، رضا فرجی‌دانا، حسن قاضی‌زاده هاشمی، محمدباقر لاریجانی، غلامعلی حدادعادل، حسین سلیمی، جعفر میلی‌منفرد، محمدحسین امید، سورنا ستاری برگزار شد و نسرین معظمی، محمود سریع‌القلم، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، محمود نیلی احمدآبادی، یوسف ثبوتی و رضا ملک‌زاده ایراد سخنرانی کردند.

نسرین معظمی از اساتید حوزه علوم پایه که اولین سخنران دیدار اعضای هیات علمی با رئیس جمهوری بود، با اشاره به پدیده‌هایی نظیر تغییرات آب‌وهوا، گرم شدن کره زمین، ‌توسعه جمعیت، کاهش انرژی و کمبود آب، به روند جهانی برای عبور از اقتصاد وابسته به منابع فسیلی و حرکت به سمت تکنولوژی‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: ایران نمی‌تواند از این برنامه و روند جهانی، مستثنی باشد.

یوسف ثبوتی، دیگر استاد سخنران در این مراسم، با انتقاد از آنچه که تحت عنوان «بیراهه رفتن در برداشت از قانون» نام می‌برد، گفت: قانون بجای آنکه یک راهنما برای تسهیل و تنظیم امور باشد، وجه غالبش به وجه نظارتی، حراستی، حسابرسی،  حساب‌کشی، ‌ جریمه کردن و مجرم پیدا کردن تبدیل شده است.

وی افزود: افرادی که مدام کنترل می‌شوند و ناظر بالاسری دارند،‌ سلحشور و مبدع و مبتکر بار نمی‌آیند.

محمود سریع‌القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی دیگر سخنران این مراسم نیز با طرح این پرسش که «درخت علت و معلولی ایران را چگونه باید ترسیم کرد؟» گفت: باید تعیین کنیم مشکلات یک، دو و سه ایران کدامند. غیر منطقی است که 30 اولویت همسطح را تعیین کنیم و طبیعی است نمی‌توان از یک سخنرانی به سخنرانی دیگر مسئله اولویت یک ایران را تغییر داد. در سایه هرج و مرج اولویت‌ها پیشرفت حاصل نمی‌شود.

سیدجلال دهقانی فیروزآبادی نیز با اشاره به اینکه وضعیت علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بعد از انقلاب اسلامی توسعه بسیار پیدا کرده و شاهد تربیت نسل‌های دوم و سوم از علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در کشور هستیم ، گفت: متاسفانه وضعیت علوم سیاسی و علوم انسانی بیشتر ماهیت ترویجی دارد تا تولید فکر! و این نقد به خودمان وارد است که شاهد اخلاق علمی شایسته و رعایت حقوق معنوی در جامعه علمی نیستیم.

سخنران بعدی این مراسم رضا ملک زاده بود که با قدردانی از رئیس جمهور کشورمان بخاطر انتخاب عنوان «تدبیر و امید» و اتخاذ «اعتدال» و مشی فروتنی در برابر ملت ایران، گفت: اینها همه از نشانه های اسلام ناب محمدی است و رئیس جمهوری نیز در عمل پایبندی خود را به آن نشان داده است.

محمود نیلی احمدآبادی، سرپرست دانشگاه تهران هم با بیان اینکه فضای فعلی دانشگاه‌ها فضایی آرام، امیدوار، با طراوت و شاداب است، گفت: دانشگاهها با نشاطی مضاعف در صدد تحقق سیاست های نظام هستند.

 

نیلی همچنین با تاکید بر تمرکززدایی، واگذاری اختیارات به دانشگاه‌ها و تقویت اداره دانشگاه‌ها به شیوه هیات امنایی را از سیاست های جاری آموزش عالی کشور نام برد و تاکید کرد که سیاست ها باید متناسب با دانشگاه کارآفرین و خلاق، توسعه رشته های بین رشته ای، همگرایی در موضوع پایان نامه ها و توسعه همکاری های گروهی باشد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در این مراسم پس از سخنان اساتید، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: یادمان باشد که دانشگاه و دانشجو گروه مرجع هستند و نگاه جوانان و مردم به دانشگاه و اساتید است و ورود به دانشگاه قبل از اینکه شروع به کار و تحصیل باشد یک منزلت بوده و مراقب باشیم که این منزلت اجتماعی شکسته نشود.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم که فضای دانشگاه فضای علم و خلاقیت و نوآوری باشد باید در این فضا، احساس استقلال و آزادی وجود داشته باشد و نباید احساس فشار و محدودیتی وجود داشته باشد البته اگر تذکری هست باید مطرح شود.

روحانی گفت: باید در علم و دانش اجازه دهیم که جوانان احساس کنند که آزادانه نقادی و سخن می گویند و اساتید ما هم در کلاس های خود احساس آزادی بیشتری دارند.

وی خاطر نشان کرد: کشور ما اسلامی است و ولایت و حکومتش هم بر مبنای علم و تفکر است و ولی فقیه آن بر کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید دارند.

 

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید فضا را باز بگذاریم البته بدانیم و توجه داشته باشیم که دانشگاه های ما باید فارغ التحصیلانی داشته باشند که به غیر از علم، هویت ایرانی اسلامی را هم به خوبی لمس کرده و آموخته اند. دانشجوی ما باید با فرهنگ گذشته خود و با فرهنگ قرآن و اسلام هم آشنا شده باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز باید دانشگاه های ما مشکل جامعه و کشور را تشخیص داده و برای حل آن وارد صحنه شوند و در این زمینه هر کدام از دانشگاه ها می تواند یکی از مشکلات کشور را به نام دانشگاه خود حل و فصل کند.

رئیس‌جمهور در پایان گفت: دانشگاه در عرصه عقل و علم رسالت بزرگی بر دوش دارد و بر این مبنا می‌توانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم.

به گزارش فارس پس از این دیدار، محمدرضا مرندی عضو کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و دبیرکل جبهه دانشگاهیان انقلاب در گفت‌وگو با فارس به ارزیابی  دیدار دانشگاهیان با رئیس‌جمهور پرداخت و گفت: این دیدارها زمینه همکاری نخبگان فکری با نخبگان سیاسی را فراهم کرده و به مسئولان کمک می‌کند تا از دیدگاه صاحب‌نظران استفاده کرده و تصمیمات خود را واقع‌بینانه اتخاذ کنند.

وی با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر نقش کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: مسئله کرسی‌های ازاداندیشی مطالبه مقام معظم رهبری بود که از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که در صورت تحقق آن موانع پویایی فکر در محیط‌های دانشگاهی برداشته می‌شود.

عضو کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی باید بسترسازی مناسبی از سوی وزارت علوم اتخاذ شود، تصریح کرد: مسئولان باید با فراهم کردن بسترهای مالی و قانونی موجب گسترش هرچه بیشتر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه شوند که این امر نقش مهمی در فضای دانشگاهی دارد و موجب می‌شود به جای تهییج احساسات عقلانیت در دانشگاه‌ها حکمفرما شود.

وی در پایان با بیان اینکه اقتضای شعار اعتدال بسترسازی مناسب برای نقد در قالب کرسی‌های آزاداندیشی است تصریح کرد: قانون‌مند شدن کرسی‌های آزاداندیشی زمینه سوءاستفاده را می‌گیرد و موجب حرکت در مسیر اعتدال می‌شود.

-

 

 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ