جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ / ۰۶:۳۳
کد مطلب: 2802
۰

به همت دانشگاه شريف :گرايش "علم و فن‌آوري " در رشته كارشناسي‌ارشد "زبان و ادبيات فارسي "

علي مقداري رئيس مركز زبان‌ها و زبان‌شناسي دانشگاه صنعتي شريف، با همكاري گروهي از همكاران دانشگاهي گرايشي نوين را با عنوان " علم و فن‌آوري " در رشته كارشناسي ارشد "زبان و ادبيات فارسي " طراحي كردند.
به گزارش  فارس، علي مقداري رئيس مركز زبان‌ها و زبان شناسي دانشگاه صنعتي شريف گفت: انسان ميليون‌ها سال روي زمين زيسته است وليكن كاوشگران، ديرينه‌شناس بر اين باورند كه سابقه تمدن بشري فقط به 50 هزار سال قبل باز مي‌شود. وي ادامه داد: انسان از هزاران سال پيش به صورت ناگهاني شروع به تمدن سازي و پيشرفت سريع علمي كرده و اين امر متقارن با اختراع خط و نوشتار بوده است. ديرينه‌شناسان براين باورند كه بين اختراع خط و رشد سريع تمدن ارتباط معناداري وجود دارد و استدلال مي‌كنند كه انسان قبل از اختراع خط با مرگ خويش تمام دانش مكتسبه در طول حيات را با خود به گور مي‌برده و نمي‌توانسته آن را به نسل بعدي انتقال دهد. از اين رو زبان، خط و نوشتار مشكل عدم توانائي در انباشت علم را حل و انسان را قادر به انتقال علوم و تجربيات خود از نسلي به نسل ديگر كرده است. مقداري تصريح كرد: زبان و ادبيات هر قوم و سرزمين، از عوامل مهم و برجسته در ساختن و انسجام بخشيدن به فرهنگ و تمدن آن سرزمين است. با توجه به روند تعاملات عصر حاضر مبني بر شكل‌گيري دهكده‌اي جهاني، ملتي كه با ابزار زبان و فرهنگ بومي، تعريفي از خود را در اين جهان ارائه ندهد، محكوم به از كف نهادن عناصر هويت‌ساز خويش و رنگ باختن در سيطره‌ي غالب فرهنگ‌ها و تمدّن‌هاي بيگانه و ناآشنا است. وي افزود: از اين ميان، بخت يار ما ايرانيان بوده‌است كه فارغ از هر نوع جانب‌داري و ارزش‌گذاري، برگ‌هاي زريني از تمدن خويش را در قالب زبان و ادبيات فارسي آزموده‌ايم و در ادامه بر ما است كه جهت حفظ استقلال و هويت سرزمين خويش، اين برگ‌هاي زرين را در معرض ديد همگان قرار دهيم. رئيس مركز زبان‌ها و زبان شناسي دانشگاه صنعتي شريف گفت: در حال حاضر رشته كارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي با بيش از پنج گرايش از جمله گرايش‌هاي ادبيات كلاسيك، ادبيات داستاني، ادبيات كودك و نوجوان، ادبيات معاصر، ادبيات تطبيقي، ادبيات حماسي، ادبيات غنايي و... در سطح كشور ارايه مي‌شود و هركدام مخاطبان خاص خود را دارد. وي افزود: حفظ و گسترش زبان فارسي در حال‌حاضر يك ضرورت ملي است و در هيچ‌يك از دوره‌هاي تاريخ در چنين درجه‌اي از اهميت قرار نداشته است. در عصر حاضر با گسترش روزافزون شبكه‌هاي ارتباط جمعي و پيشرفت‌هاي علمي، هم‌راستا با نياز مبرم به توليد علم و دانش، نياز به توليد، آموزش و گسترش واژگان تخصصي فارسي در علوم و فن‌آوري در بين فارسي زبانان ايراني و غير ايراني امري اجتناب‌ناپذير است. مقداري اضافه كرد: پيشنهاد ما معرفي و ارائه "رشته‌ي زبان و ادبيات فارسي " با گرايش "علم و فن‌آوري " است. و وجهه‌ي همت ما، بهره‌بردن از ظرفيت‌هاي متنوع تمامي متون موجود در حوزه ادبيات فارسي و ساخت واژگان در راستاي غنا بخشيدن به زبان فارسي و تهيه و تحليل گنجينه‌اي از واژگان و اصطلاحات بومي موجود در حوزه علم و فناوري است. وي نيازهاي موجود در عصر حاضر در حوزه علم و فن‌آوري را دليل اصلي پيشنهاد اين رشته دانست و گفت: پيشنهاد اين رشته در پاسخ به دو نياز عصر حاضر در حوزه علم و فناوري ارائه شده است. نياز نخست پيشرفت علمي كشور و حركت در مرزهاي دانش است كه در اين عرصه مفاهيم جديد و بومي خلق مي‌شود و مي‌طلبد اين مفاهيم جديد با الفاظ نوين و به زبان علمي بيان و آموزش داده شوند. مقداري افزود: نامگذاري و بيان مفاهيم نو و ابداعات و اختراعات جديد توسط ايرانيان به زبان فارسي جايگاه اين زبان را به عنوان يك زبان علمي تثبيت مي‌كند و اين مهم ميسر نخواهد شد مگر با كسب دانش زباني. نياز دوم آموزش علم و فن‌آوري به فارسي زبانان غير ايراني است كه با توجه به جايگاه ممتاز دانشگاه‌هاي صنعتي كشور مي‌خواهند در ايران تحصيل كنند، كه لازمه آن آشنايي كامل با زبان علمي فارسي رايج در محيط‌هاي علمي و صنعتي ايران است. مقداري در خصوص نتايج و فوايد اين طرح گفت: از يك طرف فارغ‌التحصيلان اين رشته با توجه به آموزش‌هاي ويژه‌اي كه مي‌بينند قادر به ايجاد دانش زباني لازم نزد دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاي صنعتي خواهند بود كه موجب مي‌شود آن‌ها در بيان مفاهيم علمي نو به زبان فارسي توانا باشند، و اين امر به نوبه خود جايگاه زبان فارسي را به عنوان يك زبان علمي تقويت خواهد كرد. وي افزود: از سوي ديگر فارغ‌التحصيلان اين رشته تنها افراد شايسته براي ويراستاري كتب، مجلات، و متون علمي و فني فارسي و آموزش زبان فارسي به دانشجويان خارجي مشغول به تحصيل در دانشگاه‌هاي صنعتي كشور خواهند بود. وي ادامه داد: يكي از نتايج چنين آموزشي ايجاد زبان علمي مشترك بين محققان داخلي و نيز زبان علمي مشترك بين كشورهاي فارسي‌ زبان خواهد بود. به علاوه، برگزاري اين دوره تحصيلي در دانشگاه‌هاي صنعتي در درازمدت موجب مي‌شود كتاب‌ها، نرم‌افزارها، مقالات و گزارش‌هاي علمي در قالب واژه‌ها و الفاظ بومي بيان شوند كه به دنبال آن آثار علمي مكتوب يكدست و قابل‌قبول در دانشگاه‌هاي كشور توليد خواهد شد. علمي‌بودن بدون برخورداري از يك زبان علمي چندان زيبنده يك جامعه روبه‌پيشرفت نيست. وي تأكيد كرد: مركز زبان‌ها و زبان‌شناسي دانشگاه صنعتي شريف با در نظرگرفتن مأموريت و رسالت خويش، طراحي و پيشنهاد ارائه دوره بين رشته‌اي كارشناسي‌ارشد "زبان و ادبيات فارسي " با گرايش "علم و فن‌آوري " را دردستور كار خود قرار داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...