كلاسهاي پرجمعيت باعث تبعيض آموزشي شده است
يك استاد دانشگاه گفت: كلاسهاي پرجمعيت مدارس دولتي و امكانات محدود آنها به ويژه در نواحي جنوب تهران و شهرستانها باعث شده است تا نوعي تبعيض آموزشي بين دانشآموزان برقرار شود.
مجيد ابهري در گفتوگو با فارس با بيان اينكه مدارس غيرانتفاعي نماد تبعيض فرهنگي در جامعه است، اظهار داشت: با توجه به تأكيد قانون اساسي، آموزش رايگان و اجباري در دوره ابتدايي و بارور شدن پيشبينيهاي علمي براي جامعه، دوباره شاهد رشد و گسترش مدارس ملي در قالب غيرانتفاعي هستيم.
وي با اشاره به اينكه اينگونه مراكز با سرمايههاي خصوصي در زمينه آموزش و پرورش ايجاد ميشوند و از مهد كودك آغاز شده و تا دبيرستان نيز ادامه دارد، افزود: مواردي شامل جذب آموزگاران باسابقه و داراي كارنامه آموزشي مثبت و شاگردان برگزيده از طريق مصاحبه و آزمون همچنين فعاليتهاي آموزشي فوق برنامه مانند كلاسهاي زبان خارجه و كنكور، كلاسهاي كمجمعيت و امكانات رفاهي و ورزشي بيشتر باعث شده است كه دانشآموزان اينگونه مدارس با نگاه برتريجويي به جامعه و همسالان خود و با شانس بيشتري براي ادامه تحصيلات عاليه، وارد جامعه شوند.
* كلاسهاي پرجمعيت مدارس جنوب تهران، تبعيض آموزشي بين دانشآموزان را برقرار كرده است
اين استاد دانشگاه گفت: كلاسهاي پرجمعيت مدارس دولتي و امكانات محدود آنها به ويژه در نواحي جنوب تهران و شهرستانها باعث شده است تا نوعي تبعيض آموزشي بين دانشآموزان برقرار شود؛ اختلافات طبقاتي همراه با فرزندان ما وارد جامعه شده و همين برتريجويي در دانشگاه و جامعه نيز همراه آنها خواهد بود؛ در حالي كه بسياري از استعدادهاي درخشان در مدارس دولتي ناديده گرفته شده و كم كم از بين ميرود.
ابهري اضافه كرد: در مدارس غيرانتفاعي، ارتباط والدين با مدارس بسيار بيشتر و پررنگتر از ديگر مدارس است چرا كه والدين هزينههاي لازم را قبلاً پرداخت كرده و فقط براي سركشي و نظارت بيشتر به مدارس مراجعه ميكنند همچنين يكنواختسازي و يكسانسازي مراكز آموزشي به ويژه در دوران راهنمايي و دبيرستان، توزيع عادلانه امكانات آموزشي مانند آموزگاران و تجهيزات لازم باعث رشد يكنواخت فرزندان جامعه شده و اجازه نخواهد داد كه سرمايههاي انقلاب اسلامي با احساس برتريجويي يا حقارت وارد جامعه شوند.