سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۸
کد مطلب: 26230
۰
یک روانشناس:

هنگام "خشم" برای حل مشکل تلاش نکنید

21508.jpg

یک روانشناس با تاکید بر اینکه زمان هر جلسه حل مشکلات خانوادگی باید محدود باشد و تنها به یک موضوع اختصاص داشته باشد گفت: در هنگام بحث، باید حرفهای طرف مقابل بازگو شود تا فرد دریابد که آیا توانسته منظور طرف مقابل را دریابد و همچنین باید تلاش کند تا احساس طرف مقابل را درک کند.

 

دکتر محمد زارع نیستانک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با استفاده از راهکارهای مناسب سد ارتباطی میان والدین و فرزندان شکسته می‌شود گفت: تمام اعضاء خانواده باید موافقت کنند تا یک ساعت از اوقات روزانه خود را برای انجام تمریناتی خاص اختصاص دهند.

 

وی گفت: هر یک از افراد باید پرسش و پاسخ احتمالی را که در شروع یک بحث ممکن است باشد، منصفانه و صادقانه بنویسد و آن را با صدای بلند بخواند.

 

وی افزود: این پاسخها نه تنها می‌تواند اطلاعات مهمی را به دیگران منتقل کند، بلکه این تجربه می‌تواند باعث شود که آعضای خانواده ساعت خوش و لذت بخشی را در کنار یکدیگر بگذرانند.

 

این روانشناس کودک و نوجوان یادآور شد: در ابتدا می‌توان بحث را با پنج ویژگی مورد علاقه اعضاء خانواده و پنج خصوصیتی که قابل قبول نیست آغاز کنند.

 

زارع نیستانک گفت: در مورد موضوعاتی که اعضاء با هم مخالفت دارند و تمایل به حل آن دارند، اغلب با گله شروع شود. بکار بردن جملاتی مانند "تو هیچوقت خونه نیستی" به فرد کمک می‌کند تا با کمترین دردسر، به یک راه حل مناسب دست پیدا کند.

 

وی تصریح کرد: در هنگام حل هر مشکل در خانواده، اعضاء باید توجه داشته باشند که وقت خاصی را تنظیم کنند و جلسه‌ای با یکدیگر تشکیل دهند. شرایط را طوری فراهم کنند که هیچکس مجبور نباشد، جلسه را ترک کند.

 

 

در هنگام خشم برای حل مشکل تلاش نکنید

 

 

زارع نیستانک افزود: زمان هر جلسه باید محدود باشد و تنها به یک موضوع اختصاص داشته باشد و هرگز در اوج خشم و عصبانیت برای حل مشکل تلاش نشود.

 

وی یادآور شد: برای حل هر مشکل با گفت و گو با ذکر یک ویژگی مثبت آغاز شود و به جای عام نگری و عمومیت دادن در مورد مسائل، در مورد مشکلات به طور مشخص صحبت شود.

 

این روانشناس کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: برای حل مشکلات این نکته بسیار اهمیت دارد که هر فرد، بپذیرد که بخشی از مشکل تقصیر او بوده و هرگز سعی نکند پای مشکلات گذشته یا سایر رفتار نامناسب را به میان آورد.

 

زارع نیستانک یادآور شد: در هنگام بحث، باید حرفهای طرف مقابل بازگو شود تا فرد دریابد که آیا توانسته منظور وی را دریابد و همچنین باید تلاش کند تا احساس طرف مقابل را درک کند.

 

وی در پایان گفت: در بعضی موارد به رغم تلاش افراد خانواده جهت رفع مشکل و بکارگیری تمامی مهارتهای ارتباطی، باز هم نمی‌توانند سدهای محکمی را که بین آنان ایجاد شده، درهم شکنند، در این حالت باید از پزشک روانشناس کمک گیرند.

 

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...