جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ / ۲۳:۳۸
کد مطلب: 37184
۱

یادداشتی بر انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره

میگنا: روز جمعه 25 تیرماه 1395 انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برگزار خواهد شد.

از نظر حرفه ای مشارکت فعالانه در انتخابات سازمان نظام، تاثیر بسزایی در آینده همه روانشناسان و مشاوران کشور خواهد داشت.

از بعد بیرونی، سازمانهای رقیب متوجه حمایت همه جانبه روانشناسان از سازمان خودشان خواهند شد و قدرت چانه زنی منتخبین را در آینده به شدت افزایش خواهد داد.
اداره سازمان با رای بالای همکاران هم حسی (sympathy) ما نسبت به هویت حرفه ای و جایگاه سازمان در میان مراجع قدرت جامعه را نشان خواهد داد. در شرایطی که سازمان های بیمه گر نمی توانند به ارزش کار روانشناسان توجه کنند و نیازهای جامعه برای زندگی بهتر توام با آرامش که مهمترین کارکردشان است را در نظر گیرند، قرار دادن سهم واقعی بودجه سلامت روان در نظام سلامت که در حال حاضر حدود فقط 3 درصد است، نیازمند پشتوانه قوی است.
از بعد داخلی نیز به رغم تفاوتها و اختلاف نظرهایی که ممکن است با یکدیگر داشته باشیم، پشتوانه بالا در انتخابات به منتخبین، امکان انسجام دهی درونی بالا و مذاکره را خواهد داد.

در حال حاضر، نامزدهای انتخاباتی مشخص نیستند. اما در انتخاب نامزدهای مورد نظر می توانیم معیارهای زیر را مد نظر قرار دهیم بدون آن که به عوامل هیجانی و غیرمنطقی فرصت بروز بدهیم. هیجانات همواره نقش قابل توجهی در انتخاب نامزدهای مورد نظرمان دارند. با این وجود، تاثیر مثبت عوامل هیجانی به شدت زیر سوال است.
اغلب مردم برای پرهیز از رنج مطالعه و زحمت تلاش برای یافتن بهترین نامزد به نامزدهای شناخته شده تر روی می آورند. تبلیغات تجاری نیز بر همین پایه استقرار یافته است. شرکتها در میانه فیلم ناگهان کالایشان را تبلیغ می کنند. با آن که می دانند مردم از قطع فیلم یا سریال ممکن است ناخرسند باشند. اما هدف آنها این است که شما به هنگام مراجعه به فروشگاه برای خرید، از میان انبوه کالاها، کالایی را که می شناسید بخرید.

در نیمه دوم قرن بیستم و دهه 1970، شرکت پپسی آزمایش جالبی را انجام داد. از نمونه خواسته شد چند نوشیدنی مشابه را بدون شناختن برندشان مزه کرده و نوشیدنی بهتر را انتخاب کنند. در وهله بعد، از آنها خواستند نوشیدنیها را که اینک با نام برند معرفی شده بود انتخاب کنند. در وهله اول اغلب شرکت کنندگان پپسی را انتخاب کردند. در وهله بعد اما برند کوکاکولا را برگزیدند. زیرا کوکاکولا در امریکا نامدارتر بود.

بنابراین، توصیه می شود پیشینه علمی، ساخت شخصیت، علایق و توانمندیهای هر نامزد را به دقت بررسی کنید. بدون آن که به عوامل حاشیه ای و هیجانی ضریب بالایی بدهید.
نامزدها را در درجه نخست به صورت فردی مطالعه کنید و توجه به لیست را در اولویت بعدی قرار دهید. در هر حال اما، مشارکت بالا در انتخابات شورای مرکزی سازمان نظام بسیار مهم بوده و در تثبیت جایگاه روانشناسی و مشاوره در کشور سهم بزرگی خواهد داشت.

دکترعلیرضا آقایوسفی
دانشیار روانشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!