پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۹
کد مطلب: 22694
۱
۱

آسیب شناسی هوشمندسازی مدارس در ایران

10 مانع کاربرد فناوري اطلاعات در مدارس
آسیب شناسی هوشمندسازی مدارس در ایران
 

به گزارش مهر، مدارس هوشمند از جمله برنامه های مهم توسعه فناوري اطلاعات در آموزش و پرورش محسوب می شود که فوايد و آثار و نتايج آن نه فقط درمحيط آموزشي تاثيرات خود را خواهد داشت بلكه تحولي نوين همراه باتجارب واقعي محيط زندگي دانش آموزان و فرداي آن‌ها رقم خواهد زد؛ براین اساس تاسيس مدارس هوشمند مي‌تواند گامي موثر در راستاي تحول بنيادين نظام آموزشي کشورمان باشد.

از این رو، موضوع راهبرد توسعه هوشمند سازی مدارس از منظر فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص های ارزیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنفرانس بین المللی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و رسانه های دیچیتال - CITADIM 2013 - که در هفتمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال برپا شده به عنوان مقاله ای توسط محمدرضا حسینی مورد آسیب شناسی قرار گرفت.

بررسی های صورت گرفته در 26 کشور دنيا از  10 مانع اصلي در زمینه کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در مدارس حکایت دارد به نحوی که این موانع شامل تعداد کم رايانه، دانش و مهارت اندک معلمان، دشواري تلفيقICT‏ با آموزش، زمان‌بندي استفاده از رايانه، کمبود لوازم جانبي، کمبود نسخه‌هاي نرم افزاري، وقت کم معلم، کافي نبودن زمان دسترسي همزمان، کمبود بازرس و کمکهاي فني می شود. در همین حال نگاهي به مدارس ايران موارد دیگری نیز به این موانع می افزاید که از جمله آن می توان به زير ساخت‌ها، فضاي کوچک کلاسها، حفظ و نگهداري دستگاهها و لوازم جانبي آن که هر دو نيازمند منابع مالي است که به علت فقدان اعتبارات خاص مانع اصلي توسعهICT در آموزش و پرورش بويژه در مناطق دور از مرکز است اشاره کرد.

همچنین در حوزه ‎نيروي انساني، نداشتن مهارت معلمان در بخش توليد محتواي الکترونيک و مسلط نبودن بر زبان انگليسي و ‎نداشتن کیفیت آموزشی لازم نرم افزارهايي که در بازار توليد و عرضه شده اند و در نهایت شلوغي کلاس‌ها که مانع استفاده درست از رايانه می شود از دیگر موانع اصلی در زمینه هوشمندسازی مدارس عنوان شده است.

محمدرضا حسینی در این پنل تخصصی، هدف از این پژوهش را بررسی اجرای راهبرد تحولی وزارت آموزش و پرورش در توسعه هوشمند سازی مدارس با رویکرد سیستم ارزیابی متوازن عنوان کرد و گفت: بررسی وضعیت شاخص های فناوری اطلاعات در توسعه مدارس هوشمند نشان می دهد که توسعه این فرآیند از حیث توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی با بیان اینکه این پژوهش به صورت توصیفی و پیمایشی و تلفیقی از روش های میدانی و کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات انجام شد اضافه کرد: آسیب شناسی راهبرد توسعه هوشمندسازی مدارس در جامعه آماری مربوط به مدیران مدارس مجری فرآیند هوشمندسازی در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و در میان 1396 مدرسه و 185 نفر از مدیران انجام گرفت.

حسینی افزود: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که ارزیابی عملکرد اداره کل آموزش و پرورش تهران در جنبه فرآیندهای داخلی و توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی از حیث مدیریت استراتژیک از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محدثه
Iran, Islamic Republic of
سایت پرمحتوا خوبی دارید ممنون از مطالب مفیدتون و خسته نباشید
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن