پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ / ۰۶:۳۱
کد مطلب: 7987
۰
۴

40 نکته در باره تنبيه بدني

    1- کودک بايد در حد فهم وتوان عقلي اش، هم درک کند و هم بپذيرد که چرا تشويق يا تنبيه مي شود.
2- تشويق و تنيبه ، مناسب با عمل و رفتار انجام شده از جانب کودک و مربي باشد .
3- ريشه و علت خطا براي هر دو ، هم مربي و هم کودک به طور کامل مشخص و روشن شده باشد .
4- تنبيه بدني ، خشن ترين و نامطلوب ترين روش تغيير رفتار است .
5- تنبيه ، رفتار نا مطلوب را در فرد از بين نمي برد بلکه به شکل موقتي آن را خاموش مي کند .
6- تنبيه بدني ، ممکن است باعث شرکت نکردن کودک ، و به کنارگيري او از فعاليت ها بيانجامد .
7- خشونت تمايل به خشونت را کاهش نمي دهد ، بلکه خشونت موجب خشونت است .
8- تنبيه شديد يا مقيد کننده ، مي تواند بي اندازه ناکام کننده باشد و ناکامي ، خود يکي از علل اصلي پرخاشگري است .
9- والديني که تنبيه شديد اعمال مي کنند ، فرزنداني پرخاشگر به بار مي آورند .
10- تنبيه ، گرانترين و در عين حال کم اثر ترين وسيله يادگيري و اصلاح رفتار است .
11- فرد تنبيه شده ، ممکن است براي احتراز از تنبيه ، از يک رفتار ، اجتناب ، اما رفتارهاي ديگر را جانشين آن کند .
12- تنبيه ، کودک را ترسو بار مي آورد و کتک نيز ، شخصيت کودک را در هم شکسته و تعادل رواني او را بر هم مي زند .
13- شخص تنبيه شونده ، ممکن است سر انجام به تنبيه کننده حمله ور شود و در مقابل او بايستد.
14- تنبيه موقعيت فردي و اجتماعي فرد را متزلزل مي کند .
15- تنبيه بدني ممکن است به ايجاد عقده نسبت به اولياء و مربيان منجر شود و حالت طغيان و سرکشي را در کودک برانگيزاند.
16- تنبيه ، باعث واکنشهاي رواني و عاطفي ، مانند : اضطراب – ترس افراطي – دلشوره دائمي و ... شود.
17- تنبيه ، باعث مي شود تنبيه شونده از کليه چيزهايي که در ارتباط با تنبيه است ، متنفر شود.
18- کساني که شاهد تنبيه شدن افراد، توسط ديگران بوده اند، در مواقع و مکانهاي ديگر، خود به تنبيه ديگران اقدام کرده اند.
19- تنبيه ، در کاهش رفتار نامطلوب به طور موقت مؤثر است اما موجب نابودي رفتار نامطلوب نمي شود و چه بسا به افزايش رفتار نا مطلوب کمک کند .
20- نبايد در تنبه زياده روي نمود، چون در اقر تکرار و زياده روي ، اثر خود را از دست مي دهد و فرد با تنبيه سازگار مي شود.
21- معلم ، نبايد به هيچ وجه امر تنبيه را به دانش آموزان ديگر محول کند، که اين امر ، در روان کودک و همچنين در روابط فيمابين دانش آموزان اثر ناروا و زيانبخش بر جاي مي گذارد.
22- تبينه بايد بيدرنگ و متناسب با جرم ، سن و توان افراد باشد .
23- تحقيقات روانشناسي نشان مي دهد که ، 90 شيطنتهاي بچه ها مرضي نيستند .
24- بسياري از تنبيه ها ، به دليل عدم درک روان و ذهن کودک در حال رشد است .
25- از تنبيه بدني ، سرزنش و خجالت دادن کودک ، جداً و قوياً خود داري کنيد .
26- از لجبازي کردن ، سربه سر گذاشتن ، مشاجره با کودک ، خود داري کنيد .
27- تنبيه باعث خشم کودک مي شود و اين احساس را در وي به وجود مي آورد که هيچکس اورا درک نمي کند .
28- تنبيه محصول هيجان و عواطف است تا منطق و دليل .
29- تنبيه بدني ، گاهي ماهيت ( ديگر آزاري دارد ) يعني معلم يا والدين با تنبيه کودک از لحاظ عاطفي ارضا مي شوند .
30- گروهي از کودکان ، مبتلا به نوعي
31- والديني که طغيان را با طغيان جبران مي کنند ، الگويي از طغيان براي کودک فراهم مي کنند.
32- تنبيه کردن ، يعني آسيب رساندن و تنبيه ، مبارزه با معلول است نه علت .
33- تند ترين و غالباً بي حساب ترين، کم اثرترين و خشن ترين واکنش در برابر رفتار نا مطلوب ديگران ، تنبيه بدني است .
34- تنبيه بدني ، شخصيت فرد را مضمحل مي کند .
35- تنبيه ، اغلب ، متابعت به بار نمي آورد .
36- هر خطا و اشتباه کودک قابل تنبيه نيست .
37- در مقام تنبيه ، به رخ کشيدن خوبيهاي همسالان موجب تحريک حسادت کودک مي شود .
38- سعي کنيد به جاي تهديد و تنبيه ، انتقال و بد بيني ، نقاط مثبت افراد را مد نظر قرار دهيد .
39- معروف ترين قانوني که اسلام ، معلمان و مربيان را بدان دعوت کرده است قانون تشويق است.
40- تنبيه امکان دارد رفتار نامطلوب راتقويت نمايد

عصر ايران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خاک تو سرت با این مقالت
خوبه
اگه تنبیه نباشه که بچه به اشتباهش پی نمیبره و حتما تنبیه بدنی بخصوص کتک زدن تو تربیت واجبه
مبیناعباسی
من یاد گرفتم چه طوری بچه ام رو تنبیه کنم اخه من اون رو باکمربندمیزدم
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.