پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 39217
۲
واژه‌‌های تخصصی آموزش و پرورش

ويژگي هاي معلمان فکور، مرجع و استثنايي چيست؟

ويژگي هاي معلمان فکور، مرجع و استثنايي چيست؟
در واژه‌نامه تخصصی(ترمینولوژی) آموزش و پرورش، در تعریف واژه معلم(mentor/instructor/teacher) آمده است: فرد واجد صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای که دوره تربیت معلم را در یکی از مراکز تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان با موفقیت گذرانده و گواهی‌نامه صلاحیت معتبری را دریافت کرده و به منظور آموزش معین به گروهی از دانش‌آموزان در یک مدرسه یا مؤسسه تربیتی استخدام شده است. او ضمن برخورداری از هنر تدریس، توانمندی‌های ویژه‌ای برای هدایت و راهنمایی دانش‌آموزان دارد و در فکر برآورده ساختن نیازهای روحی و روانی، ایجاد تغییر و تحول در وجود و پرورش سالم شخصیت آنان است.

 

همه کسانی که تحت عنوان «آموزگار» یا «مدیرآموزگار» برای تدریس به دانش‌آموزان مدارس دوره ابتدایی و با نام‌ها‌ی معلم ورزش، هنرآموز و استادکار و «دبیر» برای تدریس به دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی، دبیرستان و پیش‌دانشگاهی، به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده‌اند. 

تعلیم‌دهنده، آموزاننده، آموزگار و مدرس، کسی که تعلیم می‌دهد، به ویژه کسی که کارش درس دادن است، شخصی که تدریس می‌کند، یا اینکه به رشد و تکامل تربیتی دیگران کمک می‌کند.

معلم استثنایی/special teacher: معلم متخصصی که در یکی از دوره‌های تحصیلی در مدارس استثنایی یا عادی به عنوان معلم کلاس ضمیمه یا رابط به خدمت اشتغال دارد.

معلم تربیت بدنی/ Physical education teacher: معلمی که مسئولیت انجام فعالیت‌های ورزشی و آموزش درس تربیت‌بدنی به دانش‌آموزان در یک مدرسه را بر عهده دارد.

معلم ورزش

معلم توانمند/empowerment capable teacher: معلم واجد صلاحیت، دارای قابلیت، دانش و مهارت، انگیزه، بالندگی شغلی، تعهد، قدرت و اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری، ایفای نقش، انجام وظایف معلمی و در نهایت تحقق اهداف آموزشی و تربیتی.

معلم فکور/ thoughtfull؛ wise teacher: معلم اندیشه‌ورزی که خصوصیاتی از قبیل «تفکر در حین عمل» را به عنوان یک ضرورت و هنجار حرفه‌ای داراست؛ چنین معلمی همواره رفتارش را بر اساس مشاهده و درک موقعیت‌ها و واکنش‌های یاگیرندگان تنظیم می‌کند، دانش خود را توسعه می‌دهد و یادگیری‌های او، محور اصلی عملکردهای فکورانه اوست.

فردی پویا، انعطاف‌پذیر، نوآور، خلاق، پرسشگر، آزاداندیش و عاری از تعصب که به دیدگاه‌های دیگران احترام می‌گذارد، به توانمندی‌های خود اعتماد دارد، نسبت به رویدادهای کلاس و جامعه خود حساس است و قدرت تشخیص نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان را دارد و طرف مشورت معلمان، علاقه‌مند به تشریک مساعی، مروج یادگیری فعال و دارای نظری روشن درباره تعلیم و تربیت است.

آن که بسیار فکر می‌کند، متفکر، اندیشمند، دانا، خردمند.

معلم کمکی/assistant teacher: معلمی که آموزش یا دوره خاص معلمی را ندیده یا فقط دوره آموزش کوتاه مدتی را گذرانده است تا معلم رسمی را در انجام دادم وظایف عادی‌اش کمک کند. معلمان کمکی معمولاً تنها در انجام وظایف غیرآموزشی، معلم رسمی را یاری می‌کنند.

معلم‌یار

معلم مرجع(رابط)/main teacher: معلم متخصصی که در واحدهای آموزشی عادی، با همکاری آموزگار کلاس،تسهیلات و خدمات ویژه‌ای از قبیل اجرای برنامه آموزشی، پرورشی و توانبخشی انفرادی نوآموزان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را تحت نظارت مرکز آموزشی و توانبخشی فراهم می‌آورد. این معلم در دوره‌های پیش از دبستان و ابتدایی به عنوان آموزگار رابط و در دوره‌های متوسطه اول و دوم به عنوان دبیر رابط به خدمت اشتغال دارد.

معلمی که برای کسب اطلاعات به او مراجعه می‌کنند.

معلمان حق‌التدریس/tutors: معلمانی که در استخدام رسمی آموزش و پرورش نیستند و تنها برای جبران کمبود معلم در برخی از رشته‌ها و مناطق، به صورت موقت در قبال دریافت حق‌التدریس، نقش معلمی را ایفا می‌کنند.

معلم غیررسمی یا قراردادی

معلمان دارای کارت داوری و مربیگری/teachers with coaching and refereeing certificates: معلمانی که در یک یا چند رشته ورزشی، بهداشتی یا قرآنی موفق به اخذ کارت مربیگری و داوری از وزارت آموزش و پرورش یا فدراسیون‌های ورزشی شده‌اند.

معلمان واجد شرایط حرفه‌ای/eligible؛ certified teachers: معلمانی که دوره‌های تربیت معلم یا دبیری را با موفقیت گذرانده‌ و با شرکت در آزمون‌های استاندارد، گواهی‌نامه صلاحیت‌ حرفه‌ای را از یک مرجع معتبر و قانونی کسب کرده باشند.

معلمان واجد شرایط علمی/qualified teachers: معلمانی که مدرک، سطح تحصیلات، رتبه علمی و رشته تحصیلی آنان با دروس مورد تدریس، پست مورد تصدی یا فعالیت کاری‌شان مرتبط است.

 -
فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی