تقویت مهارتهای اجتماعی بچهها در تابستان
کودکان همه یکسان نیستند. بعضی از آنها اوقات فراغت خویش را در طول تابستان به بازی و فعالیت با دوستان خود در بیرون از خانه ميپردازند، متأسفانه بعضی دیگر در برقراری ارتباط با بچههای دیگر با مشکل مواجه هستند و در نتیجه با فرا رسیدن فصل پائیز و سال تحصیلی جدید دوستان بسیار کمی دارند. برای آنها فصل تابستان بسیار طولانی و کسل کننده است.
البته شما ميتوانید از فرصت تابستان بهخوبی استفاده کنید و زمینه را برای برقراری ارتباط با دیگر بچهها در فرزند خود ایجاد کنید. فرِد فرانکل استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا، ميگوید «تابستان یک فرصت طلایی است.»
ریشهیابی مشکل
خانم لوسی فاکس پزشك سلامت روان در این باره ميگوید که نخستين گام، پیدا کردن خاستگاه مشکل فرزندتان است. او که در کارولینای شمالی در آژانس رشد عاطفی کودکان مشغول به کار است به والدین توصیه ميکند که به دقت رابطه میان فرزند خود و دیگر بچهها را رصد کرده و نقاط ضعف آنها را مورد توجه قرار دهند.
خانم فاکس ميگوید: والدینی که با فرزندان خود رابطه مثبت و راحتی دارند بهراحتی ميتوانند با کوچولوهای خود در رابطه با مشکلات و ترسهایی که آنها در برقراری ارتباط با دیگر بچهها مواجه هستند، صحبت کنند.
فرانکل نویسنده کتاب «دوستان همیشگی: چگونه والدین ميتوانند به فرزندان خود در زمینه پیدا کردن و نگه داشتن دوستان خوب کمک کنند»، ميگوید: با وجود آنکه همه بچهها دارای ویژگیهای متفاوتی هستند، اما بهطور کلی بچههایی که با دیگران راحت نیستند به دو دسته تقسیم ميشوند.
بعضی از بچهها بیش از حد خشن هستند، به گونهای دیگران را از خود ميرانند. اگر بهعنوان مثال گروهی از بچهها درحال فوتبال بازی کردن باشند «آنها بدون تعارف و با پررویی وارد بازی ميشوند و سپس شروع ميکنند به گرفتن ایراد دیگر بچهها در بازی.» پدر و مادر مراقب در اینگونه شرایط فرزند خود را کنار ميکشند و به او ميگویند که بیرون ماندن از بازی برای مدتی محدود طبیعی است، او را راهنمایی ميکنند و به او پیشنهاد ميکنند به تیمی ملحق شود که به کمک او نیاز دارد.
فرانکل همچنین اعتقاد دارد والدین ميتوانند دوستان فرزند خود را به خانه دعوت کنند و تدارک یک قرار ملاقات را بدهند. در صورتی که فرزند آنها میزبان خوبی نیست آنها باید با او درباره روشهای مختلف مهمان نوازی صحبت کنند.
گروه دیگری از بچهها هستند که خجالت ميکشند با هم سن و سالهای خود بازی کنند و یا نزدیک آنها شوند. این ترس هنگام برخورد با افراد آشنا در فرزند شما دیده نمی شود. فرانکل ميگوید برای کمک به کودکان خجالتی ميتوان آنها را به همراه دیگر دوستان به پارک و محلهای عمومی برد، سپس از کودک خجالتی خود بخواهید که دیگران را دعوت به بازی کند و شاید آنها این کار را بکنند.
پیدا کردن دوست
بهعنوان والدین شما چگونه ميتوانید فرزند خود را در جهت پیدا کردن دوستهای جدید در سال تحصیلی که در پیش است، آماده کنید؟ کارشناسان به شش مورد اشاره ميکنند:
1- با فرزند خود صحبت کنید و سعی کنید راه حلی را برای مشکل او بیابید که در محدوده توان شما باشد بهعنوان مثال اگر بچه شما خجالتی است شاید درمان آن خواستن سس اضافه در یک ساندویچی باشد و یا شما ميتوانید از فرزند خود بخواهید با یک تماس تلفنی کودک همسایه را به خانه دعوت کند.
2- به دنبال اردوهایی باشید که با علایق فرزندتان همخوانی داشته باشد. اگر او به کارهای دستی علاقه دارد اردوهای هنری گزینه مناسبی خواهد بود. اردوهای گردشگری در فضای سبز فراخور بچههایی است که ماجراجو هستند و به بازی در بیرون از خانه علاقه مند ميباشند. ناتالی اِلمن مؤسس مرکز برگزاری اجلاس در زمینه یادگیری در نیوجرسی ميگوید اردوهایی که با اهداف خاص و بر اساس علایق برگزار ميشوند، ارتباطی طبیعی میان فرزند شما و هم اردوییهای او برقرار ميکنند. «آنها با بچههایی که با هم نقاط مشترک دارند فعالیتی را انجام ميدهند که دوستش دارند.»
3- از فرزند خود بپرسید که در طول زمان اردو با چه کسی بازی ميکند و چه فعالیتهایی انجام ميدهد. هنگامی که در انتهای روز برای برگرداندن او به خانه ميروید از او بخواهید که همبازیهای خود را به شما نشان دهد. در آن صورت ميتوانید سر صحبت را با والدین آنها باز کنید و هم بازیهای فرزند خود را به خانه دعوت کنید.
4- خانم اِلمن همچنین پیشنهاد ميکند که والدین از مدرسه بخواهند که نام همکلاسیهای فرزندشان را در پائیز پیش رو به آنها بگوید. مدرسهها معمولاً پیش از شروع کلاسها لیست نام افراد تشکیل دهنده هر کلاس را ميدانند و ناظمهای مدرسه باید بتوانند به شما چند نام بدهند. نامها را بگیرید و تعدادی از آنها را به خانه خود دعوت کنید. بچههایی که تازه به محله شما نقل مکان کرده اند بیشترین استقبال را از این اقدام خواهند کرد. اِلمن که یکی از نویسندگان کتاب «قوانین ننوشته دوستی: استراتژیهای ساده برای کمک به فرزند شما در پیدا کردن دوست» است، ميگوید «اگر فرزندان شما پیش از شروع سال تحصیلی مقداری با این بچهها آشنا بشوند پس از شروع کلاسها بهراحتی ميتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
5- اِلمن پیشنهاد ميکند که قرار ملاقاتهای خانگی فرزندتان با بچههاي دیگر حول فعالیت خاصی متمرکز باشد.
6- شرایطی را که فرزند شما با قرار گرفتن در آنها احساس ناراحتی ميکند و به تعبیر ساده تر مشکل دارد با او تمرین کنید، بهعنوان مثال در خانه و یا مسیر خانه تا پارک جملاتی را که او برای شرکت کردن در یک فعالیت گروهی و یا یک بازی نیاز دارد را با او تمرین کنید.
ممکن است در حال حاضر فرزند شما دوستان چندانی نداشته باشد، اما این اوضاع نباید همیشگی باشد. روزهای بلند تابستان فرصت بی نظیری است برای تقویت مهارتهای اجتماعی در فرزندانتان. از آن استفاده کنید.
www. Education.com
تشويقهاي رايگان
هر سال صدها هزار تومان براي تشويق دانشآموزان در مدرسه خرج ميشود با وجود آنكه بخش اعظم آن از سوي والدين پرداخت ميشود اما در بعضي مواقع خود معلمها نيز دست به جيب ميشوند تا به شكلي شايستهتر از شاگردان خود تشويق به عمل آورند. در اين مقاله كوتاه با اذعان به اهميت و ارزش والاي اينگونه اقدامات به چند نمونه از تشويقها و ايجاد انگيزهها اشاره ميشود كه كاملاً رايگان و در عين حال بسيار مؤثر و ثمربخش هستند.
ناهار دورهم - يك گروه كوچك از دانشآموزان را مشخص كنيد و از آنها دعوت كنيد كه با شما، بهعنوان معلم خود، ناهار بخورند. شاگردان انتخاب شده ناهار خود را ميآورند و با شما در درون كلاس ناهار ميخورند، اگر كلاس درس مجهز به تلويزيون بود به آنها اجازه بدهيد كه در حين ناهار خوردن به كارتون نگاه كنند و يا موسيقي گوش بدهند، آنها ميتوانند سيديهاي دلخواه خود را نيز بياورند. پس از صرف غذا آنها حتي اجازه دارند كه كمي هم بازي كنند، اين كار باعث ميشود آنها احساس كنند كه متفاوت هستند و در نزد شما از ويژگي خاصي برخوردارند. از سويي ممكن است ناهار خوردن با بچههاي قدونيمقد براي شما نيز تجربهاي لذتبخش و بينظير باشد.
زنگ تفريح طولانيتر - تشويق از اين نوع ميتواند گزينه بسيار مناسبي باشد براي آن دسته از معلمهايي كه به خاطر مشغله كاري ترجيح ميدهند وقت آنها درگير تشويق شاگردان قرار نگيرد. شما ميتوانيد شاگرد خود را اينگونه تشويق كنيد كه بيش از ديگران و در صورتي كه صلاح ميدانيد حتي تا زنگ تفريح بعدي خارج از كلاس استراحت و تفريح كند. پيش از اين كار لازم است كه با نگهبان مدرسه نيز هماهنگ كنيد.
صندليهاي ويژه - به دانشآموزان مؤدب و يا آنهايي كه پيشرفتي در روند تحصيلي خويش داشتهاند، اجازه بدهيد كه تكاليف و تمرينهاي كلاس را در پشت ميز شما انجام دهند و يا محلي را با قاليچه تدارك ببينيد و در زمانهاي مناسب به دانشآموزي كه ميخواهيد به دليل انجام خوب تكاليف و يا پاسخ دادن به سؤالي او را تشويق كنيد، اجازه بدهيد كه روي قاليچه بنشيند. اين سبك تشويق كاملاً بدون هزينه زماني و يا مالي و در عين حال بيش از حد تصور براي بچهها هيجان آور است.
جشن خواندن - به جاي جشنهاي هزينه بري كه در آنها به كيك و ذرت بوداده و يا خوراكيهاي گوناگون نياز است شما جشنِ «خواندن لذت بخش است» برگزار كنيد. روزي را مشخص كنيد و از شاگردان خود بخواهيد كه با خود بالشت، عروسك و لباس راحتي بياورند! با هماهنگي مدير مدرسه اتاقي را در مدرسه در اختيار بگيريد كه داراي فرش باشد و سپس از دانشآموزان بخواهيد تا همه طول روز تحصيلي خود را در لباسهاي راحت خانگي خود به خواندن بپردازند. آنها در گوشه و كنار اتاق دراز ميكشند و عدهاي هم شايد بنشينند و دورهم به خواندن كتاب ميپردازند. اين فعاليت ميتواند با كمي خلاقيت از سوي معلم به روزي به ياد ماندني براي دانشآموزان تبديل شود. ایران
البته شما ميتوانید از فرصت تابستان بهخوبی استفاده کنید و زمینه را برای برقراری ارتباط با دیگر بچهها در فرزند خود ایجاد کنید. فرِد فرانکل استاد روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه کالیفرنیا، ميگوید «تابستان یک فرصت طلایی است.»
ریشهیابی مشکل
خانم لوسی فاکس پزشك سلامت روان در این باره ميگوید که نخستين گام، پیدا کردن خاستگاه مشکل فرزندتان است. او که در کارولینای شمالی در آژانس رشد عاطفی کودکان مشغول به کار است به والدین توصیه ميکند که به دقت رابطه میان فرزند خود و دیگر بچهها را رصد کرده و نقاط ضعف آنها را مورد توجه قرار دهند.
خانم فاکس ميگوید: والدینی که با فرزندان خود رابطه مثبت و راحتی دارند بهراحتی ميتوانند با کوچولوهای خود در رابطه با مشکلات و ترسهایی که آنها در برقراری ارتباط با دیگر بچهها مواجه هستند، صحبت کنند.
فرانکل نویسنده کتاب «دوستان همیشگی: چگونه والدین ميتوانند به فرزندان خود در زمینه پیدا کردن و نگه داشتن دوستان خوب کمک کنند»، ميگوید: با وجود آنکه همه بچهها دارای ویژگیهای متفاوتی هستند، اما بهطور کلی بچههایی که با دیگران راحت نیستند به دو دسته تقسیم ميشوند.
بعضی از بچهها بیش از حد خشن هستند، به گونهای دیگران را از خود ميرانند. اگر بهعنوان مثال گروهی از بچهها درحال فوتبال بازی کردن باشند «آنها بدون تعارف و با پررویی وارد بازی ميشوند و سپس شروع ميکنند به گرفتن ایراد دیگر بچهها در بازی.» پدر و مادر مراقب در اینگونه شرایط فرزند خود را کنار ميکشند و به او ميگویند که بیرون ماندن از بازی برای مدتی محدود طبیعی است، او را راهنمایی ميکنند و به او پیشنهاد ميکنند به تیمی ملحق شود که به کمک او نیاز دارد.
فرانکل همچنین اعتقاد دارد والدین ميتوانند دوستان فرزند خود را به خانه دعوت کنند و تدارک یک قرار ملاقات را بدهند. در صورتی که فرزند آنها میزبان خوبی نیست آنها باید با او درباره روشهای مختلف مهمان نوازی صحبت کنند.
گروه دیگری از بچهها هستند که خجالت ميکشند با هم سن و سالهای خود بازی کنند و یا نزدیک آنها شوند. این ترس هنگام برخورد با افراد آشنا در فرزند شما دیده نمی شود. فرانکل ميگوید برای کمک به کودکان خجالتی ميتوان آنها را به همراه دیگر دوستان به پارک و محلهای عمومی برد، سپس از کودک خجالتی خود بخواهید که دیگران را دعوت به بازی کند و شاید آنها این کار را بکنند.
پیدا کردن دوست
بهعنوان والدین شما چگونه ميتوانید فرزند خود را در جهت پیدا کردن دوستهای جدید در سال تحصیلی که در پیش است، آماده کنید؟ کارشناسان به شش مورد اشاره ميکنند:
1- با فرزند خود صحبت کنید و سعی کنید راه حلی را برای مشکل او بیابید که در محدوده توان شما باشد بهعنوان مثال اگر بچه شما خجالتی است شاید درمان آن خواستن سس اضافه در یک ساندویچی باشد و یا شما ميتوانید از فرزند خود بخواهید با یک تماس تلفنی کودک همسایه را به خانه دعوت کند.
2- به دنبال اردوهایی باشید که با علایق فرزندتان همخوانی داشته باشد. اگر او به کارهای دستی علاقه دارد اردوهای هنری گزینه مناسبی خواهد بود. اردوهای گردشگری در فضای سبز فراخور بچههایی است که ماجراجو هستند و به بازی در بیرون از خانه علاقه مند ميباشند. ناتالی اِلمن مؤسس مرکز برگزاری اجلاس در زمینه یادگیری در نیوجرسی ميگوید اردوهایی که با اهداف خاص و بر اساس علایق برگزار ميشوند، ارتباطی طبیعی میان فرزند شما و هم اردوییهای او برقرار ميکنند. «آنها با بچههایی که با هم نقاط مشترک دارند فعالیتی را انجام ميدهند که دوستش دارند.»
3- از فرزند خود بپرسید که در طول زمان اردو با چه کسی بازی ميکند و چه فعالیتهایی انجام ميدهد. هنگامی که در انتهای روز برای برگرداندن او به خانه ميروید از او بخواهید که همبازیهای خود را به شما نشان دهد. در آن صورت ميتوانید سر صحبت را با والدین آنها باز کنید و هم بازیهای فرزند خود را به خانه دعوت کنید.
4- خانم اِلمن همچنین پیشنهاد ميکند که والدین از مدرسه بخواهند که نام همکلاسیهای فرزندشان را در پائیز پیش رو به آنها بگوید. مدرسهها معمولاً پیش از شروع کلاسها لیست نام افراد تشکیل دهنده هر کلاس را ميدانند و ناظمهای مدرسه باید بتوانند به شما چند نام بدهند. نامها را بگیرید و تعدادی از آنها را به خانه خود دعوت کنید. بچههایی که تازه به محله شما نقل مکان کرده اند بیشترین استقبال را از این اقدام خواهند کرد. اِلمن که یکی از نویسندگان کتاب «قوانین ننوشته دوستی: استراتژیهای ساده برای کمک به فرزند شما در پیدا کردن دوست» است، ميگوید «اگر فرزندان شما پیش از شروع سال تحصیلی مقداری با این بچهها آشنا بشوند پس از شروع کلاسها بهراحتی ميتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
5- اِلمن پیشنهاد ميکند که قرار ملاقاتهای خانگی فرزندتان با بچههاي دیگر حول فعالیت خاصی متمرکز باشد.
6- شرایطی را که فرزند شما با قرار گرفتن در آنها احساس ناراحتی ميکند و به تعبیر ساده تر مشکل دارد با او تمرین کنید، بهعنوان مثال در خانه و یا مسیر خانه تا پارک جملاتی را که او برای شرکت کردن در یک فعالیت گروهی و یا یک بازی نیاز دارد را با او تمرین کنید.
ممکن است در حال حاضر فرزند شما دوستان چندانی نداشته باشد، اما این اوضاع نباید همیشگی باشد. روزهای بلند تابستان فرصت بی نظیری است برای تقویت مهارتهای اجتماعی در فرزندانتان. از آن استفاده کنید.
www. Education.com
تشويقهاي رايگان
هر سال صدها هزار تومان براي تشويق دانشآموزان در مدرسه خرج ميشود با وجود آنكه بخش اعظم آن از سوي والدين پرداخت ميشود اما در بعضي مواقع خود معلمها نيز دست به جيب ميشوند تا به شكلي شايستهتر از شاگردان خود تشويق به عمل آورند. در اين مقاله كوتاه با اذعان به اهميت و ارزش والاي اينگونه اقدامات به چند نمونه از تشويقها و ايجاد انگيزهها اشاره ميشود كه كاملاً رايگان و در عين حال بسيار مؤثر و ثمربخش هستند.
ناهار دورهم - يك گروه كوچك از دانشآموزان را مشخص كنيد و از آنها دعوت كنيد كه با شما، بهعنوان معلم خود، ناهار بخورند. شاگردان انتخاب شده ناهار خود را ميآورند و با شما در درون كلاس ناهار ميخورند، اگر كلاس درس مجهز به تلويزيون بود به آنها اجازه بدهيد كه در حين ناهار خوردن به كارتون نگاه كنند و يا موسيقي گوش بدهند، آنها ميتوانند سيديهاي دلخواه خود را نيز بياورند. پس از صرف غذا آنها حتي اجازه دارند كه كمي هم بازي كنند، اين كار باعث ميشود آنها احساس كنند كه متفاوت هستند و در نزد شما از ويژگي خاصي برخوردارند. از سويي ممكن است ناهار خوردن با بچههاي قدونيمقد براي شما نيز تجربهاي لذتبخش و بينظير باشد.
زنگ تفريح طولانيتر - تشويق از اين نوع ميتواند گزينه بسيار مناسبي باشد براي آن دسته از معلمهايي كه به خاطر مشغله كاري ترجيح ميدهند وقت آنها درگير تشويق شاگردان قرار نگيرد. شما ميتوانيد شاگرد خود را اينگونه تشويق كنيد كه بيش از ديگران و در صورتي كه صلاح ميدانيد حتي تا زنگ تفريح بعدي خارج از كلاس استراحت و تفريح كند. پيش از اين كار لازم است كه با نگهبان مدرسه نيز هماهنگ كنيد.
صندليهاي ويژه - به دانشآموزان مؤدب و يا آنهايي كه پيشرفتي در روند تحصيلي خويش داشتهاند، اجازه بدهيد كه تكاليف و تمرينهاي كلاس را در پشت ميز شما انجام دهند و يا محلي را با قاليچه تدارك ببينيد و در زمانهاي مناسب به دانشآموزي كه ميخواهيد به دليل انجام خوب تكاليف و يا پاسخ دادن به سؤالي او را تشويق كنيد، اجازه بدهيد كه روي قاليچه بنشيند. اين سبك تشويق كاملاً بدون هزينه زماني و يا مالي و در عين حال بيش از حد تصور براي بچهها هيجان آور است.
جشن خواندن - به جاي جشنهاي هزينه بري كه در آنها به كيك و ذرت بوداده و يا خوراكيهاي گوناگون نياز است شما جشنِ «خواندن لذت بخش است» برگزار كنيد. روزي را مشخص كنيد و از شاگردان خود بخواهيد كه با خود بالشت، عروسك و لباس راحتي بياورند! با هماهنگي مدير مدرسه اتاقي را در مدرسه در اختيار بگيريد كه داراي فرش باشد و سپس از دانشآموزان بخواهيد تا همه طول روز تحصيلي خود را در لباسهاي راحت خانگي خود به خواندن بپردازند. آنها در گوشه و كنار اتاق دراز ميكشند و عدهاي هم شايد بنشينند و دورهم به خواندن كتاب ميپردازند. اين فعاليت ميتواند با كمي خلاقيت از سوي معلم به روزي به ياد ماندني براي دانشآموزان تبديل شود. ایران