جاي ژانر روانشناسي در سينماي ايران خالي است
کد مطلب: 41114
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۵
 
نقطه کور فيلمي با رويکرد روانشناختي است که به اذعان منتقد برنامه، يکي از ژانرهاي جذابي است که جاي خالي يا کمرنگ آن در سينماي ايران احساس مي شود.
به گزارش ميگنا روزنامه رسالت نوشت: چندي پيش در هشتاد و يکمين برنامه از سري برنامه هاي سکانس، فيلم «نقطه کور» با حضور «مهدي گلستانه» کارگردان و تهيه کننده، «سحر عصرآزاد» منتقد، «عليرضا زماني نسب» بازيگر و «اديب قرباني» آهنگساز اکران و نقد شد. نقطه کور فيلمي با رويکرد روانشناختي است که به اذعان منتقد برنامه، يکي از ژانرهاي جذابي است که جاي خالي يا کمرنگ آن در سينماي ايران احساس مي شود.

اين فيلم درباره مشکلات خانواده اي است که پدر خانواده شغل اقماري دارد و به ناچار به دور از خانواده کار مي کند؛ همين امر و مسائل ديگر که مشکلات روحي رواني اي را سبب شده، هسته اوليه و موضوع اصلي درام را شکل مي دهند. در اين نشست، مهدي گلستانه درباره ايده اوليه و شکل گيري فيلم نقطه کور گفت: «ايده فيلم به طور کامل از احسان بيگلري بود که فيلمنامه را نگاشته است و مسئله بحران در خانواده را مطرح مي کند. ناهيد (نقش اول زن) در اين فيلم نماينده قشر سنتي زنان ايراني است که ساليان سال مي سوزند و مي سازند و در واقع هيچ مأمني ندارند که به آن برگردند.»
کارگردان اين فيلم خاطرنشان کرد: «در جلساتي که با مرحوم افشين يداللهي به عنوان مشاور روانپزشکي فيلمنامه داشتيم، تاکيد من بر اين بود که وجوه سايکودرام ماجرا کمرنگ تر باشد. به اين دليل که ما به عنوان فيلمساز در قالب فيلم، موضوعي را مطرح مي کنيم که شايد به آن موضوع کمتر توجه شده باشد، فکر کردم تا همين جايي که افراد را به اين سمت بتوانيم سوق دهيم که لزوما نبايد ديوانه بود که به مشاور مراجعه کرد و بسياري از مشکلات ريز را در مراحل اوليه مي توان با مراجعه به روانشناس يا روانپزشک حل کرد، و اگر توانسته باشيم اين رسالت را انجام دهيم، همين براي من کافي است. آقاي افشين يداللهي هم نظرشان اين بود که رسالت فيلم نقطه کور تا همين جاست.»

او ادامه داد: «علاوه بر اين، در آن زمان و در جشنواره سي و چهارم فيلمي ديگر از همين نويسنده يعني آقاي بيگلري بود با نام «برادرم خسرو» که در حال حاضر و همزمان با نقطه کور در حال اکران است که آن هم سايکودرام بود و در واقع به گونه اي مي توان آن را ادامه نقطه کور دانست و به صورت دوگانه اين فيلم ها را ديد، چرا که ماجراي بعد از روانشناسي است. آن زمان به دليل حضور فيلم «برادرم خسرو» که وجوه سايکودرام در آن به مراتب بيشتر و قوي تر از نقطه کور است، بنده تاکيد داشتم که اين وجه در نقطه کور کمرنگ تر ديده شود تا به دليل همزماني اکران در جشنواره سي و چهارم، مخاطب زده نشود.»

سحر عصرآزاد نيز در ادامه درباره اين فيلم گفت: «نقطه کور فيلمي است که بايد در جمع خانواده ها ديده شود. مسائل روانشناختي که در آن مطرح مي شود، در خانواده ها بسيار وجود دارد اما معمولا از آنها به عنوان بيماري يا مشکل ياد نمي شود و جدي گرفته نمي شوند در صورتي که بسياري از مشکلاتي که در خانواده ها وجود دارد با آگاهي نسبت به اين مشکلات مي تواند حل شود. به همين دليل براي فيلمي همچون نقطه کور و فيلم هاي مشابه که ژانر فيلم هاي روانشناختي را در سينماي ما مي توانند احيا کنند، امتياز ويژه اي قائل هستم و در واقع اين فيلم ها امتياز بالقوه دارند.»

به گفته او، کارگردان اين فيلم دغدغه مند است و در فضايي که بسياري از فيلم ها با موضوعات سهل الوصول و نسخه هاي از قبل پيچيده شده، جوانان را جذب مي کنند، کارگرداني به موضوع و گونه اي از فيلم مي پردازد که در سينماي ايران آن طور که بايد رشد نداشته و اين همان گونه روانشناختي است؛ گونه اي که رشد نکرده است تا از آن انتظار بلوغ داشته باشيم. وقتي در چنين فضايي يک کارگردان چنين ريسکي مي کند لازم است در گام هاي اوليه، اين ارزش را در نظر بگيريم و در مرحله بعد مي توان از نظر هنري و اينکه آيا فيلم توانسته آن طور که بايد به موضوع بپردازد و حرفش را بزند يا نه، مورد بررسي قرار بگيرد.
اين منتقد سينما درباره نحوه پرداختن به موضوع و وجوه هنري فيلم نيز خاطرنشان کرد: « مشکل روحي رواني که «خسرو» نقش اول مرد فيلم دارد در عين حال که پيچيده است در جامعه ما بسيار هم رايج و جاري است؛ به همين دليل توقع من از جهت پرداختن به اين مسئله و موضوع از نظر وجه هنري اين بود که فيلم بتواند اين گره را براي مخاطب ملموس تر و بازتر کند و اين وجوه روانشناختي که در اين شخصيت وجود دارد، به واسطه وجوه هنري در فيلم برجسته تر شود. به نظر من اين پيچيدگي هاي رواني در فيلم تا اندازه اي به کنش و واکنش هاي زوج که به واسطه شک داشتن و عدم اعتماد به وجود آمده، تقليل يافته است.»

عصرآزاد با بيان اينکه ژانر روانشناختي در سينما مي تواند بسيار جذاب باشد و مخاطب داشته باشد، گفت: «اميدوارم که افراد دغدغه مند اين حوزه پيگير باشند تا به دست دوستاني برسد که بتوانند اين مسير را به خوبي به سرانجام برسانند. با اين اتفاق، مي توان اميدوار بود که سينماي ايران از تک ژانري بودن، البته اگر بتوان نام آن را ژانر گذاشت، درآيد.»

اديب قرباني نيز درباره موسيقي اين فيلم يادآور شد: «موسيقي اين فيلم براي من يکي از سخت ترين کارها بود، چرا که يک فيلم رئاليستي و پر ديالوگ است و همين کار را سخت مي کند. البته در نهايت به همين دلايل و به خواسته مهدي گلستانه زياد از موسيقي استفاده نکرديم و سعي شد در جاهاي ضروري از موسيقي استفاده شود.»گفتني است؛ برنامه «سکانس» خانه فيلم فردوس به صورت ماهيانه در فرهنگسراي فردوس برگزار مي شود.
لیست بازیگران فیلم نقطه کور:
محمدرضا فروتن،هانیه توسلی، شقایق فراهانی، محسن کیایی، خاطره اسدی،مریم بوبانی، نیکی مظفری، علیرضا زمانی نسب، سید احمد محمدی، سارا ربیعی، سجاد شهرابی، یلدا نوریان، مهدی پارسا .

خلاصه داستان نقطه کور:
داستان خسرو است که ۲۳ روز بر پهنه دریا و به دور از خانواده‌اش گذرانده است. او با دنیایی از ابهامات فکری که تمام مدت همراه او بوده وارد خانه‌اش در تهران می شود اما تمامی ذهنیت هایش عینیت یافته و قادر به مقابله با مسایل پیش آمده نیست....
کلمات کليدی: فيلم روانشناسي،ژانر روانشناسي،سينماي ايران،نقطه کور،مهدي گلستانه،برادرم خسرو
Share/Save/Bookmark
 


زنان هوشيارتر از آن هستند که مردانگي خود را به همسران خود نشان بدهند