پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ / ۰۴:۲۶
کد مطلب: 27075
۰
هشدارهایی درباره سلامت محصلان

30 درصد دانشجویان دچار افسردگی و اضطراب هستند

30 درصد دانشجویان دچار افسردگی و اضطراب هستند

 طبق آمارهای اعلام شده 30 درصد دانشجویان دچار افسردگی و اضطراب و بیش از 60 درصد آنها دچار مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان و گوارشی هستند.

به گزارش روزنامه آرمان، چند روزی بیشتر از آغاز سال تحصیلی جدید نمی‌گذرد. براساس آمار رسمی در سال تحصیلی 94-93 چیزی در حدود 12 میلیون دانش‌آموز و چهار میلیون دانشجو به مدارس و دانشگاه‌ها رفته‌اند. در کنار ضرورت مسائل آموزشی که هدف اصلی مراجعه این گروه به این مراکز است، موضوع سلامتی جسمی و روحی این قشر که تشکیل‌دهنده حدود یک‌پنجم اعضای جامعه هستند موضوع مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.

به تازگی آماری منتشرشده که طبق آن 30 درصد دانشجویان دچار افسردگی و اضطراب و بیش از 60‌درصد آنها دچار مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان و گوارشی هستند. به گزارش ایسنا، روز گذشته حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این باره گفت: طبق آمارهای اعلام شده 30 درصد دانشجویان دچار افسردگی و اضطراب و بیش از 60 درصد آنها دچار مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان و گوارشی هستند.

اعتیاد و اختلالات روانی در بین برخی از دانشجویان
به طور کلی موضوع سلامت دانشجویان از موضوعات مهمی است که در کشور، مورد پایش قرار می‌‌گیرد. هر ساله از کلیه دانشجویان جدیدالورود تست سلامت روان تحت عنوان تست «جی اچ کیو» گرفته می‌‌شود که براساس نتایج به دست آمده از این تست دانشجوی آسیب‌پذیر که روانشناسان آنها را به‌عنوان دانشجوی بالای نقطه برش می‌‌نامند، شناسایی می‌‌شود. براساس آمار، سالانه 13 هزار دانشجوی جدیدالورود تحت این پایش قرار می‌‌گیرند. بعد از پایش و اجرای تست استاندارد، دانشجوی آسیب‌پذیر شناسایی شده، تحت نظارت اداره مشاوره قرار گرفته و در مورد مشکل احتمالی او بحث و گفت‌وگو خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های این اقدام شناسایی دانشجویان معتاد است که طبق آیین‌نامه انضباطی دانشجویی که اعتیاد دارد به اخراج محکوم نمی‌شود و با طی‌کردن مراحل مشاوره به تحصیل باز می‌‌گردند. علاوه بر این، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که معاونت بهداشت با معاونت امور دانشجویی دارد، دانشجوی معتاد به یکی از مراکز ترک اعتیادی که تحت نظارت معاونت بهداشت بوده فرستاده می‌‌شود و بابت مداوا هیچ هزینه‌ای از دانشجو گرفته نمی‌شود.
 
لزوم توجه به سلامت جسمی دانش‌آموزان
آینده كشور در دست كودكان و نوجوانان كنونی است. از این رو، سلامت جسمی و روانی این گروه سنی و پی‌بردن به موقع به اختلالات و ناهنجاری‌ها برای پیشگیری و درمان تضمین‌کننده سلامت جامعه آینده خواهد بود. طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته، اختلالات دهان و دندان، بیماری‌های پوست، مو و ناخن، كمبودهای تغذیه‌ای و اختلالات ستون فقرات از شایع‌ترین مشکلات جسمی است که دانش‌آموزان کشور با آن روبه‌رو هستند. یکی از مشکلات تغذیه‌ای کشورهای درحال توسعه از جمله ایران کم‌خونی و فقر آهن است که شایع‌ترین کمبود تغذیه‌ای در کودکان سنین پیش‌دبستانی و نوجوانی است که منجر به عوارض زیادی از جمله رشد ناکافی، تغییرات رفتاری، افت تحصیلی و ابتلا به عفونت‌ها می‌‌شود. از مشکلات دیگر تغذیه‌ای دانش‌آموزان کم‌وزنی، اضافه وزن، کوتاه‌قدی، کمبودهای ریزمغذی‌ها و آغاز پوسیدگی دندان‌هاست.
 
نقش آموزش‌وپرورش در رفع مشکلات تغذیه‌ای
ارائه یک میان‌وعده رایگان به دانش‌آموزان از طریق بوفه مدارس از سال‌ها قبل در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران به اجرا درآمده است. در کشورهای درحال توسعه تغذیه دانش‌آموزان به منظور کمک غذایی برای جبران کمبودها، ایجاد تساوی برای یادگیری، تشویق به حضور در مدرسه و کمک به قدرت یادگیری یا رفع گرسنگی بوده است در حالی که، کشورهای توسعه‌یافته به دنبال مصرف مواد غذایی مازاد، صرفه‌جویی در وقت والدین و کودکان در رفت و آمد، کمک به والدین از نظر تهیه غذای کودکان، صرفه جویی در استفاده از وسایل نقلیه و کمک به خانواده‌های فقیر از نظر تامین یک وعده غذای گرم بوده‌اند. ایران در سال ۱۳۵۲ تغذیه مدارس خود را با ۷/۶ میلیون نفر تحت پوشش با ارائه شیر و بیسکوییت یا نان شیرینی برای تامین ۱۰ درصد کالری و ۲۵ درصد پروتئین مورد نیاز آغاز کرد اما، این طرح فعلا متوقف شده است. با وجود داشتن سابقه دیرینه توزیع میان وعده رایگان در مدارس، چندی پیش معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش، با اشاره به توزیع شیر رایگان در مدارس کشور گفت: طرح شیر رایگان در مدارس از مهر اجرایی می‌شود و اعلام می‌کنیم 120 نوبت شیر به صورت رایگان در مدارس توزیع می‌شود و هیچ مشکلی برای سال تحصیلی 94-93 نداریم.
سیدمحمد بطحایی در گفت‌وگویی که 30 شهریورماه بر روی پرتال اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش منتشر شد، گفت: توزیع 70 نوبت شیر 5/2 درصد چربی در بسته 200 سی‌سی برای هر دانش‌آموز و نظارت بر کیفیت شیر توسط مراجع مربوطه از نکات مهم و برجسته این طرح است. این دو اظهارنظر در عرض یک ماه نشان می‌دهد که ابتدا قرار بود 120 نوبت شیر در مدارس توزیع شود و حالا این عدد به 70 نوبت کاهش پیدا کرده است، اما نکته دیگر زمان توزیع شیر است. به گزارش فارس، ظاهراً هنوز اعتبارات مربوط به شیر مدارس هم تأمین نشده است و تا زمانی که دولت اعتبارات این موضوع را تأمین نکند دانش‌آموزان از نعمت نوشیدن شیر بی‌بهره خواهند بود اما نکته حائز اهمیت‌تر کاهش دفعات توزیع شیر از 120 نوبت به 70 نوبت است.
 
مشاوره‌های دقیق و چندبعدی
یک روانپزشک در گفت‌وگو با آرمان می‌‌گوید: 40 سال قبل موضوع مشاوره در مدارس کشور مطرح شد اما، بعد از گذشت سال‌ها می‌‌بینیم اگر هم مشاوره‌ای در مدارس کشورمان وجود داشته باشد تنها ویژه مشاوره تحصیلی است. این در حالی است که تنها نباید به مشاوره‌های تحصیلی توجه شود. بهروز بیرشک می‌‌افزاید: موضوع بهداشت روان از مسائلی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است که عدم توجه به آن منجر به بروز افسردگی، اضطراب، وسواس‌های فکری و اختلالات یادگیری در بین افراد می‌‌شود. بنابراین، از آنجا که این مسائل هم افراد را از لحاظ آموزشی تحت‌تاثیر قرار می‌‌دهد و هم آنها را در تعاملات اجتماعی با مشکل مواجه می‌‌کند توجه به آنها حائز اهمیت است. او ادامه می‌‌دهد: در دانشگاه‌ها موضوع گسترده‌تر می‌‌شود چراکه، دانشجویان با ورود به فضای دانشگاهی دچار تحول اجتماعی می‌‌شوند و ارتباطات، تعاملات و به طور کلی سبک تحصیلی آنها متفاوت است که این موضوع‌ها زمینه بروز استرس، فشار و اضطراب را افزایش می‌‌دهد. بیرشک تصریح می‌‌کند: بروز این عوامل موجب پدید آمدن زمینه‌های بروز اعتیاد در افراد می‌‌شود. از این رو بهتر است مسئولان آموزش‌وپرورش و آموزش عالی با آمادگی بیشتر، امکانات مناسب و با توجه به واقعیت‌ها اقدام به ارائه خدمات مشاوره ای کنند.
 
تنوع و تعادل در برنامه غذایی
یک متخصص تغذیه در گفت‌وگو با آرمان، می‌‌گوید: تمام مشکلات جسمی کودک در دوران مدرسه ناشی از کمبودهای تغذیه‌ای و الگو غذایی نادرست است، برای پیشگیری از این عوارض باید به تغذیه این گروه توجه ویژه‌ای شود. پروین افشار ادامه می‌‌دهد: تغذیه اصولی و درست کودکان و نوجوانان به ویژه در دوران مدرسه باید بر دو اصل مهم تغذیه‌ای که شامل تعادل و تنوع است استوار باشد. او تصریح می‌‌کند: توجه به دو اصل تنوع و تعادل در برنامه و الگوی غذایی دانش‌آموزان و دانشجویان علاوه بر رفع نیازهای تغذیه‌ای، ریزمغذی‌های نظیر روی ، آهن، کلسیم و ید که نقش مهمی در رشد و یادگیری آنها دارد را به میزان قابل‌توجهی تامین می‌‌کند.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند