جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۳۵
کد مطلب: 30666
۰

نقش مهدکودک؛ در شکل‌گیری اعتماد به نفس و استقلال کودک

ساناز اشکان در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره ویژگی‌ها و مشکلات شایع کودکان پیش دبستانی، اظهار داشت: سنین پیش دبستانی، پایه و اساس شخصیت کودک را تشکیل می‌دهد و اگر این دوره آن گونه که پیامبرخدا (ص) فرمودند با عطوفت و مهرورزی همراه باشد، سالم‌ترین و متعادل‌ترین ستون‌های تکوین شخصیت پی‌ریزی می‌شود. کودک در این سن ویژگی‌های خاصی را همراه دارد که بایستی به آن‌ها توجه گردد. این دوره می‌تواند مقدمه خوبی جهت آموزش مهارتهای ساده‌ای باشد که موجب پایه‌ریزی رشد کودک می‌شود.

وی ادامه داد: از خصوصیات مورد توجه در شخصیت‌سازی کودک، ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی او است و بهترین زمان برای رشد اجتماعی و عاطفی، سنین ورود به مهد کودک یعنی بین دو و نیم تا چهار سالگی محسوب می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: کودکان با رفتن به مهد کودک سریع‌تر طعم استقلال را می‌چشند و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. ورود به مهد کودک و پیش‌دبستانی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی، ورود کودک به دبستان مانند وابستگی به پدر و مادر حل کند.

وی افزود: کودکان وابستگی شدید به پدر، مادر و خانه خود دارند و این موجب می‌شود تا قبل از دوران مدرسه، از پدر و مادر لحظه‌ای جدا نشوند. معمولاً این کودکان هنگام مدرسه رفتن مشکل دارند، اما آن هایی که از قبل به دلیل شاغل بودن مادر یا دلایل دیگر نیمی از اوقات خود را در مهد کودک گذرانده اند به راحتی روز اول مدرسه را می‌پذیرند.

این روانشناس تربیتی تصریح کرد: در صورتی که کودکان در مرحله ورود به مهد کودک دچار اضطراب جدایی از والدین باشند توصیه می‌شود والدین قبل از بردن کودک به مهد درباره خاطرات دوران کودکی خود در مهد یا مدرسه با کودک در قالب قصه صحبت کنند، همچنین یک ماه قبل از ورود دائمی هفته‌ای یکبار همراه کودک به مهد مربوطه سر بزنند و شاهد بازی کودکان دیگر بوده و با مربی آشنا شوند.

وی ادامه داد: داستان‌هایی با مضمون رفتن به مهد کودک می‌تواند برای کودک مفید باشد. در صورتی که کودک اضطراب جدایی شدید یا به عبارتی وابستگی شدید به والدین دارد، باید والدین را نیز بررسی کرد زیرا ممکن است والدین خود طاقت جدایی از کودک را ندارند و ایجاد کننده وابستگی باشند یا کودک را از مهد و یا مربیان مهد ترسانده باشند لذا برای ریشه‌یابی و رفع مشکل بهتر است به مشاور مراجعه نمایند.

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: در سنین پیش دبستانی بیشتر کودکان یک یا دو دوست بسیار نزدیک دارند، ولی این دوستی‌ها به سرعت تغییر می‌کند، همچنین کودکان در این سنین، بازی‌های نمایشی را دوست دارند و تحت تاثیر نمایش‌ها و برنامه‌های تلویزیونی قرار می‌گیرند.

وی افزود: آگاهی از نقش جنسی به تدریج در این دوران آغاز می‌شود. کودک دوست دارد با دیگران ارتباط برقرار کند و میل زیادی به همکاری دارد، همچنین الگو پذیری از نقش‌های اجتماعی مربوط به جنس در این دوران شکل می‌گیرد.

اشکان خاطر نشان کرد: در دوران پیش‌دبستانی کودکان به علت روبه‌رو شدن با موقعیت‌های تازه و نیز به دلیل قوه تخیل فعال ممکن است ترس‌های زیادی داشته باشند، حسادت بین آنها تقریبا عادی است و یکی از اختلالات شایع این دوران لکنت زبان است. با این حال در صورت شدت هر یک از موارد ذکر شده و عدم رفع مشکلات رفتاری تا پنج سالگی توصیه می‌شود والدین به مشاوره روانشناسی کودک مراجعه کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...