سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۲۱:۴۱
کد مطلب: 40836
۲
۷

بیانیه انجمن مشاوره ایران درباره تصمیم شورای تحول علوم انسانی

بیانیه انجمن مشاوره ایران درباره تصمیم شورای تحول علوم انسانی

انجمن مشاوره ایران درباره تصمیم شورای تحول درباره رشته «مردم یار مشاوره»  بیانیه زیر را منتشرکرد.

اساتید، مشاوران و دانشجویان رشته مشاوره طی چهارسال گذشته به شیوه های مدنی در قالب نامه و برگزاری جلسات متعدد و ارسال طومارهای مختلف از سراسر کشور به حذف رشته مشاوره اعتراض کرده اند.

مسئولان همواره اعلام داشته‌اند موضوع در شورای تحول بررسی خواهد شد و بالاخره پس از سه بار تعلیق به خاطر مخالفت و قهر رییس کارگروه روان شناسی این جلسه در تاریخ ۱۸ اردیبهشت برگزار شد.

جلسه مذکور بدون ارایه هیچ دلیل قانع کننده ای از جانب ایشان و تیم شان به پایان رسید و به نظر می رسید تصمیم منطقی تشکیل کار گروه رشته مستقل اعلام شود.

علی رغم تمام شواهد و مستندات  اشتباه بودن حذف مشاوره، خبر جلسه مذکور، همه مشاوران و اساتید این رشته را بهت زده کرد، خبری که نشان می دهد نه تنها هیچ یک از  براهین و مستندات روشن و خواسته ها، حقوق مشاوران و استدلال های آنها مورد توجه قرار نگرفته است بلکه این بار رشته مشاوره را به مسلخ برده  و آن را مانند گوشت قربانی بین علوم تربیتی و روان شناسی تقسیم کرده اند.

اما چنانچه این خبر صحت داشته باشد انجمن مشاوره ایران به نمایندگی از تمام اساتید، مشاوران و دانشجویان این رشته نسبت به این تصمیم اعتراض شدید خواهد داشت.

ما می خواهیم بدانیم چه کسانی حق دارند درباره بود و نبود یک رشته دانشگاهی با سابقه موفقی بیش از پنجاه سال در کشور تصمیم بگیرند؟ متخصصان آن رشته یا متخصصان رشته های دیگر.

ما می خواهیم بدانیم بر اساس کدام مصلحت یک رشته با 90 درصد مخاطب به نفع  رشته ای با 10 درصد مخاطب حذف می شود؟

ما می خواهیم بدانیم بر اساس کدام مصالح رشته ای که نزدیکترین مبانی به آموزه های دینی بومی سازی را دارد باید تحت سایه یک رشته ماهیتا اثبات گرایانه قر ار گیرد؟

ما می خواهیم بدانیم چطور سرنوشت یک رشته اساسا مهارتی به دست کسانی سپرده می شود که هیچ شناختی از تفاوت های ماهوی این حیطه ها ندارند؟

ما می خواهیم بدانیم طبق چه الگویی  در دنیا رشته مشاوره گرایشی از روان شناسی به حساب می آید؟ حال آنکه انجمن های علمی این دو رشته در دنیا نشانگر تفاوت ماهوی آن است.

ما می خواهیم بدانیم چه اتفاقی می افتد و بر اساس  کدام معیار  شورایی که دو گرایش مدیریت با بیست درصد تفاوت و هشتاد درصد اشتراک را به درستی با نظر  صاحب نظران آن  به عنوان دو رشته مصوب می کند، اجازه می دهد رشته پنجاه ساله مشاوره با شصت درصد تفاوت اساسی علی رغم نظر متخصصان آن به مسلخ برده شود و تکه پاره شده و هر بخش ان به رشته دیگری سپرده بشود؟

ما می خواهیم بدانیم چرا روانشناسان باید تکلیف رشته مشاوران را تعیین کنند؟ کدام تدبیر اجازه می دهد کسانی که روان شناسی خانواده یا اعتیاد را همان مشاوره اعتیاد و  خانواده  می دانند برای رشته مشاوره تعیین تکلیف کنند؟ کجای دنیا اینها را یکی تعریف کرده اند؟

ما می خواهیم بدانیم اگر رشته مشاوره در مقطع کارشناسی به هدایت تحصیلی محدود شود و به علوم تربیتی سپرده شود، مسایل ارتباطی فرزندان ایران را چه کسانی در مدارس حل خواهند کرد؟

مبانی مشاوره خانواده، مشاوره شغلی و مشاوره توان بخشی و چهار گرایش دیگر اعتیاد، سالمندی، کودک و  مذهبی که آماده تصویب است  کجا شکل خواهد گرفت؟ مگر می شود با ۲۸ واحد کارشناسی ارشد که ده واحد آن هم عمومی است هم مبانی را یاد گرفت هم مهارت حرفه ای پیدا کرد؟

ما می خواهیم بدانیم بر اساس کدام معیار علمی و منطقی یک رشته میان رشته ای را به حیطه های مختلف تقسیم می کنید در حالیکه این با اهداف تحول در علوم انسانی مغایرت دارد؟

تنها به اصطلاح استدلال  خارج از موضوعی که در جلسه علمی شوری تحول مورد استناد قرار گرفته است آنچنان غیرقابل قبول است که طرح آن را با شرمندگی و به ناچار ذکر می کنیم.

مخالفان استقلال رشته مشاوره می فرمایند یک دختر بیست و دو ساله چگونه می خواهد مشاوره بدهد؟   ما می گوییم همان گونه که  با لیسانس های دیگر مثل پرستاری، روان شناسی، مهندسی و دیگر رشته ها  فعالیت خواهد کرد.

همان گونه که پسران فعالیت خواهند کرد. همان گونه که  جوان بیست و پنج ساله ما جراحی قلب انجام می دهد. همان گونه که در هیجده سالگی و شاید زودتر مادری کرده است و می کند. همان گونه که انقلاب کرد. و البته این استدلال بسیار پرت تر از آن است که ملاک حذف یک رشته جهانی و پنجاه ساله در ایران باشد  و شاید هم بشود توصیه کنیم افراد از سی سالگی شروع به درس خواندن بکنند که بعد اجازه فعالیت پیدا کنند!

 در نهایت ما از دکتر حدادعادل که مرد منطق و برهان است  و از همه اعضای فرهیخته شورای تحول می خواهیم که  با تصمیم قاطع خود اجازه ندهند بیش از این وقت متخصصان مشاوره در کشوری با این همه مساله مشغول و نگران حفظ هویت خود باشند.

پر واضح است که ما مشاوران با  هیچ تصمیمی غیر از دادن حق حیات و  فرصت انجام وظایف مان در مقابل نیازهای مردم عزیزمان کنار نخواهیم آمد.
ما تا پایان از حق مردم در بهره مندی از رشته «مردم یار» مشاوره در سه مقطع تحصیلی خواهیم ایستاد.


منبع: مهر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
یک مشاور قبل از هرچیز اول باید برود 130 واحد درباره اصطلاحات عمومی و تخصصی روانشناسی مانند اختلالات،هوش،خلاقیت،یادگیری،انگیزش، هیجان،احساس،ادراک،شناخت.... بگذراند وقتی لیسانس این رشته را توانست بگذراند حالا می تواند برود در دوره ارشد مشاوره بخواند و یا بالینی و یا تربیتی . کلا مشاورها سرفصل های روانشناسی را برداشتن بنام رشته مشاوره به یغما بردن . انجمن های روانشناسی مردن باید بیان پاسخگو باشند
مشاور
Iran, Islamic Republic of
ما هرگز عقب نمی نشینیم و نمی زاریم ی عده ای با دلایلی بی پایه و اساس و خود ساخته رشته مشاوره رو حذف کنن. تا آخرش مقاومت میکنیم....
علي
Iran, Islamic Republic of
... ما می خواهیم بدانیم بر اساس کدام مصلحت یک رشته با 90 درصد مخاطب به نفع رشته ای با 10 درصد مخاطب حذف می شود؟

نمونه اي از آمار الكي !
-----
واقعا اعضاي انجمن مشاوره هنوز نميدونن كه طبق امار رسمي وزارت بهداشت حداقل 23درصد ايرانيان مبتلا به اختلالات روان هستند. يا بازم ميگن 10درصد نياز به روانشناس دارند. اتفاقا با سوءمصرف مواد مخدر،مشكلات اجتماعي و رواني افراد بيشتر شده .و الان ديگه 50درصد حداقل نياز به درمان هاي روانشناسي دارند نه مشاوره تحصيلي و شغلي . يكي از دلايل مهم حذف كارشناسي مشاوره اينست كه دوستان انجمن مشاوره طي جلساتي به اصطلاح كارشناسي به بهانه تعيين سرفصل دانشگاهي براي اينكه توي رواندرماني دستي ببرند و در كنار رشته و علم روانشناسي قرار بگيرند و از اين طريق احساس قدرت نمايند تا به فيض برسند،اومدن خيلي موذيانه و زيركانه از واحدهاي تخصصي رشته روان شناسي مثل رشد يك و دو،شخصيت،بهداشت رواني،روانپزشكي و.... واحد مستقل براي رشته مشاوره تعريف كردند و به نفع خود كتابهاي روانشناسي را مصاده كردن!! اين مشاوره چي ها اگر مي نشستن و به حد و مرز خود قائل بودن و به واحدهاي علوم تربيتي و جامعه شناسي خود اكتفا مي كردند ديگر الان شاهد حذف رشته هم نبوديم. واقعا اقدام خوبي كرد شوراي تحول اگه قراره شما هم همون چيزهايي بخوانيد كه روانشناسان ميخوانن پس رشته مشاوره نبايد مستقل باشد . و اين حرف منطقي است . روي صحبت من با انجمن روانشناسي باليني و سلامت است براي چي ساكت نشستين و به زياده خواهي و مداخله مشاوران در به يغما بردن واحدهاي تخصصي روانشناسي اعتراضي نمي كنين. دم آقاي دكتر فتحي آشتياني گرم .درئد بر شرفت . بايد به مشاوران عزيز يه فرصت بدهند تا سرفصل هاي مشاوره رو مجددا به حالت 20سال پيش برگردانند اگر اين اقدام را كردند پس اشكالي ندارند كه مشاوره در كارشناسي احيا گردد
دانشجوی روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
دیدم به جون خودم که بعضی دانشجوهای مشاوره برای اینکه خودشونوبه مردم بیشستربشناسونن میگن من روانشناسی میخونم چرررررا؟ مخصوصا این مورد دردانشجوهای دکتری مشاوره مشهوده چرااا؟ بعدآمارمیدن نوددرصد و ده درصد چرررا؟ فک کنین یه دانشجوی دکتری مشاوره درس تخصصی به دانشجوهای روانشناسی تودانشگاه درس میده اونم درسهای تخصصی روانشناسی،آخه چراااا؟
Iran, Islamic Republic of
حدف رشته مشاوره بسیارعالیست و از آقای دکترفتحی آشتیانی و شورای تحول سپاسگزاریم که این رشته اضافی را حذف نمودند.
Iran, Islamic Republic of
مشاوره برای "پیشگیری" از مشکلات روانی و
روانشناسی برای "درمان" مشکلات روانی است.
این دوتا زمین تا آسمون با هم فرق دارند و هرگز نمیشه یکیشون رو حذف کرد
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
هم پیشگیری وهم درمان مشکلات روانی مرتبط با روانشناسها است ونه رشته دیگری
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!