جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۰:۰۶
کد مطلب: 31151
۰

30 دانشگاه ایران در فهرست موثرترین دانشگاه های جهان

دکتر محمدجواد دهقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: پایگاه طلایه داران علم تامسون رویترز (آی.اس.آی) به طور مرتب، دانشگاه های سراسر جهان را بر اساس تعداد استنادهایی که در 10 سال گذشته دریافت کرده اند، بررسی و موثرترین آنها را در فهرستی معرفی می کند.

وی با یادآوری اینکه فهرست آی.اس.آی در رابطه با معرفی موثرترین دانشگاه های دنیا هر دو ماه یک بار روزآمد می شود، گفت: دانشگاه ها در این فرآیند، مرتب ارزیابی می شوند و در صورت کسب نکردن حد نصاب امتیاز حذف می شوند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: برای انتخاب موثرترین دانشگاه ها، تمام مراکز دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی دنیا بر حسب میزان اثرگذاری آنها مشخص و مرتب سازی می شوند و در گام بعدی یک درصد برتر آنها که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بوده اند، انتخاب و معرفی می شوند.

وی به آخرین گزارش آی.اس.آی در رابطه با معرفی موثرترین دانشگاه های دنیا در 30 اردیبهشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش که کمتر از یک هفته قبل منتشر شده است، اسامی 30 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان یک درصد دانشگاه های برتر که دارای بیشترین میزان اثرگذاری بوده اند، مشاهده می شود که این موضوع مایه افتخار جامعه علمی کشور است.

دهقانی افزود: در بین دانشگاه های جامع نام 12 دانشگاه از جمله دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، فردوسی مشهد، رازی، بوعلی سینا، کاشان، یاسوج، شهید باهنر کرمان، ارومیه و سمنان به ترتیب اثرگذاری در این فهرست آورده شده و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در فهرست یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمام دانشگاه های علوم پزشکی، یک سوم دانشگاه های برتر کشور در این حوزه را تشکیل می دهند، افزود: در این گروه به ترتیب دانشگاه های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تبریز، موسسه پاستور ایران، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی کرمان و بقیة الله (عج) در رده دانشگاه های یک درصد برتر دنیا قرار دارند.

سرپرست آی.اس.سی ادامه داد: همچنین هفت دانشگاه صنعتی کشور در زمره یک درصد دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفته که دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، علم صنعت ایران، خواجه نصیر طوسی، صنعتی بابل و صنعتی شیراز به ترتیب میزان اثرگذاری در این فهرست آورده شده اند.

وی با اعلام تبریک پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به خاطر حضور 30 دانشگاه کشور در میان دانشگاه های تاثیرگذار برتر جهان، ابراز امیدواری کرد: دانشگاهیان با پیگیری برنامه راهبردی خود در راستای مرجعیت علم و فناوری در جهان و در تحقق سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب گام بردارند.

دهقانی از مرجعیت علم و فناوری به عنوان بهترین هدف برای تبدیل علم به ثروت و قدرت یاد کرد و گفت: هر چند نهضت جنبش علمی در چند سال گذشته در کشور شکل گرفته است، اما مسیر دشواری تا دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جهان وجود دارد.

وی، دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جهان را بدون ژرف نگری و برنامه ریزی ناممکن خواند و ورود جدی دانشگاه ها و موسسه های تحقیقاتی کشور به حوزه دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی را یک ضرورت دانست.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: دانشگاه های کشور در چندین سال گذشته نشان دادند که از توان علمی بسیار بالایی برخوردار هستند اما نقش تمام این دانشگاه ها در پیشبرد علم کشور یکسان نیست و البته آنها از ظرفیت ها و بودجه های یکسانی نیز برخوردار نیستند.

دهقانی افزود: میزان استنادها به انتشارات علمی یک کشور از جمله شاخص های مهمی است که میزان تکیه نظام جهانی علم را بر علم آن کشور نشان می دهد و دنیای علم امروز استنادها را به عنوان یکی از شاخص های اصلی مرجعیت پذیرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نخبگان علمی دنیا پراستنادترین ها هستند که نقش بسزایی در مرجعیت علمی و فناوری دانشگاه ها دارند.

دهقانی افزود: در 25 سال گذشته بیش از 360 میلیون استناد در دنیای علم صورت گرفته که 80 درصد این استنادها تنها به هفت درصد از کشورهای دنیا بوده است بنابراین کسب مرجعیت علمی دشوار، نیازمند برنامه ریزی و جهاد علمی است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در عین حال توضیح داد: 100 دانشگاه برتر دنیا در پنج سال گذشته 34 درصد از کل استنادهای دنیا را دریافت کرده اند در حالی که 21 درصد از علم دنیا را در اختیار دارند و این نشان می دهد که این دانشگاه ها به هر ترتیب بیش از تولید علم، استناد دریافت می کنند.

پایگاه استنادی ISI مرکزی برای تجزیه و تحلیل علوم پایه است و اطلاعاتی در مورد بررسی میزان پیشرفت علوم ملل، انجمن ها، نهادها، سازمان ها، نویسندگان، مقالات و مجلات ارایه می کند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند