کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقویت نیروی انسانی مراکز مشاوره، نخستین گام ارتقای سلامت روان دانشجویان

1 مرداد 1396 ساعت 15:24

قائم مقام اجرایی و مشاور علمی و پژوهشی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بر لزوم ارتقای توان شغلی در مراکز مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: اولین گام ما در راستای ارتقای سلامت روان دانشجویان، تقویت نیروهای انسانی و شغلی در مراکز مشاوره سلامت روان دانشگاه‌هاست


به گزارش ایسنا، دکتر بهرام علی قنبری امروز یکشنبه در نخستین گردهمایی دانش‌افزایی کارشناسان ادارات مشاره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در تالار امام جواد(ع) وزارت بهداشت در حال برگزاری است با بیان این مطلب افزود: حدود ۴۰۰ نفر به عنوان کارشناسان و مشاوران سلامت در بیش از ۶۲ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور در مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند که میبایست برای همه این افراد برنامه‌های مدونی طراحی کنیم، البته این برنامه‌ها به تناسب دانشگاه ها، مجزا ولی با محتوای یکسان باید طرح ریزی و اجرا شود.

وی خطاب به کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: قبل از فعالیت در زمینه ارائه مشاوره‌های مختلف به دانشجویان، باید از خود بپرسیم که جایگاه ما به عنوان روانشناس و مشاور در محیط های دانشگاهی و درسی چه جایگاهی است؟ و ما به عنوان مشاور و روانشناس دارای چه توانمندی‌هایی برای ارایه خدمات به دانشجویان هستیم و این توانمندی‌های ما در چه سطحی است؟ قطعا پاسخ به این سوالات ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر کمک خواهد کرد.

قنبری افزود: مشاوران و کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌بایست در وهله نخست وظایف و چارچوب‌های عملکردی خود را درک کنند و بدانند که به عنوان یک مشاور قرار است در فضاهای دانشگاهی به چه کسانی  خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند؟ بنده معتقدم کسی که برای حوزه سلامت روان افراد فعالیت می‌کند نباید شامل ضرب المثل معروف «کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد» بشود؛ هر کدام از ما کارشناسان و مشاوران اگر  خودمان گیر روانی داشته باشیم نمی‌توانیم مشکلات و آسیب‌های احتمالی دانشجویان را مرتفع کنیم. پس در گام نخست باید گیر روانی خود را رفع کنیم و بعد از آن مبادرت به ارایه مشاوره های درمانی و روانی به مخاطبان کنیم.

وی اظهار داشت: ما قرار است به عنوان کارشناسان و مشاوران دانشجویی به افرادی ارایه خدمت کنیم که اکنون دانشجو هستند اما در سال‌های آینده قرار است در حیطه سلامت جسم و روان آحاد جامعه فعالیت و به مردم کمک کنند، پس کار شما کارشناسان و مشاوران سلامت روان در دانشگاه‌ها و فضاهای آموزشی کاری ارزشمند، حساس و ظریف است چرا که دانشجویانی که شما به آنها خدمات مشاوره‌ای ارایه می دهید در آینده در خدمت سلامت جسم و روان جامعه خواهند بود.

قنبری خطاب به مشاوران و کارشناسان مشاوره دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر در این گردهمایی گفت: ما که قرار است به عنوان مشاور و کارشناس سلامت روان با اقشار جوان دانشجویی به مدت چند سال در محیط دانشگاه مشغول به فعالیت باشیم آیا تاکنون این سوال برایمان مطرح شده که  چقدر با فرهنگ زندگی دانشجویی و وضعیت سلامت روان این عزیزان آشنایی داریم؟ مگر می شود ما خدمات روانشناسانه به دانشجویان ارایه دهیم اما  با فرهنگ این اقشار آشنایی لازم را نداشته باشیم؟

قائم مقام معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: شما که متولی سلامت روان دانشجویان هستید و در محیط‌های خوابگاهی و دانشجویی به ارایه خدمات روانشناسی می پردازید آیا به فکر سلامت روان خود هستید و توجه به سلامت روان خود را در راس کارهای‌تان قرار می دهید یا خیر؟ قطعا پاسخ به این سوالات همه شما عزیزان را به اهداف مورد نظر نزدیک خواهد کرد و باعث می شود قبل از فعالیت در زمینه مشاوره های مختلف به اقشار دانشجویی، به فکر سلامت روان خود نیز باشید.

وی افزود: من و شما که به عنوان مسئولان و مشاوران سلامت روان در فضاهای دانشجویی مشغول به خدمت هستیم و در فضای مداخله‌ای کار می‌کنیم حتما نیاز به سوپر ویژن داریم و قرار است کسی ما را سوپروایز کند و هم گیرهای فردی و هم گیرهای حرفه ای ما را رفع کنند. قطعا کار شما مشاوران سلامت روان در دانشگاهها جزو سخت ترین کارها به شمار می رود از این رو می بایست بیش از پیش سرمایه گذاری های خوبی نسبت به آموزش و تربیت مشاوران و کارشناسان دانشجویی صورت گیرد.

قنبری با  تاکید بر اینکه در کشورهای مختلف از ۱۲۰ سال گذشته تاکنون نسبت به ارتقای سلامت روان دانشجویان، سرمایه گذاری های خوبی انجام گرفته است، افزود: می بایست بهتر از گذشته نسبت به ارتقای سلامت روان دانشجویان تلاش کنیم و ارتقای سلامت روان آنها را جزو اولویت‌های کاری خود قرار دهیم. ارتقای سلامت روان از سوی فدراسیون ارتقای سلامت روان که در سال ۱۹۴۸ میلادی تاسیس شده، مطرح است و با گذشت هر ۲۰ سال برنامه های مدونی برای ارتقای سلامت روان دانشجویان در کشورهای مختلف طرح ریزی می شود و اهمیت ارتقای سلامت روان به اندازه ای است که حتی سازمان بهداشت جهانی این مساله و اهمیت ارتقای سلامت روان را مورد تاکید خاصی قرار داده است و به عنوان سیاست های جهانی که باید اجرا شود به کشورهای مختلف ارایه می دهد. اما سوال اینجاست که ما چقدر سیاست های ارتقای سلامت روان را در حوزه کاری خود اعمال می کنیم و آیا این سیاست ها را تبدیل به سیاست های عملی می کنیم یا خیر؟

وی گفت: شما کارشناسان و مشاوران سلامت روان دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی می‌بایست در فضاهای دانشگاهی در تعامل با دانشجویان از روی دلسوزی به فکر دانشجویان و رفع دغدغه ها و آسیب های اجتماعی و روانی آنها باشید و برای کسانی که دچار استرس، افسردگی، افت تحصیلی و...هستند حتما برنامه های جداگانه و مدونی ارایه دهید.

قنبری افت تحصیلی را یکی از مشکلات و آسیب های جدی دانشجویان عنوان کرد و گفت: باید در راستای رفع افت تحصیلی اقدامات و سازوکارهای مدونی طراحی واجرا کنیم و با برنامه ریزی های لازم تدبیری بیاندیشیم که اولا دانشجویان دچار افت تحصیلی نشوند و اگر این پدیده برای دانشجویی به وجود آمد کاری کنیم که سال دیگر این افت تحصیلی برای دانشجو تکرار نگردد.

قائم مقام معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، خطاب به حاضرین در جلسه گفت: ما باید دغدغه‌های سلامت روان دانشجویان خود را بدانیم و آنها را به خوبی درک کنیم و دانشجویانی را که به عنوان مراجعه کننده نزد ما می‌آیند، به مثابه فرزندان خود بدانیم و از روی دلسوزی، با عشق ورزی و صمیمیت و همدلانه و نه برای رفع تکلیف مشکلات آنها را برطرف کنیم که اگر صرفا فعالیت‌های ما رفع تکلیف باشد متاسفانه هیچ کار مثبتی را به پیش نخواهیم برد و نتیجه ای مثبت حاصل نخواهد شد. اما اگر فعالیت های شما بر اساس تکلیف و از روی عشق و همدلی باشد می توان در یک فضا واتمسفر پرانگیزه و سرشار از انرژی به ارایه خدمات به دانشجویان بپردازیم و درزمینه ارتقای سلامت روان دانشجویان که فرزندان ما به شمار می روند، کوشا باشیم. از این رو می‌بایست در ابتدای مسیر فکری به حال ارتقای سلامت روان خود کنیم و بعد از آن، تمرینات صمیمیت، همدلی، تعامل بدون بایست و بدون سوگیری ونحوه تعامل خوب با دانشجویان را برای خود تکرارکنیم تا این تمرینات تبدیل به عادت شود.

قنبری ادامه داد: ما باید خیلی حواسمان باشد که در موقعیت‌های مختلف که در تعامل با دانشجویان قرار داریم، با سوگیری با دانشجو برخورد نکنیم و فارغ از هرگونه سوگیری تمام هم  و غم خود را در راستای تامین سلامت روان دانشجویان به کار گیریم.

قائم مقام معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یکی از اجزای مهم و کلیدی ارتقای سلامت روان را مبحث کنار آمدن و تفکر مثبت عنوان کرد و گفت: یکی از ابزارهای کلیدی که شما مشاوران سلامت دانشجویی باید همواره در خود تقویت کنید، پاسخ دادن به این سئوال است که اوضاع ما در کنار آمدن با مسائل و حوادث چطور است؟ ضمن اینکه باید همواره شما مشاوران سلامت تمرین مثبت‌گرایی داشته باشید و به سمت و سوی افکار مثبت حرکت کنید که قطعا این نگاه مثبت گرایانه شما در تصمیم گیری‌ها درارایه مشاوره‌های لازم به دانشجویان کمک می‌کند. خوشبختانه به لحاظ روانشناسی نسبت به مساله تفکر مثبت فعالیت‌های جدی زیادی انجام گرفته است و در این راستا نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

قنبری با تاکید بر اینکه شما مشاوران و کارشناسان سلامت روان می بایست در راستای ارتقای سلامت روان، حس خودپنداره و هویتی خود را تقویت کنید، خاطرنشان کرد: توجه ما به پاسخ دادن به این سوال مبنی بر اینکه خودپنداره و هویت ما در چه وضعیتی قرار دارد؟ و ما چه شفافیت ذهنی نسبت به این مساله مهم داریم؟ قطعا کار ما را در انجام تصمیم گیری ها در ارایه مشاوره های لازم آسان می‌کند.

وی داشتن عزت نفس قوی، توجه و اهمیت به رشد و شکوفایی شخصتی خود، کشف و احیای توانمندی ها و ظرفیت های درونی و داشتن استقلال فردی و اجتماعی را از خصوصیات بارز یک کارشناس و مشاور سلامت ذکر کرد و گفت: این مولفه‌ها از بخش‌های ارتقای سلامت روان هستند که می‌بایست هر یک از ما کارشناسان و مشاوران نسبت به تقویت این موارد، اهتمام خاصی داشته باشیم.

قنبری گفت: قطعا پاسخ به سوالاتی از قبیل این که هر کدام از ما مشاوران و کارشناسان حوزه سلامت روان به چه میزان انسان مستقلی هستیم؟ و این سوال که ما به چه اندازه نسبت به اوضاع خود، دارای خودآگاهی هستیم و خودانگیختگی ما درونی است یا بیرونی؟ و همچنین پاسخ به این سوال مهم مبنی بر اینکه عزت نفس ما مشاوران در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ و اوضاع استقلال ما چطور است و آیا ما انسانی دارای استقلال فردی و اجتماعی هستیم؟ و سوالات مختلف ما را قطعا در رسیدن به اهداف مورد نظر نزدیک‌تر می‌کند و باعث می‌شود ما در ارایه مشاوره های لازم به دانشجویان در فضاهای دانشگاهی قوی عمل کنیم.

به گزارش مفدا، نشست دو روزه آموزشی ویژه کارشناسان ادارات مشاوره دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که با برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی همراه است طی روزهای اول و دوم مرداد ماه در سالن امام جواد وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

 


کد مطلب: 41435

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41435/تقویت-نیروی-انسانی-مراکز-مشاوره-نخستین-گام-ارتقای-سلامت-روان-دانشجویان

میگنا
  https://www.migna.ir