کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رییس انجمن علمی روانپزشکان:

مدارس برای مقابله با اختلالات روانی کاری انجام نمی دهند/ مشاور تربیتی کافی نیست

مصاحبه با رییس انجمن علمی روانپزشکان

12 خرداد 1395 ساعت 16:20

طی بررسی‌های انجام شده، ۵۰ درصد اختلالات روانی زیر سن ۱۴ سال و ۷۵ درصد در سنین کمتر از ۲۴ سال شروع می‌شود.این درحالیست که کارشناسان امور تربیتی معتقدند علیرغم اینکه مدارس گلوگاه خوبی برای غربالگری و شناسایی اختلال روانی در افراد هستند و می توانند مدرسه‌های زندگی تلقی شوند ولی متاسفانه آنطور که باید به موضوع سلامت روان دانش آموزان و آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی به آنان در این مکان ها توجهی نشده است.


به گزارش مبگنا، دکتر سید احمد جلیلی رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفتگو با جام جم آنلاين با اشاره به اینکه در تمام دنیا درصد قابل توجهی از اختلالات روانی در زیر سن 24 سال رخ می دهد گفت: قبل از ارائه هرگونه راهکاری برای مقابله با این اختلالات باید مشخص شود که منظور از اختلالات روانی چیست؟ از این رو مشکلاتی چون استرس ،اضطراب ،وسواس ،اختلال خواب و رفتار، رنجوری ،اعتیاد و عدم تمرکز، جزو اختلالات روانی بشمار می آیند .

وی بالابردن سواد پزشکی را در میان آحاد جامعه ضروری دانست و افزود:در حال حاضر سواد پزشکی نه تنها در عامه مردم بلکه میان خواص نیز وجود ندارد. برای این کار می توانیم از تجربه دیگر کشورها در این خصوص استفاده کنیم. نظیر اقدامی که در پاکستان صورت گرفته است که آموزش انواع اختلالات روانی و راههای مقابله با آن در کتب درسی سطوح مختلف گنجانده شده است.

جلیلی معتقد است: صرف اعلام آمار در خصوص آسیب های اجتماعی کارساز نیست بلکه باید برای آن چاره اندیشی نیز کرد که متاسفانه در این زمینه قصور و کوتاهی زیادی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که می توان گفت که منشا اصلی اختلالات روانی خانواده ها هستند گفت:هیچ گاه یک عامل سبب بروز یک بیماری نمی شود.در مورد بیماری روانی نیز عامل مشخصی وجود ندارد . در واقع عوامل ارثی و محیطی هردو در بروز آن موثرند.

                                            

این روانپزشک نقش آموزش وپرورش را در کاهش بروز این اختلالات موثر دانست و تصریح کرد:مدرسه تاثیر بسزایی در جلوگیری و حتی درمان مشکلات روانی دانش آموزان دارد اما به شرط اینکه پرسنل و مشاوران تربیتی آن آموزش های لازم را در این خصوص دیده باشند و با آگاهی کامل از دانش روانشناسی بالینی و سلامت روان به کمک دانش اموزان بپردازند.در غیر اینصورت صرف وجود یک مشاور تربیتی که دانش چندانی نیز در این زمینه ندارد کارساز نیست.

وی درباره افزایش آمار اختلالات روانی در کشور گفت: آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و در تمام دنیا تقریبا آمارها به یک میزان است. منتها افزایش و کاهش آن بسته به شرایط محیطی است به عنوان مثال در زمان چنگ، بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل طبعا این آمار افزایش و هنگامیکه این شرایط رو به بهبود قرار می گیرد مسلما آمار آن کاهش می یابد.


کد مطلب: 37196

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/37196/مدارس-مقابله-اختلالات-روانی-کاری-انجام-نمی-دهند-مشاور-تربیتی-کافی-نیست

میگنا
  https://www.migna.ir