کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درس های مرگ دانش آموزان دختر هرمزگانی

11 شهريور 1396 ساعت 13:42

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی، توصیه ای به وزیر جدید آموزش و پرورش داشته است.


یادداشت دانشیار دانشگاه علوم پزشکی:
ایمنی سرویس مدارس را جدی بگیریم

 
دکتر سعید صادقیه اهری، نوشت: باز هم تصادف اتوبوس دختران فرزانه هرمزگانی عازم اردوگاه شهید دستغیب، درد کهنه فقدان زیر ساخت ریلی  و ایمن برای حمل و نقل را برای ما تازه کرد. متاسفانه امروزه کشته و زخمی شدن دانش آموزان و دانشجویان راهی اردو ، دیگر جزئی از خبرهای هر از چند گاه ما شده است. انتظار عمومی در مورد حوادث این چنینی در کنار همدلی از طرف مسئولین ، کسب تجربه و  تدبیر امور برای کاهش این موارد است. به نوعی باید شرایطی را فراهم کرد که حمل و نقل مسافری  از حمل و نقل سواری و اتوبوسی که به عوامل بسیار انسانی و خودرویی و محیطی مانند ایمنی ماشبن و سلامت و مهارت راننده  و جاده ایمن و...، وابسته  و در عمل غیر ایمن است به حمل ونقل ایمن ریلی  شیفت پیدا کند.
وزیر راه و مسئولین استانی برای نشان دادن تعهد کاری خود در کنار حضور سر صحنه مرگ و معلولیت شهروندان، برنامه ها و اعتبارات استانی اختصاص داده شده برای ایجاد خط اهن ایمن به مردم استان را ارائه دهند.
اساسا به نظر می رسد هنوز تفکر حاکم در کشور به گسترش حمل و نقل ایمن ریلی باور قلبی پیدا نکرده است. به عنوان مثال برای من که شهروند استان اردبیل هستم، همان شهری که سالانه میلیون ها مسافر و توریست را می پذیرد، راکدترین پروژه استانی خط آهن در حال احداث اردبیل - میانه است که سال ها است در بین مسئولین دست به دست می شود و اساسا خبری از پروژه خط آهن اردبیل - تبریز به عنوان دو مرکز استان نیست.

مسئولین باید برنامه هایی  اجرایی برای کاهش مرگ های جاده ای داشته باشند در کشور های دیگر بر روی تک تک مرگ ها و معلولیت ها کار علمی کرده  و برای کاهش ان برنامه ریزی می کنند . به عنوان مثال شرح خاطره ای از کشور سوئد که یکی از کمترین مرگ های جاده ای را دارد خالی از فایده نیست. در آن سفر کوتاه وقتی راننده تاکسی شخصا کمربند ایمنی کودکان ما را در صندلی عقب ماشین چک و بعد از اطمینان و تاکید بر استفاده درست از آن حرکت کرد، متوجه شدم که کاهش مرگ های جاده ای بصورت اتفاقی و بدون برنامه ممکن نیست. حال با چه تدابیری آنها توانسته اند مشارکت رانندگان تاکسی برای کاهش مرگ و میر شهروندان را جلب و چه سهمی را برای انان در این کار عظیم قائل شده اند  قصه دیگری است که در حوصله این نوشتار نیست. حال ببینیم ما برای حفظ جان کودکان مان در جاده های شهری و روستایی و خیابان های شهر چه برنامه هایی داریم.

چند روز دیگر مدارس کشور بازگشایی می شود و هزاران کودک و جوان  را سرویس های مدارس بدون هیچگونه پروتکل ایمنی جابحا خواهند کرد. فی المثل هفت هشت نفر دانش آموز در یک خودروی غیر ایمن مانند پراید و...، در خیابان ها و اتوبان هایی که خطرناک تر از جاده های اصلی هستند جابجا خواهند شد. هنوز هم که هنوزه در بسیاری از اتوبوس و مینی بوسهای سرویسهای مدارس و دانشگاه ها خبری از کمربند ایمنی نیست و این درحالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر تضمین ایمنی سرویس مدارس و رعایت ظرفیت دقیق خودرو ، در اطراف مدارس مناطق بدون ترافیک (no-traffic zone)را اعلام و از تردد هر گونه خودرویی جلوگیری می کنند. لذا به عنوان یک شهروند داغدار دختران هرمزگانی از وزیر جدید اموزش و پرورش تقاضای دارم تا شروع سال تحصیلی جدید تا اطلاع ثانوی  برنامه های اردویی را به حال تعویق انداخته و دستور العمل های  ایمنی مناسبی را برای سرویس مدارس و سفرهای دانش اموزان در سفر های داخل و بین شهری تهیه و به اطلاع عمومی برسانند تا با همراهی سایر شهروندان و والدین به صورت کشوری اعمال گردد.

-
دانش آموزان در قتلگاه بی تدبیری مسؤولان:
5 پیشنهاد به وزیر آموزش و پرورش


اما جعفر محمدی طی یادداشتی دیگر در عصر ایران نوشت: حادثه غم انگیز واژگونی اتوبوس دانش آموزان دختر هرمزگانی، بار دیگر بحث ایمنی تردد دانش آموزان در سفرهای گروهی را مطرح کرده است. این اولین بار نیست که چنین فاجعه ای رخ می دهد و احتمالاً بار آخر نیز نخواهد بود، اما فجیع تر از این حوادث، بی عملی وزارت آموزش و پرورش در به کارگیری تمهیداتی است که بروز چنین حوادثی را به حداقل ممکن برساند.

دانش آموزان در قتلگاه بی تدبیری مسؤولان: 5 پیشنهاد به وزیر آموزش و پرورش
اکنون که وزیر آموزش و پرورش بر عزم خود مبنی بر تحول در این وزارتخانه تأکید کرده است، چند پیشنهاد زیر را با هدف کاستن از وقوع حوادث مشابه عرضه می کنیم و امیدواریم، با دستور شخص وزیر، این پیشنهادات جدی گرفته و عملیاتی شوند:
1- در مسیرهایی که قطار دارند، سفر دانش آموزان با اتوبوس ممنوع شود چرا که ایمنی قطار به مراتب بیشتر از اتوبوس است.

2- یکی از دلایل تصادفات، استفاده از رانندگان ناآشنا به مسیر است؛ هم اکنون تعداد زیادی از شرکت های مسافربری بین شهری به صورت حرفه ای در همه جای ایران فعالیت می کنند و رانندگان آنها که اغلب در مسیرهای تخصصی می رانند با زیر و بم جاده آشنایی کامل دارند. اما رانندگان متفرقه، مانند راننده های اداری یا درون شهری، هر قدر هم که در رانندگی متبحر باشند، جاده ها را خوب نمی شناسند.
در مسیرهای فاقد قطار، وزارت آموزش و پرورش باید سفرهای بین شهری دانش آموزان را صرفاً با اتوبوس های شرکت های مسافری بین شهری مجاز بداند و تردد دانش آموزان با وسایل نقلیه دیگر را مطلقاً ممنوع کند. همچنین باید دقت شود که از راننده تخصصی هر مسیر برای همان مسیر استفاده شود.

3- الزام شود که در کنار راننده و کمک راننده، یک نفر از آموزش و پرورش مستقر شود تا بر عملکرد راننده از نظر میزان سرعت مجاز، حرکت و توقف و سایر نکاتی که به ایمنی سرنشینان مربوط می شود نظارت کند. تسویه مالی با شرکت مسافری طرف قرارداد منوط به امضای رضایت نامه از عملکرد راننده توسط این ناظر باشد.

4- برای تردد اتوبوس های حامل دانش آموزان، محدودیت های زمانی تعیین شود؛ مانند ممنوعیت تردد در ساعات شب، در ایام اوج ترافیک جاده ها و ... .

5- به ازای تعداد مشخصی از دانش آموزان، حضور فرد یا افراد آموزش دیده برای امداد رسانی اولیه در هنگام بروز حوادث با تجهیزات مروبطه الزامی باشد چرا که هنگام بروز حوادث، حتی ثانیه ها هم در تعیین مرگ و زندگی اثر گذارند. یادمان باشد که حادثه، فقط تصادفات رانندگی نیست و ممکن است افتادن کودکی درون یک چاله هم در صورت تاخیر در امداد رسانی پیامدهای غیرقابل جبرانی داشته باشد. هر چند حادثه خبر نمی کنند و همواره امکان بروز دارد ولی قطعاً با اجرای همین شیوه نامه ساده، جلوی حوادث بسیاری گرفته می شود و خانواده های کمتری داغدار عزیزان شان می شوند. منتظر تصمیم وزیر آموزش و پرورش برای حفاظت از جان کودکان و نوجوانان ایران هستیم.


کد مطلب: 41820

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/41820/درس-های-مرگ-دانش-آموزان-دختر-هرمزگانی

میگنا
  https://www.migna.ir